YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

22.3.2021 klo 09:02
Uutinen

Pekka Vihma: Kokemuksen jakamisesta supervoimaa

Pekka Vihma on tuttu mies Kanta-Hämeen yrityselämässä: matkailussa, markkinoinnissa, useissa luottamustehtävissä ja Vanajanlinnan osakkaana. Viimeiset neljä vuotta hän on vaikuttanut Tampereelta käsin. Mitä kuusikymppiseksi ehtineelle Pekalle kuuluu?

Nuoren pojan into vei Pekka Vihman aikanaan hiihdonopettajaksi ja matkailualalle. Hän kertoo olleensa lukihäiriöinen ja tärkeämmältä tuntui päästä toimimaan ihmisten kanssa. Laskettelu-ura osoittautui nousu-uraksi. Tie vei Messilään hiihtokeskusvastaavaksi ja sieltä Suomen hiihtokeskusyhdistykseen toimitusjohtajaksi alalle, joka oli Suomessa lapsenkengissä.

– Matkan varrella tuli rakennettua mm. vuoden hiihtokeskus -valinnat, alan ensimmäinen työehtosopimus, tulevaisuusennusteita ja kauan ennen internetiä teimme muun muassa reaaliaikaisia rinnetilannetiedotteita teksti-tv:lle.

Tämän jälkeen Vihma siirtyi Vuokatin Katinkulta Klubin toimitusjohtajaksi. Sen ajan hän kokee itselleen johtamisen ja markkinoinnin korkeakouluksi.

– Valitettavasti rakennuttajayhtiö meni nurin 1990-luvun alkupuolella. Avioero ja vatsahaava moninkertaistivat senhetkisen tunnetilan.

Vihma muutti Hämeenlinnaan 1993 ja tuli mukaan mainostoimisto Precisin osakkaaksi. Tämä tuntui mielekkäältä joitakin vuosia, kunnes yhtiökumppani Mika Walkamon kanssa ideoitiin ja aloitettiin nykyinen Vanajalinna-konsepti vuonna 1998.

– Vanajanlinna on elämäntyö. Siihen on tullut panostettua 20 vuotta omaa persoonaa ja rutkasti pääomaa. Olen edelleen mukana osakkaana ja hallituksessa, mutta operatiivisessa toiminnassa en ole ollut kolmeen vuoteen. Tämä sitoutuminen ja uhrautuminen tuotti elämään toisen suvanto- ja itsetutkiskeluvaiheen. Tästä nouseminen oli rankka kokemus, joka vaati aikaa.

Pomokin voi olla väsynyt ja yksinäinen

Vihma on käynyt eri tilaisuuksissa puhumassa kokemuksistaan teemalla ”Tuhon partaalta ehjäksi – saako pomo väsyä?” Hän teroittaakin, että ensimmäinen askel muutokseen on itse tunnustaa, että jotain on pahasti pielessä.

– Kannattaa kuunnella lähimpiään ja ottaa tuki vastaan. Ammattiavun käyttäminen ei ole häpeä vaan tärkeä osa voimaantumista. Itselleni parasta oli se, että onnellisuutta pohtiessa oma suhde rahaan ja omistamiseen muuttuivat totaalisesti. Yhdessä tekeminen ja yhteisössä toimiminen alkoivat maistua entistä paremmalta.

Muutoksessa voi olla erittäin hyödyllistä, jos hakeutuu riittävän erilaisiin tehtäviin tai ympäristöön. Vihma tunnustaa, että omalla kohdalla se tarkoitti luopumista alaisten johtamisesta.

Miten matkailusta kärkielinkeino?

Matkailualan menestys on ollut Kanta-Hämeessä vaihtelevaa 2000-luvulla. Pitkään matkailuyrittäjänä ja aikanaan Hämeen Matkailun hallituksen puheenjohtajana toimineen Vihman mielestä tärkeää uudelle nousulle olisi riittävän yhteisöllisen tekemisen löytäminen.

– Viimeaikaiset kuviot ovat kangistuneet liian lokeroituneeseen ajatteluun. Kuntarajoihin takertuminen pitäisi unohtaa ja oma sisäpeli pitäisi saada kuntoon. Rahaa ja panoksia toki tarvitaan ja siihen vaaditaan yhteistä sitoutumista. Jos panoksia löytyy, tuloksia ei tehdä mielikuvamainonnalla vaan myynnillä ja sitä tukevalla tekemisellä.

Voiko inhimillinen johtajuus olla tuloksekasta?

Tällä hetkellä Vihman tärkein työllistäjä on Helsingissä ja Tamperella toimiva Muutostoimisto Flow. Hän toteuttaa yrityksille ja julkisyhteisöille sparrauksia, konseptisuunnittelua, strategian kirkastamista ja tulevaisuuskuvia.

– Kohtaan valitettavan usein perinteistä autoritääristä johtamista. Inhimillinen läheltä johtaminen on tätä päivää. Yhdessä tekemällä syntyy aina parasta. Jos maali ja tavoiteasetanta ovat selkeitä, silloin hyväksytään erilaisuuksia ja toteuttamistavat voivat olla tekijöidensä näköisiä.

Vihman mukaan strategioiden suunnittelussa pitää saada kuuluviin niin johdon, henkilökunnan, asiakkaiden kuin muiden kumppaneiden ääni. Vasta silloin voi syntyä arvopohjainen yhtiökulttuuri, joka näkyy ja kuuluu aidon myönteisesti.

– Asioita voidaan pukea arvoiksi, brändiksi ja asiakaslupauksiksi. Jos ne ovat vain annettuja tekijöitä ja eivät synny aitojen keskustelujen pohjalta, ne eivät juurru yhtiön dna:han. Varsinkin somemaailmassa on helppo lähteä kuorruttamaan puolitotuuksia, mutta epäaitoudesta jää kiinni.

Kuusikymppisen uusi elämä

Vihma asuu nykyään yrittäjävaimonsa kanssa Tampereella. Neljä lasta ovat jo itsenäisiä aikuisia. 60 vuotta 22.3.2021 täyttävä Pekka tuntee olevansa elämänsä vireessä. Kokemusten kautta auttamisen halu on kirkastunut tärkeäksi päämääräksi. Hän on mukana useiden yritysten hallitustyössä mukana jakamassa kokemuksiaan. Hämeen Kauppakamarin puheenjohtajana yhteys Kanta-Hämeen yrityselämään pysyy myös lämpimänä.

– Laskettelemaan haikailen edelleen, mahdollisuuksien mukaan. Uusia työajatuksiakin viriää jatkuvasti, työnimellä ”Ylihuomisen palvelut”. Tästä saamme kuulla lähiaikoina.

KUUNTELE: Pekan suosittelema voimabiisi – Pave Maijasen Elämän nälkä

Avaa pop-up -ikkuna