YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Promoottori puuhaa viittä festivaalia, vaikka epätietoisuutta on ilmassa: “Olemme saaneet signaalin turvavälien poistumisesta”
Festivaalipromoottori aikoo järjestää viisi tapahtumaa kuluvan kesän aikana. Niiden varalle on laadittu kaksi eri suunnitelmaa.
Nordic Live Productionsin promoottorilla Tommi Mäellä on kiire. Hän järjestää viittä festivaalia, joista ensimmäinen on 23.-24. kesäkuuta Seinäjoella.
– Siitä eteenpäin mennään viisi viikkoa ja neljä festivaalia -tahdilla, Mäki kertoo.
Siinä missä moni ison kokoluokan festivaali on Suomessa jouduttu perumaan tältä kesältä, Mäen yrityksen strategiana on houkutella kävijöitä paikallisiin keskikokoluokan tapahtumiin, joiden kävijätavoite on enintään 8000 päivässä. Sekin tosin on paljon koronavuoden jälkeen.
– Tällä hetkellä näkymä tapahtumien suhteen on hyvä. Mennään yhden esiintymislavan taktiikalla. Meillä on kaksi strategiaa, joista toisessa ei vaadita turvavälejä ja ihmisten liikkumiseen liittyvät vaatimukset ovat poistuneet kokonaan. Sitten on b-suunnitelma, jossa mennään viime vuoden kesän kaltaisella konseptilla, jossa kaikilla on varattu istumapaikka ja liikkuminen pyritään minimoimaan. Olemme valmiita molempiin tapoihin ja reagoimme tarvittaessa nopeasti.
Myynti käy vilkkaammin kuin vuonna 2019
Viime kesänä Nordic Live Promotions teki kaksi isoa tapahtumaa eikä niistä lähtenyt Mäen mukaan liikkeelle tartuntaketjuja.
– Elokuussa järjestettävän Turun Aurafestin kahden päivän kävijätavoitteemme on 16 000 ihmistä. Tavoite on realistinen ja olemme tällä hetkellä myynnissä edellä verrattuna esimerkiksi vuoteen 2019. Tottakai toivomme, ettei tule mitään yllätyksiä.
Yritys sai viime vuonna kulttuuriministeriöltä kohdennettua koronatukea noin 100 000 euroa. Raha käytettiin viime vuoden tapahtumien erikoisjärjestelyihin.
Tämän vuoden festivaalien avustuskierros päättyy ensi viikon tiistaina. Mäki toivoo, että rahalla voidaan kattaa kustannuksia, joita aiheutuu tämän kesän tapahtumien mahdollisista poikkeusjärjestelyistä. Rahaa kuluu muun muassa alueiden rajaamiseen, asiakasmäärän karsimiseen, suojavarusteisiin ja hygieniatoimenpiteisiin. Lisäturvaa yrittäjälle antaa tapahtumatakuu. Se tarjoaa turvaa tilanteessa, jossa tapahtuma jouduttaisiin perumaan viime tipassa.
Artistien hinnoissa ei ole vielä tapahtunut merkittävää muutosta aikaan ennen koronaa. Yhden muutoksen Mäki on kuitenkin pannut merkille.
– Myös suuret nimet ovat suostuneet aikaisempaa hanakammin pienempiin keikkoihin. Aikaisempina kesinä tunnetut artistit halusivat tehdä vain festarikeikkoja, nyt he ovat suostuneet trubaduurikeikkoihinkin.
Vihreää valoa rokotustodistukselle
Mäki ymmärtää, miksi moni ison kokoluokan tapahtuma on peruuntunut.
– Isoihin festivaaleihin puolet artisteista saattavat tulla ulkomailta. Budjetit ovat miljoonaluokkaa. Sellainen on aivan eri tyyppinen festivaali. Maakuntatason festivaalissa toteutus on selvästi helpommin hoidettavissa. Mekin olemme laatineet 8000 kävijän tavoitteen sen mukaan, että heinä-elokuussa turvavälivelvoite poistuu. Tällaisen signaalin olemme saaneet ministeriöltä. Vielä tässä vaiheessa emme myy koko kapasiteettia täyteen vaan avaamme sitä lähempänä festivaalia.
Promoottori tukee kaikkia työkalupakin keinoja, joilla voidaan mahdollista tapahtumien järjestämistä. Yksi niistä on rokotustodistus.
– Kaikki keinot on otettava käyttöön, jos ne lisäävät mahdollisuuksia tapahtumien järjestämiseen ja luovat ihmisille turvallisuuden tunnetta. Olemme valmiita kaikkeen.
Valtiovalta on saanut pitkin kevättä ja alkukesää kritiikkiä hitaasta reagoinnista ja tapahtuma-alan kurittamisesta. Mäki myöntää, että hänkin on odottanut reippaampia toimenpiteitä.
– On sanottava, että päätökset on tehty toimialan kannalta liian myöhään. Nyt viimeistään pitää olla ripeä rajoitusten poistossa, kun epidemiatilanne menee parempaan suuntaan. Olemme nähneet, että ministerillä suunnasta viestintä on ollut poukkoilevaa. Toisena päivänä Antti Kurvinen sanoo jotain positiivista ja sitten Krista Kiuru onkin eri linjoilla. Toivoisin yhtenäistä ja jämäkkää linjaa. Sitä yrittäjät nyt tarvitsevat.
Kuva: Tommi Mäen albumi
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi