YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

1.6.2018 klo 13:14
Uutinen

Panokset kovenevat, uusi taksilaki pian käyttöön: Halpataksipalvelu aloitti Helsingissä

Heinäkuun alussa voimaan astuva uusi liikennepalvelulaki kiristää kilpailua taksimarkkinoilla. Mustista takseistaan tunnettu Kovanen käynnisti tänään halpataksipalvelun Helsingissä.

Uusi liikennepalvelulaki astuu voimaan heinäkuun ensimmäisenä päivänä. Tuolloin Suomessa siirrytään täysin vapaaseen markkinajärjestelmään, jossa taksiautojen ja -kuljettajien määrää ei rajoiteta mitenkään. Lakiuudistus näkyy kaduilla todennäköisesti varsin kirjavana joukkona erilaisia takseja. Uudistus tähtää siihen, että suurin osa taksikyydeistä tilataan jatkossa erilaisten taksisovellusten kautta.

Henkilökuljetusyhtiö Kovanen käynnisti tänään halpataksiyhtiötoiminnan Helsingissä. FixuTaxi markkinoi taksimatkojaan kiinteillä hinnoilla: Helsingin keskustan alueella kyydin saa ruuhka-aikojen ulkopuolella kymmenellä eurolla ja Helsinki-Vantaan lentokentälle pääsee 35 eurolla.

Tämän lisäksi uusi palvelu tarjoaa nykyiseen verrattuna puolet edullisemman aloitusmaksun.

– Ajattelimme vähän uudistaa taksialaa. Haluamme lisätä ja arkipäiväistää taksinkäyttöä, Kovasen omistaman Cabonline Finlandin toimitusjohtaja Topi Simola kertoo Kauppalehdelle.

Miten käy syrjäseuduilla?

FixuTaxin kyyditettävä maksaa matkastaan aina kiinteän taksan ilman, että kyydissä olevien henkilöiden lukumäärä vaikuttaa hintaan.

Kauppalehden mukaan yrityksen autoihin mahtuu aina kuusi matkustajaa. Valkokeltaisia FixuTaxeja on Helsingin liikenteessä kaikkiaan 77 kappaletta. Määrää aiotaan kasvattaa, kun lakimuutos astuu voimaan. Tuolloin osa halpatakseista on yrittäjien operoimia. Kovanen etsii tällä hetkellä uusia kuljettajia ja yrittäjiä.

Suomen Taksiliiton puheenjohtaja Timo Koskinen on aikaisemmin julkisuudessa esittänyt huolensa lakiuudistuksen vaikutuksista syrjäseuduille.

– Voi käydä niin, että jotkut yrittäjät siirtyvät nykyisiltä toimipaikoiltaan muualle tai lopettavat kokonaan. Silloin Suomeen syntyy alueita, joissa takseja ei ole tarjolla enää ollenkaan, Koskinen lausui Ilta-Sanomille viime tammikuussa.

Kuva: iStockPhoto

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi