YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Postin uusin hinnankorotus sapettaa pienyrittäjiä: “Alkaa jo tuntua”
Posti muuttaa elokuun lopusta alkaen käteismaksullisten kirjeiden hintoja. Osassa painoluokista hinnat nousevat.
Postin tuorein hinnankorotus ei miellytä pienyrittäjiä. Asiasta käydään keskustelua muun muassa Facebookin Naisyrittäjät-ryhmässä.
– Kun ajattelee viime vuosien kokonaiskorotusten määrää, niin se on aika hurja, eräs yrittäjä toteaa. Eihän se yksittäisissä lähetyksissä paljon haittaa, mutta kun lähettää massana, se alkaa jo tuntua, eräs yrittäjä kirjoittaa.
Elokuun lopussa Posti jakaa kirjeet grammapainon mukaan neljään painoluokkaan aikaisemman kuuden sijasta. Kirjeiden postimaksuihin tulee samalla muutoksia. Osassa painoluokista hinnat nousevat, osassa laskevat.
– Yhä useampi postimerkki ostetaan muualta kuin Postin omasta myymälästä, kuten ruokakaupoista, kioskeilta ja Postin verkkokaupasta. Uudistuksen etuna on entistä selkeämpi hinnasto, Posti kommentoi tiedotteessa.
Yksinyrittäjillä harvoin sopimusta
Monella isommalla yrityksellä on oma sopimushinnoittelu Postin kanssa. Pienemmät yritykset ja yksinyrittäjät käyttävät kuitenkin usein kuluttajahinnoittelua.
Enintään 50 gramman kotimaan kortin ja kirjeen hinta on 30.8.2019 alkaen 1,60 euroa (+0,10 euron korotus). Enintään 20 gramman ulkomaan kortin ja kirjeen hinta on Priority-luokassa 30.8.2019 alkaen 1,70 euroa (+0,10 euron korotus).
Painavimmissa kotimaan kirjeissä hinnat laskevat. Esimerkiksi painavimman luokan (1001 g – 2000 g) kotimaan kirjeen hinta on 30.8.2019 alkaen 9,60 euroa (-5,40 euroa). Joulutervehdyksen hinta nousee 1,10 euroon (+ 0,05 euroa).
Kaikki ennen hinnankorotusta ostetut kotimaan ja ulkomaan ikimerkit kelpaavat Postin mukaan sellaisenaan ilman lisämerkkejä myös muutoksen jälkeen. Vanhoja 1. ja 2. luokan ikimerkkejä voi käyttää edelleen lähettämiseen. Niiden arvo vastaa kotimaan ikimerkkiä, jonka arvo 30.8. alkaen on 1,60 euroa.
Taustalla jakeluverkoston kustannukset
Posti perustelee muutoksia jakeluverkoston kustannusten kattamisella.
– Hintoja joudutaan nostamaan, jotta Posti voi varmistaa yleispalvelun koko maassa. Postimäärät on puolittuneet digitalisaation vuoksi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Mitä vähemmän postinjakajan laukussa on jaettavaa postia, sitä suurempi on yhden lähetyksen jakelukustannus, tiedotteessa kerrotaan.
Kuva: Getty Images
Yrittäjäsanomat
toimitus (at) yrittajat.fi