YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

KAJ-leivoksesta tuli hitti
KAJ-leivos tehdään gluteenittomaan kääretorttutaikinaan. Kuva: Pias Livsin Instagram-tili
11.4.2025 klo 09:51
Uutinen

Pohjanmaalla ideoitiin KAJ-leivos, josta tuli välittömästi hitti – ”Leipurille on tulossa apua”

Yrittäjä Pia Johansson varautuu jo euroviisuhuuman nousuun.

Kokkolan ja Pietarsaaren välissä sijaitseva Pias Livs ei ole aivan tavallinen kauppa. Sieltä saa nimittäin leivoksia, jotka viedään todennäköisesti pian käsistä. Syynä on KAJ-yhtye, jonka kotipaikka Vöyri on vajaan 100 kilometrin päässä.

Elintarvikeliikkeen yrittäjä ja ainoa omistaja on Pia Johansson, 65, joka ei ole jäänyt katsomaan sivusta huumoribändin megasuosiota. Kun suomalaisyhtye voitti Ruotsin euroviisukarsinnat, Johanssonin pitkäaikainen yhteistyöleipomo ehdotti, että se voisi valmistaa KAJ-teemaisia munkkeja. Pian pietarsaarelaisen Bergvallin leipomon vaaleanpunaiset, KAJ-tekstillä varustetut ja värjätyllä kermavaahdolla täytetyt herkut olivat Johanssonin liikkeessä myynnissä. Niistä tuli myyntimenestys.

Johanssonilta tiedusteltiin, olisiko KAJ-aiheisia leivonnaisia saatavana myös gluteenittomina.

– Meidän oma leipurimme ehdotti, että kyllä hän voi sellaisia tehdä. Siitä syntyi ajatus omasta KAJ-leivoksesta, 39 vuotta kauppaa pyörittänyt yrittäjä kertoo.

Todellinen huipennus tulossa

Vihreän värin saanut leivos valmistetaan gluteenittomasta kääretorttutaikinasta ja sen päälle on kirjailtu kirjaimet KAJ.

– Niistä tuli tosi kauniita ja suosio kasvoi nopeasti niin, että asiakkaat alkoivat tilata leivonnaisia isompia määriä. Melodifestivalen-finaaliviikonlopun aikana myimme KAJ-munkkeja ja KAJ-leivosta satoja kappaleita, yrittäjä kertoo.

Juuri nyt kysynnässä on suvannevaihe, sillä KAJ-huuma odottaa todellista huipennusta, euroviisufinaalia Sveitsin Baselissa. Euroviisuviikko alkaa ensimmäisellä karsinnalla 13. toukokuuta. 

– Yritämme silloin leipoa niitä niin paljon kuin vain pystymme. Leipurille on tulossa apua, jos tarvitaan, Johansson lupaa.

Salainen marinadi houkuttelee asiakkaita

Johanssonin kauppa on kasvattanut mainettaan ennen kaikkea grillilihasta, jonka salaisuus on mystinen marinadi. Sen reseptiä ei ole koskaan paljastettu. Tuote tunnetaan nimellä Nissen pihvi, joka on myynnissä ympäri vuoden.

– Edesmennyt Nils-isäni kävi veljeni kanssa Tunisiassa parikymmentä vuotta sitten. Siellä he tutustuivat mausteeseen, joka on siellä päin suosittu. Suomeen tultuaan isä laittoi myyntiin pihvit, joiden marinadissa hän käytti tätä kyseistä maustetta ja lisäsi joukkoon muutakin.

Porsaan ja naudan pihvit leikataan Johanssonin liikkeessä, minkä jälkeen ne hakataan Johanssonin pihvikoneessa. Raaka-aine on lähellä tuotettua.

Yrittäjä kertoo, että pihvien suurin sesonki on pian alkamassa.

– Vappuna on ensimmäinen piikki. Silloin menee noin 1 000 pihviä. Juhannus on vielä suurempi sesonki. Olemme yleensä myyneet juhannuksena noin 4 000–5 000 pihviä.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Pauli Reinikainen