Petteri Heimosen mielestä menestys tarkoittaa koko yhteisön menestystä ja paljon muutakin kuin taloudellista menestystä. Voitto tulee laadukkaan tekemisen sivutuotteena. Kuva: Matias Honkamaa
13.10.2023 klo 07:00
Uutinen

Peltisepänliike taipui teknologiayritykseksi – Petteri Heimosen PetterSteel on teollistanut ja digitalisoinut peltien valmistuksen

Kuopiolaisen PetterSteelin perustajalla, omistajalla ja toimitusjohtajalla Petteri Heimosella on monta rautaa tulessa. Niin on ollut aina.

– Sopiva vauhti tuo positiivista stressiä. Tässä ajassa puhutaan kuormituksesta, mutta elämän pitääkin vähän kuormittaa. Kun se kuormitus tuo tuloksia, se palkitsee ja antaa merkitystä elämään, Petteri Heimonen sanoo. 

Heimonen perusti PetterSteelin vuonna 2008. Ennen PetterSteeliä hänellä oli lasitusalan yritys, jonka hän myi, mutta osti siitä itselleen peltialan koneet PetterSteeliä varten. 

–  Kun olin aiemmin palkkatöissä, huomasin, että olen aikamoinen visionääri. Parhaiten pystyn toteuttamaan visioitani yrittäjänä. 

PetterSteel valmistaa ja toimittaa rakennuspeltituotteita mittatilauksena rakennusyrityksille. Tällaisia ovat vaikkapa ovien pielissä olevat pellit.  

PetterSteel valmistaa tuotteet tehtaallaan Kuopiossa. Palveluihin kuuluu tuotteiden suunnittelun ja valmistamisen lisäksi niiden asennus. Asiakkaat ovat uudisrakentamisen ja korjausrakentamisen parista. 

Alku oli haastavin 

Haastavin vaihe yrityksessä oli alku, Heimonen kertoo. Alussa hän kiersi työviikkonsa ympäri Suomea tekemässä kauppaa. 

–  Tein itse alussa lähes kaiken myyntejä, asiakaskohtaamisia ja kirjanpitoa myöten. Sain kokea konkreettisesti kaiken. Se antoi valtavan tulevaisuuden uskon, kun sain positiivista palautetta ja hankimme useaan otteeseen uusia koneita. Huomasin, että PetterSteelillä on kyky ja halu uudistaa suomalaista pellitysalaa ja rakentamista. Kehitin uuden liiketoimintamallin, Heimonen kertoo. 

Innovatiivinen liiketoimintamalli syntyi ja sitä alettiin jalkauttamaan käytäntöön jo yrityksen alussa.  

PetterSteel aloitti perinteisellä tavalla toimivan pellitysalan tehostamisen digitaalisella PetterNet -palvelulla vuonna 2009. Se on verkkosovellus, jonka kautta asiakas voi tilata tuotteita.  

Usko menestysreseptiin on vain vahvistunut, Heimonen kertoo.  

Innovaatiot ovatkin olleet PetterSteelin menestyksen kulmakivistä tärkeimpiä, hän sanoo.  

–  Innovatiivisuus näkyy toimintatavoissa ja tuotteiden jalostusasteen jatkuvassa paranemisessa. 

Nykyään kaikki toiminta sekä myynnissä että tuotannossa toimii myös digitaalisesti ja hukkaa otetaan pois mistä saadaan, Heimonen kertoo. 

–  Olemme luoneet pellitysurakointiin erinomaisen palvelumallin ja olemmekin saaneet siitä laajaa huomiota ammattirakentajilta. Meiltä saa esimerkiksi tilattua digitaalisesti tuotteita, jotka toimitetaan nopeasti työmaalle minne tahansa Suomeen. Tuotteet lajitellaan ja pakataan niin, että ne on helppo löytää ja asentaa työmaalla. Tavoitteemme on poistaa hukkaa kaikista vaiheista. 

Isot investoinnit mahdollistavat kasvun

Yrityksen toinen tärkeä käännekohta oli vuonna 2021, kun PetterSteel teki 3,5 miljoonan euron investoinnit tuotantoon. 

–  Niiden ansiosta kykenemme toimittamaan pidemmälle jalostettuja peltilistoja sekä julkisivukokonaisuuksia. Investointien ansiosta voimme nostaa tuotteiden jalostusarvoa. 

Monipuolisuus on innovaatioiden ohella toinen PetterSteelin toiminnan ja menestyksen kulmakivistä, Heimonen kertoo. Vaikka rakennuspeltilistat ovat tärkein tuote, yritys pystyy monenlaisiin, varsin erikoisiinkin julkisivuratkaisuihin, hän sanoo.  

Heimosen mukaan juuri halu ja kyky löytää ratkaisuja asiakkaiden haasteisiin on vienyt heitä eteenpäin.  

–  Asiakaslähtöisyys on yksi tärkeimmistä asioista menestyksemme takana. Kehitämme tuotteita ja palveluita nimenomaan asiakkaiden näkökulmasta ja ratkaisemme asiakkaiden haasteita ketterästi. Olemme kehittäneet ja mallintaneet palveluprosessimme niin, että se palvelee koko rakennusalaa. 

Vuonna 2012 Heimonen sai visionsa jäsennellysti ensimmäistä kertaa paperille strategiaprosessissa, jonka yritys teki konsulttiyhtiö Talentree Oy:n kanssa. Sen jälkeen yhtiö on jatkanut strategiaprosessien tekemistä säännöllisesti. 

Viime vuonna PetterSteel teki noin 10 miljoonan euron liikevaihdon. Seuraava virstanpylväs näkyy 15 miljoonassa eurossa.  

Heimonen korostaa myös hallitustyöskentelyn tärkeyttä koko yrityksen ja ennen kaikkea toimitusjohtajan tukena. Hallituksessa on kolme ulkopuolista jäsentä Heimosen lisäksi.   

Vastuuta pitää jakaa

Heimonen on elänyt yrittäjyyden keskellä koko elämänsä. Vanhemmilla oli kauppapuutarha Heimosen Puutarha Oy Kuopiossa, jota Heimosen sisaret nyt vetävät. 

Heimosen mielestä vastuu pitää jakaa, jotta yritys menestyy. Hänelle tärkeä periaate toimitusjohtajana on jakaa vastuuta niin paljon kuin mahdollista kaikille niin johtoryhmässä kuin koko organisaatiossakin. PetterSteelillä on 60 työntekijää.  

Strategiaprosessit PetterSteelissä lähtevät ruohonjuuritasolta, työn tekemisestä ja kaikki työntekijät osallistuvat strategiaprosesseihin. 

–  Tavoitteena on kehittyä yhdessä ja hallita suurempia kokonaisuuksia. Kaikkien tehtävänä on miettiä sitä, kuinka tartumme oikeisiin asioihin ja kuinka kehitymme eteenpäin. 

Menestys tarkoittaa koko yhteisön menestystä ja paljon muutakin kuin taloudellista menestystä. Voitto tulee laadukkaan tekemisen sivutuotteena, hän sanoo. 

–  Työllistämme 60 henkilöä. He perustavat perheitä ja hankkivat koteja ja rakentavat elämäänsä. Siihen liittyvä luottamus on menestystä. Myös asiakkaiden osoittama luottamus kertoo menestyksestä. Taloudellinen menestys ja voitto tulee tämän kaiken seurauksena ja lisätuotteena, Heimonen sanoo.  

Siitäkin Heimonen on päässyt nauttimaan. 

Perhe on tärkein 

Tärkeintä Heimoselle on perhe. Heimonen hoitaa lastenlastaan Thelmaa viikoittain.   

Kolmesta aikuisesta pojasta kaksi on PetterSteelillä töissä. Kaikki pojat ja Heimonen yhdessä omistavat myös starttivaiheessa olevan omakotitaloja rakentavan yrityksen.  

Vapaa-aikanaan Heimonen pitää myös kunnostaan huolta. Hän maastopyöräilee, lenkkeilee, pelaa sulkapalloa, käy vaeltamassa, veneilee moottoriveneellään Kallavedellä ja sisävesistöillä. Syksyllä laji on metsästys ja talvella hiihto. 

–  Hirvenmetsästys on minulle syksyllä tärkeää. Minulla on hirvikoirakin. Joskus nuorena tuli tehtyä vähän liikaakin, ja nyt voin nauttia näistä hienoista asioista enemmän. 

Asentajista on huutava pula

Työvoimapula on näkynyt alalla jo pitkään. Etenkin asentajista on pulaa.  

–  Käsityöammattien arvostus on laskenut. Alalla ei ole koulutusta Suomessa. Siksi me koulutamme työntekijämme itse. Meidän on pohdittava paljon sitä, miksi meidän yrityksemme olisi juuri se, jonka kanssa työntekijä voisi tulevaisuuttaan rakentaa. Tästä syystä innovaatiot, tehostaminen, linjakas liiketoimintamalli sekä motivoivana ja kannustavana työpaikkana toimiminen ovat PetterSteelille todella tärkeitä, Heimonen sanoo. 

Heimonen uskoo, että hyvä henkilöstökokemus on pohja kaikelle. 

–  Se turvaa hyvän asiakaskokemuksen, asioiden- ja ihmisten kehittymisen ja lopulta tavoitteen mukaisen liiketuloksen, hän sanoo.  

Rakennusalalla kysyntätilanne on nyt kaiken kaikkiaan vaikea, mutta tulevaisuuden usko on yrittäjällä tallella.

–  Nyt on tehtävä enemmän töitä, että löytää asiakkaita. Tilanne on muuttunut tosi paljon tänä vuonna, ja sen näkee isoissakin asiakkaissa. Ennakoimme tätä viime syksynä, mutta hiljentyminen alalla on ollut odotettua nopeampi. Tämä ei ole kasvun vuosi, Heimonen sanoo.  

Yrittäminen ei ole hänelle kvartaalijuttu.  

–  Totta kai pitää seurata tiiviisti mitä tapahtuu ja miten menee, mutta jos ajattelemme pitkän aikavälin tavoitteita, niin meillä on tavoitteena kasvaa, Heimonen sanoo. 

PetterSteel

Liikevaihto: 9,73 M€ 

Liiketulos: 588 458 € 
Perustamisvuosi: 2008
 

Henkilöstömäärä: 60 

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Eeva Pesonen