YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kauppias Jani Heinänen ja leipäosaston vastaavat Paula Ek sekä Taina Grotell tietävät, millainen leipä myy. (Kuva: Suomen Leipuriliitto ry)
16.2.2023 klo 11:05
Uutinen

Porvoossa runebergintorttu on ympärivuotinen herkku – Kauppias tuntee paikallisten maun, ja siksi leipäosasto on tarkasti harkittu kokonaisuus

K-Supermarket Tarmolan leipäosasto on kauppias Jani Heinäsen silmäterä. Kattava leipävalikoima toi kaupalle palkinnon Vuoden leipäosastona.

Aamupäivän leipäkuorma ja tuoreen leivän tuoksu, siitä K-Supermarket Tarmolan kauppias Jani Heinänen erityisesti nauttii.

– Olen toiminut kauppiaana 20 vuotta, ja leipä on ollut minulle sellainen lempilapsi, olen aina tykännyt siitä, Heinänen kertoo.

Tuore leipä onkin kauppiaan paras myyntivaltti.

– Sellainen vastapaisteltulta tuoksuva, pehmeä ja lämmin, Heinänen kuvailee.

Kauppiaan rakkaus leipään näkyy Porvoossa sijaitsevan Tarmolan leipävalikoimassa. Tarmola on Suomen suurin K-Supermarket ja ketjun suurin leivän myyjä.

– Ajatus on, että jokaiselle jotakin. Tarjoamme päivittäin yli 16 erilaisen leipomon valikoimaa. Vuositasolla myymme 1300 erilaista leipänimikettä, ja päivittäisessä valikoimassa meillä on yli 800 artikkelia, Heinänen luettelee.

Heinäsen mukaan tällaisen valikoiman ylläpito vaatii taitoa, jotta leipä pysyy tuoreena, mutta toisaalta hävikki pysyy hallinnassa.

– Hävikkiä toki tulee meilläkin, ja pitääkin tulla. Jos sitä ei tule, asiakkaalle myydään peltiä, eli tyhjiä hyllyjä. Oleellista on, että hävikin pitää olla hallittua, järkevää. Jos se on liian suurta, tuottomme kannetaan takaovesta ulos.

Tarmolan leipäosasto.

Taitoa vaatii asiakaskunnan tunteminen ja sen tietäminen, mikä leipä myy. Kauppiaan täytyy osata arvioida leivän optimaalinen määrä.

– Asiakkaankin etu on, että tuote on asiakaskunnalle sopiva, eli kiertää hyvin. Leipää on todella haastavaa myydä. Illan viimeisille asiakkaille pitäisi olla tarjontaa, mutta hyllyt eivät myöskään voi olla täynnä kaikkea mahdollista. Pitää priorisoida tuotteet, joiden pitää riittää, ja tuotteet, jotka saavat loppua.

Runeberg on iso juttu

Markkinat, kaupat ja kulutustottumukset ovat erilaisia. Leivän kysynnässäkin on eroja.

– Porvoossa myydään suhteessa enemmän limpputyylisiä leipiä, koska ruotsinkielinen väestö tykkää makeammasta leivästä. Esimerkiksi Heinolassa ja Päijät-Hämeessä taas syödään tosi hapanta ruisleipää, Heinänen vertaa.

Niin ikään kauppiaan täytyy tuntea eri myyntisesongit. Esimerkiksi Runebergin päivänä Tarmolan valikoimissa oli 21 erilaista runebergintorttua.

– Porvoossa Runebergin päivä on iso juttu, koska hänen juurensa ovat täällä. Torttuja myydään tuhansia rasioita, ja nykyään myös ympäri vuoden. Se on porvoolainen juttu.

Suomen Leipuriliitto palkitsi Tarmolan leipäosaston tällä viikolla Vuoden 2023 leipäkauppana.

– On hienoa, että tämä valinta osui meihin, jotain olemme tehneet oikein. Henkilökunnan osaamisen pitää olla korkealla tasolla. Jos tämä on tavallista parempi ruokakauppa, myös henkilökunnan täytyy olla tavallista parempaa, Heinänen linjaa.

Leipäosaston vastaavalla Taina Grotellilla sekä varavastaava Paula Ekillä täytyykin olla vahva tuntuma porvoolaisten leipämieltymyksiin. Kauppias Heinänen kokee olevansa mahdollistaja.

– Kuuntelen henkilökuntaa ja mietimme, miten joku asia voitaisiin tehdä. Kannustan ihmisiä ideoimaan, sillä tyhjän saa pyytämättäkin. Pitää olla rohkeutta tehdä asioita, ja uskallusta ottaa tappioitakin, sillä emme tiedä asioita, ellemme kokeile.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Kaisu Puranen
Avaa pop-up -ikkuna