YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Taitajapuoti Terttu sulkee kivijalkaliikkeensä tammikuun lopussa. Tammikuun ajan liikkeeseen pääsee sisälle maksamalla hypistelymaksun.
10.1.2025 klo 08:59
Uutinen

Pieni käsityöpuoti perii asiakkailta hypistelymaksun – ”Perimmäinen ajatus on herätellä ihmisiä kivijalkaliikkeiden ahdinkoon”

Taitajapuoti Terttuun pääsee sisälle viiden euron pääsymaksulla. Hypistelymaksua on ostettu myös puodin verkkokaupassa.

Kun pieksämäkeläisen Taitajapuoti Tertun yrittäjät päättivät kesällä 2024, että kivijalkapuoti suljettaisiin vuoden loppuun mennessä, asiakkaat olivat harmissaan.

– Ihmiset sanoivat, että voi, teillä on niin ihana puoti, älkää lopettako, on ihana tulla tänne hypistelemään ja katselemaan, kertoo puodin yrittäjä Satu Antikainen.

Taitajapuoti myy yli 40 suomalaisen pienyrittäjän käsityötuotteita kuten vaatteita sekä sisustus- ja paperitarvikkeita.

– On ihanaa, että meillä käy ihmisiä, mutta emme pysy pystyssä pelkästään hypistelyllä ja katselulla. Tulojakin pitäisi saada jostain, Antikainen sanoo.

Taitajapuodin yrittäjät Antikainen, Anne Pesonen ja Elsa Pohjalainen päättivät, että ennen kuin puotiin lyödään lappu luukulle, olisi hyvä keksiä jokin radikaali idea, jolla asiakkaita heräteltäisiin kivijalkakauppojen ahdinkoon.

Antikaisen mukaan yleisesti pienten kauppojen ja kivijalkaliikkeiden ongelma on, että asiakkaat käyvät paikan päällä sovittamassa kenkiä ja vaatteita sekä saamassa yrittäjältä asiantuntevaa palvelua. Sen jälkeen he ostavat haluamansa tuotteen netistä hieman halvemmalla.

– Me emme ole kokeneet aivan sellaista, koska olemme käsityöliike, mutta meillä on yleisesti huoli kivijalkaliikkeiden puolesta. Pahimmassa tapauksessa kuluttajan raha ei jää edes suomalaiselle verkkokaupalle, vaan menee jonnekin ulkomaille, Antikainen sanoo.

Sitten kolmikon mieleen tulikin radikaali idea: hypistelymaksu.

– Ajattelimme, että ainakin sillä tavalla saisimme ihmisten huomion ja ilmaistua huolemme kivijalkaliikkeiden olemassaolon puolesta.

Kivijalkojen hautajaiset

Tammikuussa Taitajapuodin yrittäjien on tarkoitus pakata kivijalkaliikkeen tavaroita, mutta he pitävät vielä kaupan ovet auki asiakkaille, hypistelymaksua vastaan.

Yrittäjät ovat ripustaneet kaupan oviin ja ikkunoihin banderollit, joissa kerrotaan, että sisäänpääsystä peritään viiden euron hypistelymaksu. Lisäksi he kertoivat asiasta sosiaalisessa mediassa.

Jos kauppaan tullut asiakas löytää ostettavaa, viisi euroa hyvitetään laskun loppusummasta.

– Ja jos asiakas ei löydä ostettavaa, hän on kuitenkin tietoinen ideologiasta, joka on tämän maksun takana eli kampanjasta kivijalkaliikkeiden olemassaolon puolesta, Antikainen sanoo.

– Hänellä on pieni riski menettää viisi euroa, mutta hän tukee hyvää asiaa.

Tammikuun lopussa Taitajapuodissa vietetään paitsi puodin, myös kaikkien Suomessa jo lopettaneiden pienten liikkeiden hautajaisia.

– Perimmäinen ajatus on herätellä ihmisiä kivijalkaliikkeiden ahdinkoon, ei se, että me saisimme viisi euroa ilmaista rahaa.

Antikainen yrittäjäkollegoineen on huolissaan siitä, että pian kivijalkaliikkeitä ei enää ole. Niiden myötä katoaa muun muassa asiantunteva asiakaspalvelu.

