YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Puhdas Ilon Suvi Valoharju halaa ja kuuntelee: 100-prosenttisen tyytyväinen henkilökunta jo kolmena peräkkäisenä vuonna!
Puhdas Ilo -siivousfirman Suvi Valoharju kertoo, että nauru on olennainen osa 60-henkisen yrityksen tunnelmaa.
– Me halataan kaikkien kanssa aina, kun tavataan, reilun 60 hengen yrityksen perustaja ja osaomistaja sanoo.
Valoharjun ammatillinen tähtäin oli alun perin ulkomaankaupassa. Opiskellessaan hän erikoistui Venäjään, mutta vuonna 2013 kauppatieteilijä perusti oman siivousalan yrityksen.
– Näin siivousalan kasvupotentiaalin ja mahdollisuuden kirkastaa alan heikkoa mainetta, Valoharju kertoo.
Ensimmäisen yrityksen, Kodin Suvin, perustamisen jälkeen ei mennyt aikaakaan, kun hänellä oli jo kaksi työntekijää.
Entinen konttorirotta haki oppia konkarilta. Valoharju ilmoittautui Eeva-Leena Lappalaisen kotisiivouksen kulmakivet -kurssille.
– Ehdotin Eeva-Leenalle heti ensitapaamisella, että mennäänkö kimppaan.
Yritykset fuusioituivat vuonna 2015.
– Tajusimme, että meidän tahtotilamme on kaikin tavoin yhteinen. Me molemmat halusimme kasvattaa yritystoimintaamme ja olla hyviä työnantajia, Suvi Valoharju sanoo.
Kissa pitää nostaa pöydälle eikä supista
Yli 60 henkilöä työllistäväksi yritykseksi on kasvettu järjestelmällisesti. Esimerkiksi sähköiseen eCleaners -järjestelmään satsaaminen oli iso investointi. Ykkösasia on työntekijöiden hyvinvointi.
Valoharju ja Lappalainen aistivat työntekijöidensä tunnelmia koko ajan.
– Tiedämme, että jokin on vinossa, jos meillä ei kuulu nauruhepulia. Meillä nauretaan tosi paljon.
Yrittäjäpari usuttaa henkilökuntaansa tuomaan epäkohdat esiin.
– Me uskotaan siihen, että asiat eivät korjaannu, jos suuta ei aukaista. Kissa pitää nostaa pöydällä heti, jos alkaa kuulua supinoita, Suvi Valoharju sanoo.
Kolmena peräkkäisenä vuonna tehtyjen työhyvinvointikartoitusten tulokset imartelevat yrittäjää.
– Niiden mukaan työntekijämme ovat olleet sataprosenttisen tyytyväisiä niin työyhteisöömme, yrityksen johtamiseen kuin sisäiseen viestintäämme, Valoharju kertoo.
Hän ja Eeva-Leena Lappalainen luottavat Lean-ideologiaan johtamisen ja toiminnan kulmakivenä. Leanin mukaan tehokas ja mutkaton työskentely perustuu yksinkertaisuuteen, selkeyteen, toistettavuuteen, vaihtelun minimointiin ja mitattavuuteen.
Siivouskohteista puolet on yrityksiä ja puolet koteja.
– Emme myy aikaa vaan puhtautta. Asiakas ostaa tietyt osa-alueet sisältävän paketin. Vaikka välillä on likaisempaa, välillä puhtaampaa, keskijakauma pitää hyvin paikkansa, Valoharju sanoo.
Hän tuo esiin myös rajat, joiden puitteissa tulosta ollaan valmiita tekemään.
– Pitää olla halu tehdä merkityksellisiä asioita. Jos halutaan tehdä vain rahaa – se ei toimi.
Tiukkapipoja ei palkata
Valoharju ja Lappalainen ovat persoonina lähes tulkoon toistensa vastakohtia: siinä missä Valoharju räiskyy ja maalaa suuria linjoja, Lappalainen on hillitty ja huomioi yksityiskohdat.
– Meidän vahvuutemme on siinä, että olemme erilaisia ja siinä, että osaamisalueemme täydentävät toisiaan. Minun markkinointiorientoituneisuuteni tukee Eeva-Leenan 30-vuotista kokemusta.
Valoharju ei puhu vain omasta näkemyksestään, vaan persoonallisuustesteihin nojaten.
– Minulle ja Eeva-Leenalle tehtiin DISC-analyysi heti alussa. Myöhemmin teetätimme Insights Discovery-persoonallisuusanalyysin koko henkilökunnallemme.
Valoharjusta ja Lappalaisesta on tullut yhteisen taipaleen aikana läheisiä ystäviä.
– Olemme molemmat vahvoja ja meillä voi olla vahvoja, eriäviä mielipiteitä. Kuitenkin; kun tiedämme, että meillä on täysin erilaiset tavat reagoida, tiedämme, milloin toiselle pitää antaa tilaa. Emme ole koskaan huutaneet tai sanoneet toisillemme rumaa sanaa. Keskustelu taas jatkuu tarvittaessa vaikka kuukauden, Suvi Valoharju kertoo.
Työhaastattelut hän ja Eeva-Leena hoitavat yhdessä.
– Emme palkkaa sellaisia henkilöitä, joiden valintaa emme molemmat puolla. Ja tiukkapipoja emme ota töihin.
Työnantajan pitää parantaa koko ajan
Työnantajana Valoharju uskoo jatkuvan parantamisen ajatukseen. Esimerkiksi henkilökunnan persoonallisuusanalyyseja ei silmäillä vain kertaalleen, vaan ne toimivat jatkuvina kompasseina.
– Kommunikointi on helpompaa, kun tiedämme itse kunkin ominaispiirteet ja reagointitavat. Jos toisen reagointitapaan osataan suhtautua oikein, arki ei ole jatkuvaa sietämistä, syyttelyä ja riitelyä, Pohjois-Karjalan Vuoden 2018 nuoreksi yrittäjäksi valittu Valoharju sanoo.
Puhdas Ilo toimii tällä hetkellä Joensuussa ja viidessä Joensuun naapurikunnassa. Seuraava tavoite on ylittää maakuntarajat.
Suvi Valoharjun ja Eeva-Leena Lappalaisen kahdenvälinen diili tarkoittaa sitä, että kumpikaan ei työskentele iltaisin ja viikonloppuisin.
– Alussa teimme hommia kellon ympäri, mutta inhimillinen työnmäärä ja mahdollisuus pitää vapaata oli tavoitteenamme jo silloin.
Teksti ja kuvat: Leila Itkonen
leila.itkonen (at) yrittajat.fi