Yrittäjä! Tule mukaan omiesi pariin. Liity Yrittäjiin.

Jäsen, oletko jo ladannut Yrittäjät -sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Posti nostaa jälleen hintoja, kustantaja kommentoi
Viimeisin Postin hinnankorotus koskee päiväjakelua ja se on tulossa lokakuun alussa. Korotus on suuruudeltaan yhdeksän prosenttia. Kuva: Posti
29.8.2024 klo 16:47
Uutinen

Posti kiristää lehtikustantajien vyötä – ”Syyskauteen tuli yhtäkkiä 150 000 euroa lisää maksettavaa”

Paikallislehtiä kustantava yrittäjä pitää mahdollisena, että printtilehtien tekeminen loppuu viiden vuoden sisällä.

Pirkanmaalla toimivan Pirmediat Oy:n yrittäjä Olli Sirén on yksi tukalassa tilanteessa olevista kustannusalan yrittäjistä.

Perheyritys kustantaa Pirkanmaalla kuutta paikallislehteä: Akaan seutua, Lempäälän-Vesilahden Sanomia, Pirkkalaista, Ylöjärven uutisia, Oriveden sanomia ja Sydän-Hämeen lehteä.

Heinäkuun alussa Posti korotti varhaisjakelun hintaa runsaalla sadalla prosentilla. Sirén luonnehtii korotusta ”eksoottiseksi”. Eikä se ole ainoa: olemme aikaisemmin uutisoineet Postin hinnoittelun muutosten vaikutuksista täällä ja täällä.

– Muutoksista ilmoitettiin sähköpostiviestillä toukokuussa, ja ne astuivat voimaan heinäkuussa. Tällaisilla on radikaali vaikutus toimintaamme, kustantaja kertoo.

Yrityksen jakeluhinnat nousivat kesän aikana noin 30 sentistä 61 senttiin lehteä kohden. Korotus koski kaikkia varhaisjakelussa olevia paikallislehtiä.

“Suuriin korotuksiin ei ole mahdollisuuksia, koska kuluttajat eivät niitä hyväksy. Mainostajien kanssa on sama juttu.”

Olli Sirén, Pirmediat Oy

”Yhden lehden kustantajat helisemässä”

Pirmedia on yrittänyt Postin ilmoituksen jälkeen korottaa kaikkia mahdollisia omia hintojaan kuten media- ja tilausmaksuja. Lisäksi yritys on käynnistänyt erinäisiä säästöprojekteja. Sirénin mukaan Postin hinnankorotukset merkitsevät yritykselle vuositasolla noin 300 000 euron lisäkustannusta.

– Syyskauteen tuli yhtäkkiä 150 000 euroa lisää maksettavaa. Onhan siinä aikamoinen sulatteleminen. Vuosikerran tilaushintaa on nostettu 129 eurosta 139 euroon. Suuriin korotuksiin ei ole mahdollisuuksia, koska kuluttajat eivät niitä hyväksy. Mainostajien kanssa on sama juttu.

– Aika vaikea meidän on saada säästämällä kasaan tarvittavaa rahamäärää. Olemme silti edelleen verrattain hyvässä tilanteessa, koska meillä on useampia lehtiä. Yhden lehden kustantajat ovat helisemässä Postin hintojen kanssa, Sirén sanoo.

Yrittäjän mukaan Postin kanssa on turha neuvotella.

– Olen ollut yli 30 vuotta tällä alalla. Joskus ennen Postista oli mahdollista tavoittaa ihminen, jonka kanssa keskustella. Nykyisin se ei ole mahdollista. Ei ole ketään, jonka kanssa voisi neuvotella.

Postin seuraava hinnankorotus on luvassa lokakuun alussa. Heinäkuussa korotettujen varhaisjakeluhintojen jälkeen nyt nousevat aikakauslehtien ja päiväjakelussa olevien lehtien jakelukulut: lokakuun alussa voimaan astuva korotus näiden jakeluhintoihin on yhdeksän prosenttia.

“Suurimmalle osalle tulee vielä printtilehti, mutta digisiirtymän vauhti tulee kiihtymään.”

Olli Sirén

Digisiirtymä kiihtyy

Pirmediat Oy on viime aikoina selvittänyt vaihtoehtoja Postin jakelulle. Niitä on käytännössä vain yksi, Jakeluyhtiö Suomi Oy, joka voisi kenties jakaa kustannusyhtiön lehtiä osassa maata.

– Harkitsemme parhaillaan jakeluyhtiön vaihtamista, mutta pidemmällä aikavälillä ainoa keino selviytyä on voimakas digisiirtymä. Kuluttajat eivät tule hyväksymään jatkuvia hintojen korotuksia. Vaikka haluaisimme kuinka tehdä paperilehtiä, kuluttaja valitsee jatkossa digisovellukset. Voi hyvin olla, että viiden vuoden päästä emme kustanna enää printtilehtiä.

Tällä hetkellä noin 30 prosenttia Pirmediat Oy:n asiakkaista tila vain digilehden. Suurin osa tilaajista käyttää molempia jakelukanavia.

– Suurimmalle osalle tulee vielä printtilehti, mutta digisiirtymän vauhti tulee kiihtymään, yrittäjä ennakoi.

– Posti pakottaa meidät siihen. Se haluaa eroon paperilehtien jakelusta, koska sillä on mielenkiintoisempaa tekemistä.

Postin hinnoittelu ei ole ainoa kustantajan tyytymättömyyden aihe. Sirénin mukaan Pirmediat saa jatkuvasti asiakkailtaan reklamaatioita jakamattomista lehdistä.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen