YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Pohjois-Amerikassa on potkukelkkabuumi – Viime talvena eteläpohjalaisen Eslan kelkkoja myytiin enemmän vientiin kuin kotimaassa: “Lämmittää mieltä”
Eteläpohjalainen potkukelkkavalmistaja Esla on saanut vientiin hyvää vetoapua, kun amerikkalainen televisiojuontaja Nev Schulman julkaisi Instagramissa kuvan perheestään potkukelkkailemassa vuosi sitten. Kotimaassa kauppaa hankaloittaa ylenpalttinen hiekoitus.
Itäisessä Kanadassa on alkanut potkukelkkabuumi, joka näkyi Eslan toimituksissa. Muutenkin vienti vetää hyvin.
Nev Schulmanin Instagram-päivitykseen tästä. Asiasta kertoi ensimmäisenä Iltalehti.
– Viime talvi oli ensimmäinen, jolloin kelkkoja myytiin enemmän vientiin kuin kotimaassa, vaikka täälläkin on hyvä talvi. Kyllähän se mieltä lämmittää, että potkukelkkailu kiinnostaa laajemmin. Jos meillä on täällä huono talvi, muualla voi olla parempi, Eslan toimitusjohtaja Mika Lahtinen sanoo.
Potkukelkkoja valmistetaan nyt ympärivuoden, kun aikaisemmin oli selkeä kelkkasesonki.
Esla on vienyt potkukelkkoja lähinaapurimaihin, joissa ymmärretään kelkkailun päälle, eli joissa on kunnon talvi. Maita ovat Ruotsi, Norja, Venäjä ja Viro. Samoihin maihin viedään myös yhtiön pyörällisiä versioita ja niitä viedään myös Hollantiin.
Esla on tehnyt vientiä 70-luvulta lähtien, mutta volyymi on vaihdellut. Nyt Kanadassa ja Yhdysvaltojen pohjoisosissa on iso markkina valloitettavana.
– Meillä on siellä aktiivisia myyjiä osavaltioissa, joissa on Suomesta muuttaneiden jälkeläisiä tai hyvät talviolosuhteet.
Hiekoituslaki pilasi markkinan
Potkukelkkailun suosiota selittää se, että se on hyvä talviulkoilumuoto, jota perheet voivat tehdä yhdessä. Monessa muussa maassa olosuhteet potkukelkkailuun ovat kuitenkin paremmat kuin Suomessa. Se johtuu hiekoituslaista. Suomessa sorasepeliä kylvetään niin runsaasti, että kelkkailuolosuhteet ovat nopeasti pilalla.
Laki on vaikuttanut myös Eslan liiketoimintaan. Yritys joutui kehittämään pyörillä kulkevia kelkkoja ja sopimusvalmistusta, kun jalaksilla kulkeville kelkoille ei ollut kulkuväyliä. Potkukelkan luistoa parannetiin muovisilla liukujalaksilla.
– Hiekoituslaki tuli voimaan 70-luvulla, mutta alkoi todenteolla vaikuttaa meihin 1980-luvun puolivälissä. Laissa on kyse kiinteistön omistajan vastuista. Mutta on se vähän nurinkurista, että meidänkin piha on niin hiekoitettu, että kun ihminen tulee ostamaan potkukelkkaa, hän ei välttämättä pääse sitä testaamaan, Lahtinen harmittelee.
Pientä helpotusta tuli vuonna 2015, jolloin lakia pystyi tulkita hieman löyhemmin, esimerkiksi osittaisena hiekoituksena, kunhan siitä kertoo liikennemerkillä. Käytäntöä ei noudata moni.
Kaupan ovelle potkukelkalla
Ruotsissa ja Norjassa vastaavaa lakia ei ole ja vastuukysymysten tulkinta on erilainen, joten potkukelkkailu onnistuu paremmin. Ruotsissa Seinäjoen kokoisessa kaupungissa voi päästä kaupan ovelle potkukelkalla.
Tilanne ei ole täysin toivoton Suomessakaan.
– Nykyisellä kotipaikkakunnallani Kaarinassa potkukelkkailu onnistuu pyöräteillä. Pyöräilijätkään eivät pidä sorasepelistä. Mielestäni vihreässä siirtymässä voisi miettiä muitakin vaihtoehtoja kuin sähköisiä kulkuvälineitä. Monessa paikassa jää myös kelkan mentävä tila hiekoituksen ulkopuolelle.
Lahtisella on myös kuva potkukelkasta Helsingin Ullanlinnasta, kun lunta oli tarpeeksi, eivätkä hiekoittajat olleet vielä ehtineet kaduille.
Yrittäjämediat kertoi aikaisemmin hämeenlinnalaisesta yrittäjästä, joka vuokraa potkukelkkoja Alajärven jäällä. Vastaavaa toimintaa löytyy Säkylän suunnalta, Köyliön järvellä.
Uusille markkinoille koirien vetämänä
Pyörillä kulkevien kulkupelien lisäksi Esla on kehittänyt potkukelkasta erilaisia versioita. Esimerkiksi koiraharrastajien suosima versio on valtti myös kansainvälistymisessä.
– Potkukelkka voi olla vieras, mutta uusille markkinoille voi päästä koiraharrastajien kautta. Esla Adventure -kelkkaan saa koira-adapterin, ja niille on jo kaksi kilpaluokkaakin, Lahtinen kertoo.
Elina Hakola
elina.hakola@yrittajat.fi