YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Puhelinmyyntiin muutoksia – Soiton jälkeen kuluttajalle lähetettävä erikseen kirjallinen tarjous
Kuluttaja-asiamies ohjeistaa puhelinmyyntiä harjoittavia yrityksiä kirjallisesta vahvistusmenettelystä. Se tuli voimaan tämän vuoden alusta lähtien. Se tarkoittaa, että myyntipuhelun jälkeen myyjän on erikseen lähetettävä kuluttajalle kirjallinen tarjous.
Puhelinmyynnin kirjallinen vahvistusmenettely tuli voimaan helmikuun alusta lähtien. Se tarkoittaa, että myyntipuhelun jälkeen myyjän on erikseen lähetettävä kuluttajalle kirjallinen tarjous. Tarjouksen voi tehdä esimerkiksi sähköpostilla, tai muulla pysyvällä tavalla.
Jos kuluttaja ei hyväksy tarjousta, sopimus ei tule voimaan.
– Vahvistusmenettelyn on tarkoitus vähentää ongelmatilanteita, joissa kuluttaja ei ole myyntipuhelun perusteella ymmärtänyt sitoutuneensa sopimukseen lainkaan tai joissa sopimuksen sisältö on jäänyt keskeisiltä osiltaan epäselväksi, sanoo Suomen Yrittäjien asiantuntija Sanna Lempiäinen.
Sääntelyn tarkoituksena on suojata erityisesti muita kuluttajia heikommassa tai haavoittuvammassa asemassa olevia kuluttajia.
– Tällaisia ovat esimerkiksi muistisairaat tai muut sellaiset kuluttajat, joiden kyky ymmärtää puhelimessa selostettu sopimuksen sisältö on heikentynyt esimerkiksi sairauden tai iän takia.
Ratkaisevaa on se, kuka ottaa yhteyttä ensin ja miten
Vahvistusmenettelyä ei tarvitse käyttää, jos myyjä on ottanut yhteyttä kuluttajaan tämän nimenomaisesta pyynnöstä. Koska pyynnön on oltava nimenomainen, se ei riitä, että kuluttaja on esimerkiksi internetissä kilpailuun osallistuessaan tai muuten yrityksen kanssa asioidessaan hyväksynyt sen, että hänelle voidaan soittaa markkinointipuheluita.
Vahvistusmenettelyä ei myöskään tarvitse käyttää, jos kuluttaja on omasta aloitteestaan ottanut yhteyttä myyjään.
Vahvistusmenettelyä on käytettävä tilanteissa, joissa kuluttaja soittaa myyjälle takaisin sen jälkeen, kun myyjä on ensin soittanut kuluttajalle. Näin on, koska kyseessä ei ole kuluttajan oma-aloitteinen yhteydenotto, kuluttaja-asiamies sanoo ohjeistuksessa.
Vahvistusmenettely ei koske sähköisen viestinnän palveluita, eli esimerkiksi puhelin- ja internetliittymien puhelinmyyntiä. Vahvistusmenettely ei myöskään koske yritysten välisiä sopimuksia.
Kuluttaja-asiamiehen ohjeistukset auttavat yrityksiä korjaamaan markkinoilla havaitut ongelmat, tai niissä kerrotaan uuden lainsäädännön tai ratkaisukäytännön vaikutuksista yritysten toimintaan.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Vinkkaa meille juttuaihe!
Eeva Pesonen
eeva.pesonen@yrittajat.fi