YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Postilakon ikävä seuraus: Perintäkirje tuli viikkoja myöhässä, osoitekin oli väärä – ”Postia jaetaan miten sattuu”
Yrittäjä ei ollut saanut alkuperäistä laskua postilakon takia. Perintäkirjekin saapui rankasti myöhässä.
Suolahtelainen yrittäjä koki karvaasti viime syksyn postilakon vaikutukset. Kolmatta viikkoa jatkunut lakko poiki monille yrittäjille ongelmia vielä viikkoja työtaistelun päättymisen jälkeen.
Nimettömänä pysyvän yrittäjän kirjanpitäjä Pia-Leena Luotola kertoo, että asiakas sai maksuhäiriömerkinnän postilakon seurauksena.
– Asiakkaalleni tuli uudenvuoden jälkeen postissa Intrumin perintäkirje, joka oli lähetetty jo 9. joulukuuta. Kyseessä ei ollut vielä tratta, vaan eräpäivän kohdalla luki heti, Tilitoimisto Luotolan yrittäjä kertoo.
Asiakas maksoi summan välittömästi. Seuraavana postiluukusta kolahti Bisnoden kirje, jossa annettiin kahdeksan päivää aikaa reagoida, jotta maksuhäiriömerkintää ei julkaista Kauppalehdessä.
– Tämä kirje tuli postissa 10. tammikuuta, jolloin reagointiaika oli jo mennyt umpeen, Luotola kertoo.
Asiakas otti maksuhäiriömerkintään liittyen välittömästi yhteyttä Intrumiin. Hän selvitti, että kirje on tullut myöhässä postilakon takia. Maksuhäiriömerkintä saatiin poistettua. Samalla Bisnoden merkintä oikaistiin.
”Perintätoimisto ei tarkasta osoitetta”
Luotolan luotto Postin toimintaan on kokenut viime aikoina kovan kolauksen.
– Postia jaetaan ainakin täällä Keski-Suomessa aivan miten sattuu. Tiedän ainakin yhden asiakkaan, jolle on tullut samana päivänä postissa alkuperäinen lasku, perintäkirje ja tratta. Eihän yrittäjä voi tehdä mitään, jos hän ei ole edes nähnyt alkuperäistä laskua.
Intrumin kirjeestä tekee erikoisen se, että siinä oli väärä postiosoite. Tämä on osaltaan saattanut hidastaa kirjeen toimittamista.
– Intrumista kerrottiin, että he saavat osoitteen asiakkaaltaan, joka laittaa kirjeen perintään. Perintätoimisto ei edes tarkasta osoitteen oikeellisuutta, Luotola ihmettelee.
– Mielestäni perintätoimiston pitäisi olla puhelimitse yhteydessä vastaanottajaan ennen kuin merkintä tulee. Samalla pitäisi kysyä, ovatko laskut tulleet perille.
Luotolan mukaan ongelmana on, että laskuja lähetellään yritysten vanhoihin sähköisiin laskutusosoitteisiin.
– Lähettäjän pitäisi aina varmistaa, että osoite on oikea. Yrityksillä voi olla esimerkiksi vanhoja Maventa-tunnuksia, vaikka palvelu ei ole enää käytössä. Laskut saattavat mennä Maventaan, eivätkä ne koskaan tavoita yrittäjää.
Kuva: Getty Images
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi