YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien kannanotto alueen hyvinvointipalveluiden turvaamiseksi
Vuoden 2023 alusta alkanut hyvinvointialueiden toiminta ei ole tuonut odotettuja ratkaisuja
terveydenhuollon haasteisiin. Hoitojonot ovat kasvaneet ja sosiaalipalvelut takkuilleet entisestään.
Tämä ei voi jatkua. Ongelmien syyksi on kerrottu hyvinvointialueiden rahoituksen puute, mutta
myös palveluiden muotoilussa, strategisissa linjauksissa ja monituottajuudessa on paljon
hyödynnettävää.
Hyvinvointialueiden säästötoimet, kuten yksityisten ostopalveluiden vähentäminen, eivät ole
tuoneet toivottuja tuloksia. Säästöjen mukanaan tuoma yksityisten toimijoiden alasajo ja jopa
poistuminen markkinoilta on haitallista sekä asiakkaille että palveluiden tehostamiselle. Pohteen
järjestämissuunnitelmassakin todetaan, että palveluiden tuottamisen tulee perustua
kustannustietoisuuteen ja laadun arviointiin, mutta tätä vertailua ei näytä tehdyn riittävästi.
Mielestämme Pääministeri Orpon hallitusohjelmassa on mainioita linjauksia yksityisen ja julkisen
sektorin uudesta työnjaosta. Linjaukset toivottavasti siirtyvät nopeasti käytäntöön
Valtiovarainministeriö selvittää mm. sote-sektorin oman tuotannon kustannuksia, mikä on hyvä.
Oleellista on, että kustannukset lasketaan yksikkökohtaisesti eikä keskiarvona koko alueella.
Keskiarvot eivät oikealla tavalla nosta esille kustannustehokkaita ja hyviä ratkaisumalleja.
Konkreettiset esitykset ja perustelut
Monituottajamallin laajempi käyttöönotto:
- Esitys: Hyvinvointialueiden johto ja hallitus ottavat aktiivisesti käyttöön monituottajamallin,
jossa sekä julkiset että yksityiset toimijat voivat tuottaa palveluita - Perustelu: Nyt palveluita on keskitetty selkeästi omaksi toiminnaksi. Tämä ei ole kestävä
suuntaus. Monituottajuus lisää palveluiden tehokkuutta ja asiakaslähtöisyyttä, samalla kun
se edistää kilpailua ja palvelumarkkinoiden kehittymistä.
Palvelusetelijärjestelmän laajentaminen:
- Esitys: Pohde systemaattisesti laajentaa palvelusetelijärjestelmää
- Perustelu: Laajennettu palvelusetelijärjestelmä antaa asiakkaille enemmän
valinnanvapautta ja parantaa palveluiden saatavuutta, mikä vähentää hoitojonoja ja
parantaa palveluiden laatua.
Läpinäkyvyyden lisääminen ostolaskudatan avulla:
- Esitys: Pohde avaa ostolaskudatansa.
- Perustelu: Läpinäkyvä ostolaskudata auttaa löytämään kustannustehokkaimmat ratkaisut
ja parantaa yleistä luottamusta julkisten hankintojen prosesseihin. Suomessa on
hyvinvointialueita, joissa tämä on tehty. Pohde on monessa kohtaa halunnut olla
edelläkävijä. Vielä ehtii tähän joukkoon mukaan myös ostolaskudatan osalta
Hankintaprosessien uudistaminen:
- Toive: Hankintamenettelyjä yksinkertaistetaan ja hankinnat jaetaan pienempiin osiin.
- Perustelu: Tämä mahdollistaa paikallisten pienyrittäjien osallistumisen hankintoihin,
edistää paikallistaloutta ja tuo joustavampia ja kustannustehokkaampia palveluratkaisuja.
Ylipäätään Pohteen hankinnat ovat osoittautuneet monimutkaiseksi ja ”eu-hankintatasollla”
järjestetyksi. Suurin osa palvelutuottajista tulee kuitenkin omalta alueelta, joten hankinnat
pitää suhteuttaa siihen.
Strateginen päätöksenteko palveluiden tuottamismalleista:
- Toive: Luottamushallinto ottaa aktiivisen roolin palvelumarkkinan kehittämisessä.
- Perustelu: Palveluiden tuottamismallien valinta on merkittävä strateginen päätös, joka
vaikuttaa suoraan palveluiden laatuun ja kustannustehokkuuteen. Luottamushallinnon
osallistuminen varmistaa, että päätökset perustuvat kokonaisvaltaiseen näkemykseen ja
asiantuntemukseen ja samalla tulee myös inhouse-yhtiöiden asema käsiteltyä
säännöllisesti.
Yhteistyöllä voimme yhdessä ratkaista sosiaali- ja terveydenhuollon kriisin ja varmistaa laadukkaat
palvelut kaikille kansalaisille.
Oulussa 8.8.2024
Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien hallitus
Kannanotto on osoitettu Pohteen hallitukselle ja valtuustolle.