YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Fingersoftin toimitusjohtaja Jaakko Kylmäoja Fingersoft-logon edessä toimistolla.
Fingersoftin toimitusjohtajan Jaakko Kylmäojan mukaan muuttuva työelämä tarvitsee rohkeita peliliikkeitä ja uudistuksia.

Peliyhtiössä kaikki voittavat, kun työaika lyhenee – Fingersoftin työntekijät voivat nyt valita lyhyemmän työajan lähes täydellä palkalla

Mobiilipeliyritys Fingersoftin työntekijät voivat tehdä kuusituntista työpäivää 90 prosentin palkalla. Yritys kokeili lyhyempää työaikaa vuoden verran, ja nyt siitä tehtiin pysyvä käytäntö.

Fingersoftin työaikakokeilun tulokset olivat niin hyviä, että siitä tehtiin pysyvä malli yrityksessä, mobiilipeliyritys kertoo tiedotteessaan. Tämän vuoden alusta alkaen työntekijät ovat voineet tehdä kuusituntista työpäivää lähes täydellä, 90 prosentin palkalla. 

Fingersoftin toimitusjohtaja Jaakko Kylmäojan mukaan muuttuva työelämä tarvitsee rohkeita peliliikkeitä ja uudistuksia. Fingersoft haluaa näyttää mallia niin pelialalla kuin muillekin toimialoille.

– Työntekijöidemme hyvinvointia parantavat hankkeet ovat olleet keskeinen osa toimintaamme koko kymmenvuotisen historiamme ajan. Vuosina 2021–2022 tekemämme kaksiosainen työaikakokeilu osoitti sen, että on olemassa keinoja parantaa työntekijöiden hyvinvointia merkittävästi tuottavuuden pysyessä samana, tai jopa parantuessa, Kylmäoja sanoo.

Työaikakokeilussa työntekijän oli mahdollista tehdä 80-prosenttista työaikaa ja saada siitä 90-prosenttista palkkaa. Työntekijä sai itse päättää, tekeekö kuuden tunnin työpäivää viisi päivää viikossa vai neljän päivän kokopäiväistä työviikkoa. Melkein puolet yhtiön 110 työntekijästä osallistui kokeiluun. Yhtiö teki työajasta henkilöstökyselyn kolmesti kokeilun aikana.

– Työntekijät voivat selvästi paremmin niin fyysisesti kuin henkisestikin, Kylmäoja sanoo. 

Ei iltapäivän tyhjäkäyntiä

Taso- ja sisältösuunnittelija Kristian Kallio on ollut töissä Fingersoftilla puolitoista vuotta. Hän tekee peleihin eri tasoja ja suunnittelee niihin tehtäviä. Hänen kokemuksensa lyhyemmästä työajasta on positiivinen.

– Totta kai lähdin mukaan kokeiluun, kun sellaista diiliä tarjottiin vieläpä 90 prosentin palkalla, Kallio sanoo.

Hän kokeili ensin nelipäiväistä työviikkoa, mutta huomasi pian toisen työaikamuodon, kuuden tunnin työpäivän toimivan itsellään paremmin. Lyhyemmän työpäivän ansiosta hän vältti iltapäivän työtuntien tyhjäkäynnin kokonaan.

– Sen sijaan, että hakkaa päätään seinään ratkaisun löytämiseksi, ajan voi käyttää työn ulkopuolisiin asioihin, mikä taas valmistaa seuraavaan työpäivään. Asioita kuitenkin miettii vähintään alitajuisesti.

Lisää tunteja iltaan

Kallio teki kuuden tunnin työpäivistä irronneella vapaa-ajallaan ”vähän kaikkea”. Hän urheili enemmän ja usein lähti suoraan töistä pyörälenkille. Lyhyempi työpäivä antoi iltaan lisää tunteja.

– Ei tullut sitä angstaamista, että lähtee kuudelta töistä, pääsee kotiin vähän ennen seitsemää, tekee ruokaa, ja pian kello onkin jo 21.

– Varsinkin syksyllä auttoi, kun pääsi töistä kotiin ja ulkona oli vielä valoisaa. Se tuntui hyvältä, Kallio sanoo.

