YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

28.10.2019 klo 12:30
Uutinen

Posti tarjoaa uutta palvelua verkkokauppiaille: Asiakkaalla mahdollisuus sovittaa tilattua tuotetta

Posti avaa Helsinkiin uuden Box-tilan, jossa voi sovittaa ja palauttaa verkkokaupasta ostettuja tuotteita.

Helsingin Keskuskadulle avautuu Postin uusi tila, joka antaa verkkokauppa-asiakkaille mahdollisuuden sovittaa tilaamiaan tuotteita. Samaan tilaan tuodaan verkkokauppa-alan yrityksiä, jotka voivat esitellä ja myydä tuotteitaan.

Box-nimellä ristitty tila aukeaa marraskuun ensimmäisenä päivänä. Vastaavaa ei ole Postin mukaan vielä muualla Euroopassa.

Uudessa tilassa asiakas voi vastaanottaa ja purkaa verkkotilauksensa. Puretut pakkausmateriaalit voi samalla jättää kierrätettäväksi ja muiden käytettäväksi.

Asiakkaan kannalta ehkä mielenkiintoisinta on tilattujen vaatteiden sovitusmahdollisuus. Sitä varten Box-tilassa on sovituskopit. Jos vaatteet eivät sovi, voi ne pakata takaisin laatikkoon ja lähettää takaisin.

Verkkokauppiailla on mahdollisuus kaupata tuotteitaan kivijalkamyymälässä. Avausviikolla myymälässä nähdään suomalaisia sisustukseen ja pukeutumiseen keskittyneitä verkkokaupan yrityksiä.

Tutkimus: Verkko-ostaminen kasvaa vauhdilla

Postin liikevaihdosta yhä suurempi osa on paketti- ja verkkokauppaa. Postin oman tutkimuksen mukaan lähes viidennes suomalaisista arvioi ostavansa kaiken tai lähes kaiken verkosta vuonna 2025. Yli puolet suomalaisista verkko-ostajista (tutkimuksessa 60 prosenttia) kertoo ilmaisten toimitusten lisäävän verkko-ostamista. Tiedot selviävät Postin Kantar TNS:llä teettämästä Suuri verkkokauppa 2019 -tutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan nykyisin verkosta kaiken tai lähes kaiken ostaneiden osuus on 10 prosenttia. Kuluttajista 19 prosenttia on etsinyt tai tutustunut tarjontaan kivijalkakaupassa, mutta tilannut tuotteen sitten verkkokaupoista.

Verkko-ostamista lisäävät Postin mukaan muun muassa ilmaiset toimitukset (60 %), pakettien seuranta ja ohjaus (33 %) sekä ennakoivat toimitusilmoitukset (30 %).

Eniten verkosta ostetaan musiikkia, viihdettä, pelejä, elektroniikkaa ja tietotekniikkaa.

Kuva: Getty Images

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi