YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Peppina Mäenpää murtui työkyvyttömäksi, kun oma lapsi kuoli syliin – ”Ei ole itsestään selvää, että olen tässä”
– Ei ole itsestään selvää, että olen tässä. Vielä vuosi sitten minut oli määritelty työkyvyttömäksi loppuiäkseni, kertoo yksinyrittäjä Peppina Mäenpää.
Peppina Mäenpää pitää Vaasan akvaario- ja lemmikkiliikettä Minimani-kauppakeskuksessa Vaasassa. Mäenpäästä tuli yrittäjä 2021 lopulla. Uusi elämä yrittäjänä on pieni ihme, sillä Mäenpäällä on takanaan rankkoja vuosikymmeniä.
Elämän ja kuoleman vuoristorata alkoi jo ensimmäisen lapsen odotusaikana vuonna 2004, kun raskausajan ultrakuvauksessa sikiöltä löytyi niskaturvotusta.
Kahden päivän ikäisenä 1 680-grammaisena keskosvauvana Matias-poika leikattiin ensimmäisen kerran ohutsuolen ahtauman vuoksi.
– Toivoa oli, että elämä lähtee sujumaan. Kolmevuotiaaksi asti Matias kehittyi ja kasvoi, mutta kolmevuotiaana tila romahti. Vuodet veivät tilannetta vain pahemmaksi.
Lopulta Matias oli tilanteessa, jossa hän ei päässyt pois sairaalasta ilman, että sai kotona ravintoa suonenesisäisesti.
– Elimme jatkuvassa kuoleman pelossa ja koskaan ei voinut luottaa siihen mitä seuraava hetki tuo tullessaan. Jossain vaiheessa rupesin miettimään, onko järkeä pitkittää lapsen kärsimystä. Matiaksella oli paljon kipuja. Se on ollut itselleni kaikkein raskainta, itkeä hänen kanssaan.
Äiti teki päätöksen Matiaksen palliatiiviseen hoitoon siirtämisestä vuonna 2013. Palliatiivinen hoito tarkoittaa sairauden vaihetta, jossa taudin kulkuun ei enää voida olennaisesti vaikuttaa, vaan hoidon ensisijainen päämäärä on lievittää kärsimystä ja vaalia elämänlaatua.
– Päätös oli tehtävä siltä kannalta mikä on lapselle parasta. Ei tarvinnut enää pelätä, että lapsi kuolee sairaalaan. Niinhän hän sitten kuoli kotona sylissäni.
Matiaksella on myös kolme siskoa Minttu ja Milla sekä Nelli, joka on syntynyt veljen kuoleman jälkeen.
Lepo, kirjat, terapia ja tanssi auttoivat
Vaasan akvaario- ja lemmikkiliikkeessä on juuri nyt kiire, sillä hiihtolomaviikolla moni piipahtaa eläinkaupassa ex-tempore kauppareissullaan. Lisäksi kanta-asiakkaita riittää. Peppina Mäenpää palvelee asiakkaita ja remontoi samalla kauppaansa.
Tähän on tultu pitkä matka vuodesta 2016, jolloin Matias menehtyi 12-vuotiaana.
Peppina kertoo, että oli silloin hukannut itsensä täysin. Lisäksi suru oli musertavaa. Kun hänellä ei ollut enää Matiasta, jonka tarpeista huolehtia, hän ei tiennyt kuka oli.
Peppina alkoi opiskella Vaasan ammattikorkeakoulussa, mutta ei surun vuoksi pystynyt opintoihinsa. Tammikuussa 2017 hän romahti ja nukkui melkeinpä yhtä soittoa 1,5 kuukautta. Peppinalla diagnosoitiin vaikea traumaperäinen stressihäiriö.
Levon, kirjojen, psykoterapian sekä tanssiterapian voimin Peppina pääsi lopulta jaloilleen, ja alkoi pohtia yrittäjyyttä. Hän kokee, että eläinkaupan hankkiminen palautti lopulta toimintatarmon ja elämänhalun.
– Moni ihminen oli sanonut, että minulla pitäisi olla eläinkauppa, ja olen nuoresta asti ajatellut, että eläinkauppias olisi unelmatyö. Tunnen oloni yrittäjänä vapaaksi. Olen elävien olentojen ja hyvätuulisten asiakkaiden kanssa tekemisissä joka päivä.
Rankoista kokemuksistaan Mäenpää on saanut laajemman perspektiivin myös yrittäjyyteen.
– Ongelmat ovat olemassa ratkaistaviksi. Aika harva ongelma on sellainen, joka olisi olemassa vielä viiden vuoden kuluttua.
Vahva halu auttaa, vaikka kassa ei kilise koko ajan
Kaupassa on myynnissä viljakäärmeitä, harjasgekkoja ja kääpiöparta-agamoita sekä muutama tarantula. Lisäksi kaupassa on marsuja sekä gerbiilejä ja tietenkin eläintarvikkeita sekä -ruokia.
Myyntihittejä ovat hamsterit ja akvaariokalat.
– Pienemmät eläimet kiehtovat minua. Olen hyvin kiinnostunut eläimistä ja haluan ymmärtää koko ajan lisää. Arvostan eläimiä. Kaikessa toimin eläinten hyvinvointi edellä. Kai minulla on jonkinlainen hoivavietti niitä kohtaan, Mäenpää sanoo.
Kiinnostus matelijoita kohtaan on asiakkaiden keskuudessa selkeästi kasvussa, Mäenpää kertoo.
Seuraava eläinkauppa pohjoiseen päin on Oulussa.
– Asiakkaat arvostavat sitä, että minulla on vahva halu auttaa, vaikka kassa ei kilise jokaisesta ongelman ratkaisusta. Pieni yritys henkilöityy enemmän ja ihmiset pääsevät suoraan yrittäjän kanssa keskustelemaan, saamaan neuvoja ja hoitamaan asioitaan.
Kaupalla on pitkä historia
Mäenpäällä on itsellään ollut kameleontteja, kilpikonna, marsuja ja akvaariokaloja. Kun liikkeen aiempi yrittäjä alkoi puhua asiakkailleen, että aikoo lopettaa, Mäenpäälle heräsi ajatus liiketoiminnan hankkimisesta.
Aivan yrittäjyyden alkuvaiheessa Mäenpäältä karkasi kerran vihreä undulaatti Minimanin kauppakeskukseen ja pyydystämisessä meni koko päivä ja ilta. Tarvittiin monenlaista keinoa ja haavia. Lopulta puhelimesta soitettu toisten undulaattien ääni houkutteli sen kiinni.
– Luovuin myöhemmin undulaateista, koska niiden myyntiajat venyivät pitkiksi, enkä voinut lennättää niitä kaupassa. Kaneista luovuin myös, koska niiden olosuhteet eivät tuntuneet oikeilta.
Eläimiä voi tilata kaupan kautta hyvin laajasti, sillä Mäenpäällä on kontaktit moniin kasvattajiin. Eläimiä tulee Suomesta ja ulkomailta.
Alusta, vuodesta 1959, liike on palvellut lintu-, jyrsijä- sekä akvaarioharrastajia. Myöhemmin mukaan otettiin myös koira- ja kissatarvikkeet sekä matelijat. Pääpainopisteenä on kuitenkin ollut aina akvaariotarvikkeet, -kalat ja -kasvit.
Vaasan akvaarioliikkeen omisti vuosina 1959-1999 Harry Tuomi. Risto Korpi aloitti työt Vaasan Akvaarioliikkeessä koulupoikana vuonna 1980 ja kauppiaana hän toimi vuodesta 1999 vuoden 2021 loppuun saakka, jolloin Mäenpää osti liiketoiminnan.