Toimitusjohtaja Kylmäoja sanoo, että hänelle itselleen merkittävä havainto tuli ruokavaliosta ja sen vaikutuksesta hyvinvointiin. Kun työntekijöillä oli enemmän aikaa iltaisin, he laittoivat itselleen terveellisempää ruokaa.

– Sen pystyy näkemään kyselynkin tuloksista, että hyvinvoinnilla ja terveellisellä aterioinnilla on yhteys.

Toimitusjohtaja Jaakko Kylmäoja sekä taso- ja sisältösuunnittelija Kristian Kallio ovat tyytyväisiä uuteen työaikaan.

Täysin oma malli

Kylmäoja sanoo, ettei työntekijöiden lyhyempi työpäivä tai -viikko vähentänyt heidän tuottavuuttaan. Firma säästi palkkakuluissa, mutta Kylmäoja ei katso asiaa lainkaan kustannusten kannalta.

– Johtoryhmämme pyrkimys on, että ihmiset ovat terveitä ja tuotteliaita, ja että meillä on hyvä meininki töissä.

Kylmäoja on itsekin koodannut työkseen ja tietää, ettei se välttämättä onnistu kahdeksaa tuntia putkeen. Loppupäivän pari tuntia voisi käyttää muutenkin. Hän tietää myös muita firmoja, jotka ovat tehneet vastaavia kokeiluja.

– Tällainen malli palkkauksineen on kuitenkin meidän oma ideamme. Ajattelimme, että 80-prosenttinen palkkaus on ihmiselle liian suuri pudotus, 90-prosenttinen taas ei.

Työaikakokeilua analysoitiin tarkasti, sillä Fingersoft on yksi ensimmäisistä toimijoista, joka tarjoaa kuusituntista työpäivää. Osallistujien kokemuksia selvitettiin ulkopuolisen kumppanin toteuttamilla kyselyillä, joita tehtiin kokeilun aikana.

Tulosten perusteella kuusituntinen työpäivä koettiin nelipäiväistä työviikkoa toimivammaksi ratkaisuksi yrityksessä. Lyhyemmässä työpäivässä tuottavuus pysyi miltei samana, kun taas nelipäiväisessä viikossa se laski samassa suhteessa työajan kanssa. Lyhyempien työpäivien etu oli myös se, että vuorovaikutus pysyi yllä työyhteisössä joka päivä.

Hyvinvointi vaikuttaa tuottavuuteen

Vuoden kestänyt kokeilu päättyi syksyllä 2022. Sen jälkeen palattiin hetkeksi normaaliin työaikaan ja kartoitettiin vielä kerran työntekijöiden jaksamista. Kaikkien tulosten pohjalta syntyi pysyvä uusi malli 80-prosenttisesta työajasta, joka tuli tarjolle tämän vuoden alussa.

Fingersoft on muutenkin panostanut työntekijöidensä hyvinvointiin. Työpaikalta löytyy kuntosali ja eri joukkueurheiluryhmiä, joogaa sekä ryhmäliikuntaa. Toimistolla käy hierojia, työntekijöillä on personal trainer ja polkypyöräetu. He saavat käyttöönsä myös erilaisia hyvinvointilaitteita kuten älykelloja tai -sormuksia.

– Firman tulokset tulevat siitä, mitä työntekijät tekevät, joten työntekijän hyvinvointi vaikuttaa suoraan siihen, mikä on tuottavuus, eli kuinka inspiroituneessa ja motivoituneessa tilassa hän on, Kylmäoja tiivistää.

Fingersoft syntyi pelikehittäjä Toni Fingerroosin yksin koodaamasta kännykkäpelistä vuonna 2012. Noista ajoista se on kasvanut peleillään miljoonatuloksia takovaksi, kansainvälisesti menestyneeksi ohjelmistoyhtiöksi.

Pelistudion ydintoimintaa ovat hauskat, suuren yleisön mobiilipelit. Yritys on tunnettu hittipeleistään Hill Climb Racing ja Hill Climb Racing 2, joilla on maailmanlaajuisesti yli 2 miljardia latausta. 2012 perustettu Fingersoft työllistää 110 henkilöä, joista suurin osa työskentelee yrityksen pääkonttorilla Oulussa. Vuonna 2021 yrityksen liikevaihto oli 24 miljoonaa euroa.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Kaisu Puranen
Avaa pop-up -ikkuna