Heikki Tiittasen (vas.) ja Tommi Ylösen perustama Gobybike-yritys kuuluu polkupyöräedun palveluntarjoajana Suomen ykköskaartiin. Kuva: Nelli Päiväläinen
7.11.2023 klo 10:37
Uutinen

Polkupyöräetua käyttävien työntekijöiden määrä tuplaantui vuodessa – Ohittaa pian työsuhdeautojen määrän

Myös pyöräedun palveluntarjoajana toimivan Gobybike-yrityksen liikevaihdon ennakoidaan kaksinkertaistuvan tänä vuonna viime vuoden 25 miljoonasta liki 50 miljoonaan, kertoo yrittäjä Tommi Ylönen.

Yhä useampi suomalainen hyppää nykyisin pyörän satulaan ja lähtee polkemaan työpaikalleen. Verovapaata pyöräetua käyttävien työntekijöiden määrä on noussut valtavasti sen jälkeen, kun etu tuli vuoden 2021 alussa voimaan.

Vuoden sisällä määrä on tuplaantunut. Siinä missä syyskuussa 2022 etua sai noin 32 000 työntekijää, tänä vuonna samoihin aikoihin luku oli jo 67 500.

– Kasvuvauhti on ollut kova. Se on synnyttänyt myös paljon uutta liiketoimintaa, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Hän viittaa siihen, että työsuhdepyöriä leasing-palveluna tarjoavia yrityksiä on perustettu ja pyöräkauppojen myynti ja huoltopalveluiden kysyntä on lisääntynyt. Pyöräliiton arvion mukaan etu onkin synnyttänyt jo ainakin 100–200 uutta työpaikkaa.

Pyöräetua tarjoavat sekä suuret firmat että pk-yritykset.

Gobybike toimittanut 26 000 pyörää

Kun suomalaiset ovat tarttuneet hanakasti verovapaaseen polkupyöräetuun, on se merkinnyt muun muassa pyöräedun hallinnointipalveluja tarjoavalle Gobybike-yritykselle liikevaihdon huimaa nousua.

Työsuhdepyöriä työnantajille vuokraavan Gobybiken liikevaihto oli viime vuonna noin 25 miljoonaa. Yrityksen perustajat Tommi Ylönen ja Heikki Tiittanen asettivat tavoitteeksi tuplata liikevaihdon tänä vuonna. Ylönen kertoo, että päämäärään päästään.

– Ennakoimme, että vuoden lopussa liikevaihtomme on hieman alle 50 miljoonaa, hän sanoo.

Tällä hetkellä Gobybiken asiakkaina on 2 800 työnantajaa, jotka tarjoavat työntekijöilleen pyöräetua. Työnantajat työllistävät yli 200 000 työntekijää, ja yritys on toimittanut asiakkailleen yhteensä noin 26 000 pyörää.

Gobybiken liikeidean ytimessä on konsepti, jossa työsuhdepyörän hankkiminen on tehty mahdollisimman helpoksi sekä työnantajalle että työntekijälle. Gobybike ostaa pyörät, jotka se vuokraa työnantajille ja tarjoaa pyöräedun pyörittämistä varten hallinnointipalvelun.

Sähkömaastopyörä suosituin

Gobybike kuuluu polkupyöräedun palveluntarjoajana Suomen ykköskaartiin. Tähän mennessä yritys on investoinut jo 70–80 miljoonaa euroa pyörähankintoihin.

Ylösen mukaan ei tullut yllätyksenä se, että bisnes lähti hyvin vauhtiin sen jälkeen, kun yritys perustettiin vuonna 2020. Yrittäjäkaksikko näki heti alussa, että pyöräetu kiinnostaa sekä työantajia että työntekijöitä.

– Sen sijaan positiivisesti yllätti se, että myös suuret yritykset ja julkisen puolen organisaatiot ovat ottaneet ripeästi pyöräedun käyttöön. Luulimme, että kestäisi pidempään ennen kuin ne saavat homman jujusta kiinni, Ylönen sanoo.

Gobybiken suosituin työsuhdepyörä on sähkömaastopyörä. Yli 70 prosenttia yrityksen vuokraamista pyöristä on sähköpyöriä.

Ylösen mukaan Gobybiken menestys on myös suositun trendin ansiota.

– Vaikka haluaisikin ottaa kaiken kunnian itselleen, niin yrityksemme menestystä selittää osittain myös se, että pyöräetu koetaan ylipäätään hyvänä työnantajan tarjoamana luontoisetuna. Näin positiivisen asian ympärille on helpompaa luoda onnistunut palvelu.

Työkyky paranee

Pyöräliiton Matti Koistinen toteaa, että työsuhdepyöräilyn kansanterveydelliset vaikutukset ovat merkittävät.

– Työmatka tehdään useita kertoja viikossa. Jos matka tehdään pyörällä, siitä tulee paljon liikuntaa.

Koistisen mukaan työnantajalla on useita syitä tarjota pyöräetua työntekijöilleen.

– Henkilökunnan hyvinvoinnin parantaminen on ehdottomasti suurin motiivi. Tutkimusten mukaan työmatkaliikunta lisää hyvinvointia, ja työkyky paranee, hän sanoo.

Koistisen mukaan moni yritys miettii nykypäivänä myös vastuullisuutta ja päästöjen vähentämistä.

– Lisäksi pyöräetu on tehokas tapa sitouttaa nykyisiä työntekijöitä yritykseen ja houkutella sinne uusia työntekijöitä.

Pyöräliitto ennustaa, että 80 000 edunsaajan rajapyykki ohitetaan viimeistään alkuvuonna 2024. Liitto arvioi, että silloin useampi suomalainen ajaa työsuhdepyörällä kuin työsuhdeautolla.

Monen yrityksen lisäksi myös monet hyvinvointialueet ja kaupungit ovat ottaneet pyöräedun käyttöön. Koistinen arvioi, että tulevaisuudessa yhä useampi hyvinvointialue ja kunta tarttuu mahdollisuuteen.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Milla Rautiainen