YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Posti teki sen taas – Nostaa hintoja jopa 15 prosentilla: ”Kymmeniä lehtiä lopettaa”
Postin tuorein ilmoitus hintojen nostamisesta oli sokki mediatalon toimitusjohtajalle.
– Huhhuh. Aivan järkyttävää.
Turun Seutusanomia kustantavan lehtiperheen toimitusjohtajan Mika Leinosen on vaikea löytää sanoja lukiessaan Postin tiedotetta uusista hinnankorotuksista.
Posti nostaa postipalveluidensa hintoja vuoden 2024 alusta alkaen keskimäärin kahdeksalla prosentilla. Eniten kärsivien joukossa ovat alueelliset ja paikalliset sanomalehdet, jotka käyttävät Postin Kotisuora- ja Kotisuora Premium -palveluita. Niiden hinta nousee jopa 15 prosenttia.
Leinonen pitää korotusta käsittämättömänä.
– Pelkään, että kymmeniä lehtiä lopettaa toimintansa vuodenvaihteessa.
Posti jättää ennalleen ainoastaan oman Postinen-lehtensä ilmoitushinnat. Myös varhaisjakelun osalta hintoja on korotettu, mutta hinnankorotukset tapahtuvat Postin viestinnän mukaan sopimustasolla. Niitä ei siksi viestitä osana yleistä hinnankorotusta. Posti kertoo Yrittajat.fille, että varhaisjakeluhintojen muutokset perustuvat “volyymimuutoksiin, varhaisjakelun palkankorotuksiin sekä kuljetusten kustannusmuutosindeksiin”.
Yli 50 prosentin korotus vuoden 2022 alusta
Turun Seutusanomat kustantaa kolmea paikallista versiota Seutusanomat-lehdestä. Se on Postin suurin asiakas Varsinais-Suomessa. Kuukaudessa lehtiä jaetaan yli 122 000 kappaletta.
– Lehtiemme liikevaihto on noin 820 000 euroa. Jatkossa siitä menee 380 000 euroa Postille. Se on melko vääristynyt kustannusrakenne.
Posti on hämmentänyt kustannusalaa useilla hintojen korotuksilla vuoden sisään. Vuoden 2022 alussa hintoja nostettiin viidellä prosentilla, saman vuoden toukokuussa 9,4 prosentilla ja lokakuussa 5,7 prosentilla. Tämän vuoden kesäkuussa hintoja nostettiin 9,6 prosenttia. Nyt julkistettu korotus on selkeästi suurin.
– Vuoden 2022 alun jälkeen jakeluhintojen kustannusvaikutus on ollut meille 53 prosenttia. Kyseessä on Postin koko historian järkyttävin korotus, Leinonen sanoo.
Mainoshinnat pomppaavat
Lehtien on pakko siirtää kallistuvat jakelukustannukset mainoshintoihin. Leinosen mukaan tämä tarkoittaa merkittävää korotusta. Ongelmana on, että ilmoitushintoihin ei pääse käsiksi ennen sopimusten päättymistä.
– Nyt lasketaan, mikä voisi olla sellainen hinta, jonka asiakkaat hyväksyvät. Samalla pitää miettiä, mitä lehtiä jatkossa ilmestyy ja millä alueilla niitä jaetaan. Ensi vuonna pitäisi saada 60 000 euroa lisää mainostuloja, jotta katamme Postin nousevat hinnat.
Turun Seutusanomien käyttämä Postin Kotisuora Premium on Leinosen mukaan toimivin tapa jakaa ilmaisjakelulehtiä.
– Posti on ainoa toimija, joka pääsee jakamaan lehden joka ikiseen kotitalouteen, jossa ei ole kielletty mainosten jakamista. Mistään muualta ei saa niin kattavaa jakelua Suomessa.
Alalla on kärvistelty kallistuneiden kustannusten kanssa jo useita vuosia. Kaikki alkoi Postin lakosta vuonna 2019. Sen seurauksena monet lehdet menettivät kaikki mainostulonsa, koska posti ei jakanut lehtiä. Turun Seutusanomat menetti 157 000 euroa.
– Sitten iski korona ja Ukrainan sota ja Postin hinnankorotukset alkoivat. Mediatalojen puskurit on syöty jo vuosia sitten.
“Ensi vuonna pitäisi saada 60 000 euroa lisää mainostuloja, jotta katamme Postin nousevat hinnat.”
Mika Leinonen, Turun Seutusanomat
Perustelut eivät vakuuta
Posti perustelee uusimpia korotuksia muun muassa kirjepostin vähentymisellä. Leinonen ei sulata selitystä.
– Kirjepostin määrä on vähentynyt merkittävästi jo vuosia sitten. Ei sillä ole enää vastaavaa merkitystä Postin tuloihin.
Posti on korostanut digitaalisen viestinnän murrosta, mutta Leinosen mukaan digitaalinen uutisointi on usein sidoksissa printtilehtien jakeluun.
– Alueellinen digiuutisointi on paikallisen printtilehden vastuulla. Jos se joutuu lopettamaan, kukaan ei uutisoi digissäkään. Tällä hetkellä yksikään lehtitalo ei ole saanut digitaalista toimintaansa kannattavaksi. Se ei ole onnistunut muuallakaan Euroopassa. Digitaalista lehteä on myytävä niin halvalla, ettei sieltä saatu tulovirta riitä kattamaan uutisten eteen tehtävää työtä.
Näin Posti vastaa
Postin viestintä vastasi Yrittajat.fin lähettämiin kysymyksiin hinnankorotuksista.
Mihin hinnankorotus perustuu?
Yleinen kustannustason nousu vaikuttaa palvelujemme yksikkökustannuksiin. Taustalla on paperisen postin määrän voimakas väheneminen, ja se jatkuu edelleen. Paperisen postin määrä on vähentynyt noin 70 prosenttia kymmenen viime vuoden aikana.
Onko korotus mielestänne kohtuullinen?
Ymmärrämme hyvin ilmaisjakelulehtien tilanteen. Sama digitaalisten palvelujen yleistyminen vaikuttaa myös meihin. Mitä vähemmän on ilmoitustuloja, sitä suuremmaksi nousee yksittäisen lehden kustannus. Ja mitä vähemmän on jaettavaa, sitä suuremmaksi nousee yksittäisen lehden jakelukustannus. Kustannusrakenteessa on myös alueellisia eroja.
Lehdet, ilmaisjakelulehdet mukaan luettuina, ovat edelleen monille tärkeä tiedonvälityskanava ja niitä käytetään edelleen digitaalisten palvelujen rinnalla. Me teemme kaikkemme, jotta voisimme omilla toimillamme hillitä kustannuspaineita. Vain kannattavalla toiminnalla voimme turvata jakelupalvelut tulevaisuudessakin.
Hallitusohjelmassakin pidetään tärkeänä paikallisen tiedonkulun varmistamista. Nyt riskinä on lehtien julkaisun väheneminen ja jopa lehtien lopettaminen. Miten vastaatte?
Ymmärrämme hyvin ilmaisjakelulehtien tilanteen. Ihmisten tottumusten muuttuminen ja digitaalisten palvelujen yleistyminen vaikuttaa lehtiin ja sitä kautta myös meihin. Hallitusohjelman mukaan postilakia uudistettiin ja lokakuussa otettiin käyttöön määräaikainen sanomalehtijakelua koskeva valtion jakelutuki. Se kohdennetaan vähintään kolmena arkipäivänä viikossa ilmestyvien tilattavien, maksullisten sanomalehtien jakeluun.
Kilpailutuksen hoiti liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Posti osallistui kilpailutukseen. Jakelutuki myönnettiin Postille kaikkialla muualla paitsi Lapissa eli yhteensä 17 alueelle.
Postin hintojen korotus siirtyy ilmoitushintoihin. Postinen-lehden ilmoitushintoja ei kuitenkaan koroteta. Onko tämä reilua?
Digitalisoituminen on vaikuttanut myös mainostamiseen. Myös mainoskääre Postisen ilmestymistiheyttä on harvennettu ja se jaetaan nykyisin vain kerran viikossa entisen pari kertaa viikossa sijaan.
Onko korotuksia tulossa vielä lisää?
Seuraamme tilannetta ja kustannustason kehittymistä. Paperisen postin määrän kehitys on yksi merkittävä tekijä. Jatkamme myös itse työtä kustannuspaineiden hillitsemiseksi. Vain kannattavalla toiminnalla voimme varmistaa palvelujemme jatkumisen.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi