YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Pakkauspalvelulle ympäristöpalkinto – ”Vuonna 2020 meidän pitäisi olla Zalandojen ja muiden ulottuvilla”
Suomalainen startup RePack voitti Pohjoismaiden neuvoston ympäristöpalkinnon pakkausjätettä vähentävällä innovaatiollaan. Palkinnon arvo on 47 000 euroa.
Kierrätettävä ja uudelleen käytettävä pakkaus on tarkoitettu verkkokaupoille. RePack on hiljattain solminut merkittävän diilin Australian postin kanssa.
– He ottavat RePackin omaksi tuotteekseen Australian markkinoilla, eli posti toimii meidän myynti- ja markkinointikanavana ja operaattorina. Katsomme miten se strategia toimii, ja voiko monistaa muille markkinoille, toimitusjohtaja Jonne Hellgren kertoo.
Hellgrenin mukaan Australia on markkinana Pohjoismaiden kokoinen.
Pakkausinnovaatio RePack on valittu Pohjoismaiden neuvoston vuoden 2017 ympäristöpalkinnon saajaksi. Palkintolautakunta perusteli RePackin voittoa verkkokaupan kasvulla ja pakkausmateriaalin suurella käytöllä, mikä vaikuttaa monella tapaa ympäristöön. RePackin kehittämä kierrätettävä ja uudelleen käytettävä pakkaus sekä niiden palautusjärjestelmä vähentävät pakkausjätettä.
– RePack on helpolla ja innovatiivisella tavalla edistämässä kierrätystä ja ehkäisemässä luonnonvarojen tuhlausta ja jätteen syntymistä, palkintolautakunta kertoi perusteluissaan.
Kierrätetystä muovista valmistettuja RePack-pakkauksia voi käyttää uudelleen vähintään 20 kertaa. RePack-pakkaukset vähentävät pakkausjätettä yli 90 prosenttia ja hiilidioksidipäästöjä jopa 80 prosenttia.
Keväällä yritys palkittiin Kiinassa Dia-kilpailussa (Design Intelligence Award) innovaatiokategoriassa.
Asiakkaita viidestä maasta
Yrityksen pakkauspalvelua käyttää tällä hetkellä lähes 30 verkkokauppaa viidessä maassa. Toimitusjohtaja Jonne Hellgren kertoo, että heidän inspiraationaan pakkauspalvelulle on toiminut pohjoismainen pullonpalautusjärjestelmä.
– Me kaikki käytetään jo uudelleen käytettäviä pakkauksia pulloissa, miksi ei laajennettaisi tätä käytäntöä kattamaan myös verkkokauppaa?
RePackin idea kulkee näin. Pakkaus taitellaan kokoon ja palautetaan postilaatikkoon maksutta mihin tahansa maailmaa. Käyttäjät maksavat pakkauksesta pantin tilauksen yhteydessä, ja palautettuaan pakkauksen he saavat hyvityksenä etusetelin. Etuseteli käy mihin tahansa RePackia käyttävään verkkokauppaan.
” 2020 mennessä verkkokauppa on kasvanut ainakin 50 pinnaa”
Yrityksellä on Helsingissä konttori ja lisäksi myyntikonttorit Amsterdamissa ja Hampurissa. Yritys työllistää kolme kokoaikaista ja viisi osa-aikaista.
– Keski-Euroopassa ja USA:ssa ne markkinat ovat. Suomalainen verkkokauppa on niin pientä, emme ole siihen kekkaan oikein koskaan päässeet. Pääosin meillä on suomalaisia asiakkaita.
Hellgren perusti yrityksen Petri Piiraisen ja Juha Mäkelän kanssa vuonna 2013.
– Liikevaihto tänä vuonna tulee olemaan noin 250 000 euroa. Vielä aika alkuvaiheissa tämä homma on, mutta onneksi hyvässä kasvussa. Olemme volyymimarkkinoilla, 1-2 asiakasta ei tätä peliä muuta.
– Verkkokauppa on vielä verrattain pientä, suhteessa siihen, kuinka paljon siitä puhutan,
Yritys ei vielä tee voittoa. Vaan startuptyylisesti kaikki, mitä tulee, laitetaan kasvuun.
– Olemme olleet tämän vuoden Tekesin Nuoret innovatiiviset yritykset -ohjelmassa. Olemme investoineet kovasti.
– Vuonna 2020 meidän pakkaustemme pitäisi olla jo isojen vaatebrändien käytössä. Zalandon ja mainstreamin ulottuvilla. Vuoteen 2020 mennessä verkkokauppa on kasvanut ainakin 50 prosenttia.
Repack halusi yrityksenä kantaa sosiaalista vastuuta.
– Repack-pakkaukset käsitellään Invalidisäätiön alaisessa Orton Pro:ssa. He työllistävät työhön kuntoutujia.
Pohjoismaiden neuvoston ympäristöpalkinnon palkintolautakunta valitsi ehdokkaat Pohjoismaiden kansalaisten ehdotuksista.
Riikka Koskenranta