– Yrittäjänä minusta tuntuu aika pieneltä se, että jos kivijalkaliikkeestä löytyy sopiva tuote ja koko, se jätetään ostamatta. Sitten säästetään kymmenen euroa tilaamalla se netistä. Onko se tosiaan niin iso säästö? hän kysyy.

On mennyt tunteisiin

Moni Taitajapuodissa tammikuussa vieraillut on ollut jo ennalta tietoinen hypistelymaksusta, sillä siitä on uutisoitu laajasti. Sisään tuleville kerrotaan maksusta avoimesti ja heidät ohjataan kassan kautta peremmälle.

– Täytyy sanoa, että aika moni on tullut sisälle maksusta huolimatta.

Hypistelymaksu on herättänyt laajaa ja intohimoista keskustelua somessa sekä eri medioiden kommenttipalstoilla. Antikainen sanoo, että keskustelua yrittäjät hakivatkin. Positiivisen palautteen määrä yllätti heidät.

– On sanottu, että tämä on hieno tempaus tärkeän asian puolesta, ja että olemme rohkeita, kun olemme ottaneet tästä kaiken paskan niskaan.

Niin sanottuun paskamyrskyyn yrittäjät osasivat varautua. 

– Kyllä tämä on mennyt ihmisillä tunteisiin.

Yrittäjät ovat myös saaneet neuvoja, kuinka hypistelymaksu ja asiakkaiden syyllistäminen ei ole oikea tapa hoitaa markkinointia.

– Tämä ei ole markkinointia, vaan keskustelunavaus, Antikainen huomauttaa.

Yrittäjille on ehdotettu, että pääsymaksun sijaan asiakkaalle pitäisi antaa viisi euroa, jonka hän voi käyttää ostoksiinsa, kun ostaa tuotteita vaikkapa 30 eurolla.

– Olisiko sellainen ylittänyt uutiskynnystä? Antikainen kysyy.

Keskellä Taitajapuoti Tertun yrittäjät Satu Antikainen, Anne Pesonen ja Elsa Pohjalainen.

Hypistelymaksu myös verkkokauppaan

Vaikka Taitajapuoti Tertun kivijalkaliike lopettaa, verkkokauppa jatkaa toimintaansa. Yrittäjät aloittivat puodin kolme vuotta sitten verkkokauppana ja perustivat kaksi vuotta sitten kivijalkaliikkeen.

– Tietysti mietimme, miten tämä kampanja vaikuttaa verkkokauppamme asiakkaisiin, vaikka kivijalan puolesta ei ollutkaan menetettävää.

Toistaiseksi hypistelymaksukampanja ja sitä seurannut somemylläkkä on lisännyt liikennettä Taitajapuodin verkkokaupassa. Yrittäjät keksivät myös lisätä vettä myllyyn, ja ideoivat hypistelymaksun verkkokauppaankin. 

Hypistelymaksun maksaessaan asiakas saa itselleen pienen pdf-tiedoston. Yllättäen hypistelymaksu on käynyt kaupaksi myös nettikaupan puolella. 

– Ajattelimme, ettei se olisi mikään menestys, mutta sitä on mennyt sielläkin. Ihmiset ovat saattaneet tilata tuotteita ja viedä ostoskoriin vielä hypistelymaksunkin, Antikainen kertoo.

Tämä viimeistään on saanut yrittäjät vakuuttuneeksi siitä, että ainakin osa ihmisistä ymmärtää, mikä hypistelymaksun tarkoitus on: tukea kivijalkakauppoja globaalien nettikauppajättien puristuksessa.

Mikä sitten on yrittäjien kanta itse hypistelyyn?

– Hypistely on asia, jonka perusteella ostopäätös tehdään. Itse en esimerkiksi pystyisi ostamaan pipoa, jota en voisi ensin sovittaa, sanoo Antikainen.

Hän haluaa kiittää ihmisiä siitä, että hypistelymaksun avulla on saatu aikaiseksi keskustelua.

– Kiitän myös eritoten asiakkaita, koska ilman heitä kivijalkapuotia ei olisi ollut olemassa tätäkään aikaa.

Asiasta kertoi ensin Pieksämäen Lehti.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Kaisu Puranen