YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Petri Mast valitsi sähköauton sijasta etanolin – Yli 500 hevosvoimaa saa Tesla-kuskitkin kateellisiksi: ”Laskin, että maksaa itsensä takaisin vuodessa”
Valokuvaajayrittäjä ja autoharrastaja Petri Mast on saanut tarpeekseen kalliista bensiinistä, mutta hänen valintansa ei ole sähköauto.
Helsinkiläinen Petri Mast teettää lähipäivinä teho-Audiinsa muutoksen, jonka jälkeen autoon tankataan viinaa eli etanolia.
Mastin mitta alkoi täyttyä alkuvuodesta.
– Aloin miettiä asiaa toden teolla vuodenvaihteen jälkeen, kun bensan hinta kohosi älyttömäksi. Se otti jo koville, kun tankillinen maksoi satasen. Nyt se maksaa 145-155 euroa.
“On tämä hirveää pohdintaa ollut.”
Petri Mast
Mast tankkaa 1-2 tankillista viikossa eli polttoainelasku kuukaudessa voi nousta yli tuhanteen euroon kuukaudessa.
– On tämä hirveää pohdintaa ollut. Sähkössä on omat ongelmansa ja diesel on sekin kallista. Tuntuu, ettei hyviä vaihtoehtoja ole. Itselleni auto on aina ollut fiilisjuttu. Nyt alkaa olla se tilanne, että täytyy miettiä myös käyttövoimaa.
Kulutus nousee, tankkaus halpenee
Etanolikäyttöisiksi voidaan muuttaa suurin osa henkilöautoista. Omistajan vastuulle saattavat jäädä vastuukysymykset esimerkiksi silloin, jos auton takuu on vielä voimassa. Mastin tapauksessa etanolimuutoksen yhteydessä Audin moottoriin tehdään myös virityksiä, jotka lisäävät tehoa. Muutoksen jälkeen teholukemat nousevat noin 510 hevosvoimaan.
– 90 hevosvoimaa tulee lisää. Osa siitä on ihan etanolista aiheutuvaa, koska se nostaa aina hieman koneen tehoja. Samalla kulutus nousee parikymmentä prosenttia, mutta olen laskenut, että omassa ajossani edullisempi polttoaine kuolettaa eron alle vuodessa, Mast kertoo.
Etanolin litrahinta on tällä hetkellä noin euron 95-oktaanista bensiiniä edullisempi. Etanolimuutos moottoriin maksaa noin 1000 euroa.
Mastin autoon joudutaan tekemään bensapumpun muutostyö, jossa mäntä vaihdetaan isompaan.
– Tämän auton moottorille etanoli on parempi valinta, koska moottori käy melko lämpimänä. Viinan kanssa se käy viileämpänä. Suuttimien on toki oltava kunnossa, jotta jokin pytyistä ei ala käymään liian laihalla. Se pitää huomioida.
Myös talvikäytössä on huomioitavia asioita. Etanoli vaatii höyrystyäkseen enemmän lämpöä kuin bensiini, mikä voi aiheuttaa hankaluuksia kylmäkäynnistykseen.
– Siksi suositellaan, että etanolin sekaan sotketaan hieman bensaa talvisin.
”Tesla-kuskit hämmästyvät”
Mastin auto ei ole sieltä tavallisimmasta päästä. Hän ajaa 3-litraisella remmiahdetulla V6-Audilla. Mies myöntää, ettei hänen valintansa ole se ekologisin mahdollinen.
– Auto kuluttaa 10-11 litraa satasella. Olen intohimoinen autoharrastaja ja olen halunnut aina tietynlaisen auton. Tällä autolla ohitukset ovat turvallisia ja maantieajo mukavaa. Tehoa alkaa olla sen verran, että Tesla-kuskit hämmästyvät.
Mast on miettinyt paljon, mikä hänen kohdallaan olisi paras vaihtoehto työmatkoihin. Sähköauto ei ainakaan vielä ole tullut kyseeseen, koska työmatkat ovat välillä pitkiä.
– Latausajat täytyy ottaa huomioon, kun tekee pidempää matkaa. Se taas vaikeuttaa reittisuunnittelua ja kuvauskeikkojen hoitamista. Sähköauto sopisi päivittäiseen suhailuun kotinurkilla ja perheen perusajoihin. Työmatkat aion jatkossakin hoitaa fossiilisella polttoaineella tai etanolilla. Etanolin kanssa en jää tien päälle, koska tankkauspisteitä on sen verran paljon.
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi