YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Pulkkisena tunnettu Jari Salmi kritisoi teattereita ja toivoo kulttuurialalle aitoa kilpailua: ”Taide sekoittaa johtamisen”
Yksinyrittäjä Jari Salmen mukaan yksityisten kulttuurituottajien tilanne on vaikea, koska isot teatterit suhtautuvat niihin lähtökohtaisesti tuomitsevasti.
Moni muistaa Jari Salmen takavuosien suositusta Pulkkinen-tv-sarjasta. Viime vuosina hän on kiertänyt esiintymislavoja Pulkkisen live-esityksillä.
Salmi on yksinyrittäjä, jolla on kulttuuripalveluita ja komediallisia esityksiä tuottava yritys. Hän on huolissaan paitsi omasta, myös muiden kulttuurituotantoalalla olevien yrittäjien puolesta.
Salmea mietityttää etenkin kunnallisten teatterien ohjelmapolitiikka ja johtaminen. Käytännössä tämä näkyy niin, että moni teatteri kieltäytyy ostamasta ulkopuolisten kulttuuriyritysten tuottamaa sisältöä.
– Teatterien ohjelmapolitiikka on hyvin yhdensuuntainen, vaikka ajatellaan, että teatteri on kaikille avoin. Päätöksiä tekevät teatterijohtajat ajattelevat, että pysytään mielellään totutussa ja tutussa. Ei lähdetä kokeilemaan uutta ja tilaamaan ulkopuolelta, Salmi sanoo.
Sama ilmiö näkyy hänen mukaansa myös tv-alalla.
– Tuotannon kannattavuus tai ennustetut katsojamäärät eivät kelpaa argumentiksi tuotantorahoituksen saamiselle. On hyvin vaikea päästä toteuttamaan tuotantoja, vaikka yleisöpohja olisi kunnossa.
Turhauttava tilanne
Erityisen hankalaa esitysten myyminen on Salmen mukaan kaupunginteattereihin. Hän näkee, että teattereilla on syvään juurtuneita käytäntöjä, joita pitäisi ravistella.
– Pitäisi ajatella laajemmin sitä, mitä yleisö haluaa. Minun kokemukseni mukaan ulkopuoliset esitykset voivat tuoda teattereihin kokonaan uusia kävijöitä, sellaisia, jotka eivät ole aikaisemmin käyneet teatterissa lainkaan. Kaupunginteatterien pitäisi avata ovia ryhmille, jotka hakevat oman asiakaskuntansa ja tietävät, että kyseinen asiakaskunta haluaa tietynlaista sisältöä.
Salmella oli ennen koronavuosia Palatsiteatteri-niminen yritys, joka ajautui konkurssiin korona-ajan haastavan tilanteen takia. Yritys kompastui Salmen mukaan yllättävän suuriksi nousseisiin käyttökustannuksiin, heikkoon strategiseen valmisteluun ja lopulta korona-ajan riittämättömään myyntiin.
– Kävin muilla keikoilla, joiden avulla yritin rakentaa taloudellisia toimintaedellytyksiä yritykselle. Se oli kestämätöntä.
Korona-ajan jälkeen Salmi on kokenut turhauttavana sen, ettei hän ole päässyt kasvattamaan yritystään kysynnän mukana.
”Asenne johtamiseen väärä”
Pulkkinen liveshowta on nyt tehty viitisen vuotta. Salmen mukaan esitys on pysynyt tuoreena ja palaute on ollut positiivista. Katsomot ovat olleet lähes joka kerralla loppuunmyytyjä ja Salmen mukaan kevään näytökset on myyty loppuun.
Hän toivoo, että keskusteluyhteys teattereihin avautuisi ja useammat kulttuuritoimijat voisivat siten kasvattaa liiketoimintaansa.
– Meillekin on kerrottu, ettei esityksemme sovi ohjelmistoon, vaikka sillä olisi miten paljon yleisöä. Tällainen asenne teatterin johtamiseen on väärä. Silloin taide sekoittaa johtamisen. Teatterikentän taideajattelu on toki tärkeää, mutta samalla se saattaa kaventaa teattereiden ohjelmiston syvyyttä.
Salmi näkee, että kulttuurituotteet pitäisi osaltaan arvottaa samalla tavalla kuin yritysten tuotteet ja palvelut, joita arvioidaan kaupallisen menestyksen perusteella.
– Teatterien, joilla ei ole yhteiskunnan rahoitusta, on pakko ajatella näin. Emme me kulttuurituottajat ole vihollisia teattereille, päinvastoin.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi