YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

11.11.2020 klo 14:08
Uutinen

Postin nimissä tehdyt huijaukset lisääntyvät joulun alla – Varo näitä

Vastaanottajia houkutellaan monin eri tavoin luovuttamaan henkilökohtaisia tietojaan Postiin liittyvissä palveluissa.

– Isona toimijana Posti kiinnostaa huijareita samalla tavalla kuin pankitkin. Teemme jatkuvasti tiivistä yhteistyötä poliisin ja Kyberturvallisuuskeskuksen kanssa, Postin paketti- ja verkkokaupan teknologiasta vastaava johtaja Timo Korander kommentoi.

Tällä hetkellä Postin nimissä liikkuu useita erilaisia huijauksia. Viime aikoina on uutisoitu OmaPosti-palveluun liittyvästä huijausyrityksestä, jossa vastaanottajaa kehotetaan lataamaan sovellus tekstiviestilinkin takaa muusta kuin virallisesta sovelluskaupasta.

Kyberturvallisuuskeskus on kertonut Twitter-tilillään saaneensa lokakuussa useita ilmoituksia OmaPostin nimissä tehdyistä huijausyrityksistä.

– Ohjeistuksemme on, että OmaPosti tulee ladata vain virallisista kaupoista, Korander sanoo.

Kyberturvallisuuskeskuksen mukaan rikollisten tavoitteena on kalastella muun muassa iCloud-tunnuksia tai asentaa haitallinen Android-sovellus uhrin puhelimeen. Sen avulla uhrin puhelinta voitaisiin käyttää huijausviestien jakelemiseen.

Haitallisesta lähteestä ladattu OmaPosti-sovellus edellyttää laajat pääsyoikeudet henkilön laitteelle. Jos sovelluksen lataa, se voi Kyberturvallisuuskeskuksen mukaan lähettää tekstiviestejä muihin numeroihin, jolloin huijausta levitetään eteenpäin.

Joulun pakettisesonki lisää huijauksia

Huijauksia yritetään tehdä myös houkuttelemalla maksamaan lisämaksua saapuvasta pakettilähetyksestä.

– Merkittävä määrä kuluttajia tilaa tuotteita verkosta joulusesongin aikana. Tämä on yksi syy siihen, miksi kyseiset huijaukset yleistyvät. Yleisohjeea on, että huijausviesteihin ei missään tapauksessa pidä reagoida eikä linkkejä tule klikata.

Koranderin mukaan huijaukset kohdistuvat pääsääntöisesti yksityisasiakkaisiin. Heidän joukossaan on myös monia yksinyrittäjiä.

– Huijausyrityksiä tulee varmasti jatkossakin, siihen emme voi vaikuttaa. Yritämme keskittyä viestinnällisiin toimenpiteisiin. Valitettavasti rikolliset muuttuvat koko ajan ammattimaisemmiksi. Viestit ovat pahimmillaan hyvin aidon oloisia.

Huijauksia käsittelymaksuihin liittyen

Posti on tietoinen myös huijauksista, joissa on väitetty Postin lähetyksen keskeytyneen puuttuvan maksun takia. Näin ei todellisuudessa ole tapahtunut. Viestin vastaanottaja yritetään näissä tapauksissa ohjata kalastelusivustolle, jossa huijari pyytää vastaanottajan henkilö- ja maksutietoja.

Liikkeellä on lisäksi huijaus, jossa pakettia odottava henkilö pyritään ohjaamaan kalastelusivustolle, jossa kysellään pankkitunnuksia.

Huijauksia on yritetty tehdä myös lähetyksen seurantaan liittyen. Näissä tapauksissa vastaanottajalle väitetään, että hänelle on saapumassa lähetys, jonka kulkua voi seurata linkissä olevan sivuston kautta. Vastaanottajaa kehotetaan kertomaan puhelinnumeronsa.

Lisätietoa Kyberturvallisuuskeskuksen verkkosivuilla.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi