1.10.2019 klo 09:02
Uutinen

Petri Laukontaus on mies maailmalla menestyvän joulukuusijäätelön takana

Nopeasti kansainvälistyvä Suomen Jäätelö ei ole suinkaan ensimmäinen Petri Laukontauksen hittiyritys. – Haluan tehdä maailman parasta jäätelöä, muun muassa Artekin makuisen jäätelön kehittänyt mies sanoo.

Suomen Jäätelön Petri Laukontaus on jäätelön suhteen armoton. Kun hänen esittelemänsä jätskiburgerit alkavat sulaa, koko pellillinen vaihdetaan.

Pian Laukontaus kertoo, kuinka hänen tehtaansa on suunnitellut omat jätskit esimerkiksi Marimekolle ja Artekille. Sitä ennen hän puhuu jätskistä yleisellä tasolla.

– Suomessa syödään jäätelöä enemmän kuin missään muussa Euroopan maassa.

Laukontaus itse syö jäätelöä päivittäin. Kotonakin tekee mieli maistaa vähintään pari teelusikallista aterian päälle, vaikka Laukontaus syö jäätelöä päivittäin myös töissä.

Nykyinen jätskitehtailija aloitti gourmet-tuotteiden parissa firmalla, joka tuotti ateriakomponentteja lentoyhtiöiden businessluokissa tarjoiltaviksi. Seuraavaksi Laukontaus keskittyi laatulihaan, ja hän oli trendien harjalla myös perustaessaan Helsingin Teurastamolle leipomoa, jossa leipää tehtiin pelkkään juureen.

Salaisuutena suomenkarjan maito

Kolme vuotta sitten Laukontaus päätti keskittyä intohimoonsa jäätelöön.

– Jätski on ollut minulle aina se juttu. Kun sain äidiltä koulun kesälomalla ruokarahaa päiviksi, ostin jätskiä lounaaksi.

Laukontauksen pienellä tehtaalla ei juoda lainkaan kahvia vaan vieraillekin tarjoillaan pelkkää jätskiä. Mies makujen takana on tarkka siitä, että maut ovat selkeitä.

– Meidän tuotteemme tekee ainutlaatuiseksi se, että käytämme perinteisen suomenkarjan eli lapinlehmien, kyyttöjen ja länsisuomenkarjan maitoa.

Suomenkarjan maito on normaalia proteiinipitoisempaa ja siinä on enemmän rasvaa. Esimerkiksi Kuusijäätelön havut kerätään itse läheisen järven rannalta.

– Ulkomaalaiset ihastuvat ajatukseen Christmas Tree -jäätelöstä, Laukontaus kertoo.

Kuusijäätelön hän räätälöi alun perin tilaustyönä Artekille.

– Toimeksiannossa pyydettiin, että mietin, miltä Artek maistuisi, Laukontaus kertoo.

Hän oli tosissaan jo ensimmäistä, kahdenkymmenen litran jäätelökonetta hankkiessaan. Tuolloin konsultiksi pyydettiin arvostettu jäätelömestari Italiasta.

– Tavoitteenani on, että teemme maailman parasta jäätelöä, Laukontaus sanoo.

Kansainvälisille markkinoille poikkeuksellisen nopeasti

Suomen Jäätelö on ottanut hurjia loikkia nopealla aikataululla ja pienellä henkilökunnalla. Syksyn 2018 Habitare-messuilla yritys sai yllättäen tuhannen taalan paikan.

– Messuvieraana ollut maailman tunnetuimpiin lifestyle-brandeihin kuuluvan MUJIn johtaja maistoi kuusijäätelöä, ja pääsimme neuvottelemaan yhteistyöstä, Laukontaus kertoo.

Tällä hetkellä Suomen Jäätelön tuotteita myydään jo kahdeksassa MUJIn myymälässä Euroopan eri metropoleissa. Vantaalla sijaitsevan firman tuotteita tulee olemaan myynnissä myös Helsingin Kampin kauppakeskukseen pian avattavassa MUJIssa.

Yrityksen fokus on ulkomailla.

– Suomessa kilpailutilanne on kiristynyt, sillä isotkin toimijat ovat alkaneet tehdä artesaanityyppisiä jäätelöitä, Petri Laukontaus sanoo.

Teksti ja kuva: Leila Itkonen

leila.itkonen (at) yrittajat.fi