YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Pääradan korjaaminen ja kehittäminen on saatava hallitusohjelmaan
Päärata plus -hankkeen tavoitteena on edistää ja vauhdittaa pääradan kehittämistä niin lisäraitein, tunnin junavuoroin kuin häiriöitä vähentämällä.
– Päärata täytyy saada seuraavan hallituksen ohjelmaan, se on koko Suomen hanke. Se vaikuttaa kaikkeen, ja siksi päärata on nostettava kärkeen, totesi opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen Suomi Raiteille –tilaisuudessa perjantaina 11.1.2019.
Päärata plus –hankkeen tavoitteena on edistää ja vauhdittaa pääradan kehittämistä. Kannanotossa esitetään, että pääradan korjaaminen, kehittäminen ja pullonkaulojen poistaminen kirjataan jo seuraavaan hallitusohjelmaan.
– Puheet eivät riitä, nyt tarvitaan tekoja. Pääradan kehittäminen täytyy saada kirjattua hallitusohjelmaan, ja viimeistään liikennejärjestelmäsuunnitelmaan, jossa luodataan 12 seuraavan vuoden hankkeet, eduskunnan puhemies Paula Risikko sanoi keskustelutilaisuudessa.
Päärata on ruuhkautunut ja tungos vain lisääntyy
Päärata plus -maakunnat järjestivät pääradan kunnostamiseen ja kehittämiseen tähtäävän Suomi raiteille -keskustelutilaisuuden Helsingin rautatieasemalla ja junamatkalla Helsingistä Tampereelle.
Päärata on pahasti ruuhkautunut, koska matkustaja- ja tavaraliikenteen määrä on niin valtava.Junarata Helsingin ja Tampereen välillä on Suomen vilkkain henkilöliikennerata. Matkustajia kulkee tällä välillä vuosittain 4,5 miljoonaa. Tampere-Seinäjoki-yhteys on Suomen toiseksi vilkkain henkilöliikennerata. Matkustajia on 2,5 miljoonaa vuosittain.Ennusteiden mukaan tungos lisääntyy lähivuosina.
Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen toi esiin hämäläisen näkökulman: nopeiden junien täytyy pysähtyä myös Hämeenlinnassa.
– Se on todella tärkeää alueemme elinvoiman, vetovoiman ja arjen sujumisen kannalta, Grahn-Laasonen korosti.