YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Peter Vesterbacka ei tunnista hypen merkkejä, antaa neuvon aloittavalle startup-yriittäjälle: Erottaudu, vaikka sitten valkoisilla kengillä
Peter Vesterbacka on tottunut arvioimaan startup-yrittäjien pitchauksia. Keskiviikkona mies osallistui Taaleri Luola -kisan tuomaristoon, joka jakoi 2500 euron arvoisen pääpalkinnon yhdelle lukiolaisista koostuneelle startup-idealle.
Vaikka startup-yrittäjyys on nyt muotia, Vesterbacka ei usko hypeen.
– Kyse on vain siitä, että koko ajan tapahtuu niin paljon. Yritysten kannalta tärkeintä on osata erottautua, koska tarjonnasta ei ole enää yhdelläkään alalla pulaa. Pitää osata kertoa, miksi oma juttu on ainutlaatuinen.
Esimerkkinä voi käyttää hyvin kilpailtua mobiilipelimarkkinaa, joka kasvaa päivässä noin 700:lla uudella sovelluksella.
– On hyvä kysyä, miksi joku lastaisi juuri sinun pelisi, varsinkin kun saatavilla niitä on jo satoja tuhansia, Vesterbacka sanoo.
Erottautumisesta Vesterbacka kertoo esimerkin taannoin Barcelonasta, jossa hän oli tuomaroimassa jälleen yhtä pitchauskilpailua.
– Sieltä minulle Jäi mieleen kaveri Nykistä, jolla oli valkoiset kengät. Hänen pitchauksensakin oli hyvä, mutta suurempi erottautuminen tehtiin vaatteilla. Pitää olla uskottava tarina, mutta erottautuminen on silti tärkeintä.
Virolainen sähköauto ihastutti
Vesterbacka kutsuu itseään sarjainnostujaksi. Viime aikoina hän on innostunut muun muassa virolaisesta Nobe-sähköautosta, jollaisen hän vastikään osti itselleen. Nobella on parhaillaan käynnissä joukkorahoituskampanja.
– Se on retro, vintage-henkinen, ei yhtään tylsä kuten Tesla. En ole ostanut yhtäkään toista sähköautoa mutta tämä on erilainen. Pidin myös perustajan tarinasta.
Tällä hetkellä Vesterbacka toimii myös virolaisyhtiön neuvonantajana. Osakeomistusta sen sijaan ei ainakaan vielä ole.
Viime aikoina Vesterbacka on sijoittanut muun muassa mobiilipelifirmaan, joka tekee peliä naisille.
– Kyseessä on Polka Dot Studio, joka kehittää muotiaiheista peliä naisilta naisille. Olen lisäksi myös muutamissa opetuspelejä kehittävissä firmoissa. Olen kiinnostunut tällä hetkellä kaikkeen mikä liittyy koulutukseen ja suomalaisen ylivoimaisen koulutusosaamisen tuotteistamiseen. Kaikki tietävät, että olemme koulutuksessa maailman parhaita. Se brändiarvo pitää hyödyntää.
”Tunnelihanke on aidosti realistinen”
Otsikoissa Vesterbacka on ollut myös Space Nation -startupista, joka tekee ainoana yrityksenä yhteistyötä Nasan kanssa astronauttien kouluttamisessa.
– Homma etenee hyvin, meillä on jo ensimmäinen sovellus ulkona. Teimme äskettäin prototyypin Islantiin, samaan paikkaan, missä Apollo-astronautit aikanaan harjoittelivat.
Työn alla on myös monen korvaan uskomattomalta kuulostava hanke Helsingin ja Tallinnan välisestä merenalaisesta tunnelista.
– Tällä hetkellä 40 tyyppiä Pöyryltä on tekemässä projektin ympäristövaikutusarviointia. Kyse on oikeasti realistisesta hankkeesta. Tavoitteena on edelleen avata tunneli 24. joulukuuta vuonna 2024.
– Aikanaan kun aloitin projektin, mainitsin siitä ensimmäisenä viereisessä pöydässä istuneelle Viron ulkoministerille. Ei hän tietenkään ottanut sitä vakavissaan.
Teksti ja kuva: Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi