YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

10.2.2020 klo 12:41
Uutinen

Puunkuljetukset pinteessä: Yrittäjä manaa lakkoa ja huonoa säätä – “Onhan tämä jäätävä ongelma”

Yrittäjän mukaan metsäteollisuuden lakko saattaa pysäyttää koko puunkuljetusalan jo ensi viikolla.

Metsäteollisuuden lakon vaikutukset pahenevat päivä päivältä. Yksi kärsijöistä on puunkuljetusalalla toimiva Jarkko Vartiamäki, Veljekset Vartiamäki Oy:n perheyrittäjä.

Paperiliiton ja Metsäteollisuus ry:n kiistassa annettiin viikonloppuna sovintoesitys. Siihen odotetaan vastauksia tänään iltapäivällä kello 14 mennessä. Olemme aikaisemmin kertoneet lakon vaikutuksista täällä ja täällä.

Lakko vaikuttaa puun korjuuseen ja kuljetukseen samassa suhteessa kun puun kulutus pienenee.

– Puunkorjuuyrittäjillä lakko on näkynyt oikeastaan heti, kun korjuut joudutaan lopettamaan. Kuljetusyrittäjillä näkyy se, että terminaaliasemat ja tehtaiden pihoissa olevat kelirikkovarastot rupeavat täyttymään. Ei ole osoitetta minne puuta voidaan ajaa. Ei kerta kaikkiaan voi ajaa minnekään, Vartiamäki sanoo.

Lakko ei ole ainoa huolenaihe. Osassa Suomea on kunnon talvi, joka helpottaa puun keräämistä maastosta.

– Jossain päin on melkein kesäkeli, jolloin homma vaikeutuu selvästi. Nyt on vähän niin kuin kaikki vastaan, sääkin, Vartiamäki harmittelee.

Veljekset Vartiamäki toimii Etelä-Pohjanmaan alueella Alavudella. Tänään taivaalta satoi silkkaa vettä.

– Pahimmat talvipaikat alkavat olla sellaisella mallilla, että ei sinne enää pääse ajamaan paikalle.

”Nyt pitäisi olla huippusesonki”

Puuta on hakattu paljon, mutta lakon takia toimituskohteita ei ole.

– Jos vaan junat kulkisivat ja tehtaat vetäisivät. Onhan tämä jäätävä ongelma kuljetuspuolella. Etenkin, kun alalla on taisteltu toimeentulon kanssa muutenkin.

Syksy on ollut hiljainen etenkin sahapuun osalta. Se on heijastunut yrittäjiin jo paljon ennen lakon alkamista.

– Kuljetusmatkat ovat lyhentyneet. Yleensä ajamme tehtaalle asti, nyt vain terminaaliin asti. Nyt puuta on liikkunut paljon enemmän terminaaleihin. Jossain päin Suomessa saattaa olla työtä enermmän, jossain päin ei ollenkaan. Normaalisti pääosa ajasta menee maantiellä, nyt olemme joutuneet tekemään suhteessa enemmän hidasta työtä metsässä. Se syö kannattavuutta.

– Suurin haaste on siinä, että nyt pitäisi olla meidän huippusesonki hiljaisen kesän ja syksyn jälkeen. Yritykset ovat laittaneet viimeiset paukut talvisesonkiin, joka on nyt tällainen. Yleensä talvella pystytään parantamaan omaa taloutta. Nyt kun sesonki menee ketuilleen, seuraavaksi vastassa on kelirikko, joka ei ainakaan paranna tilannetta.

Vartiamäki on toiminut yrittäjänä kymmenkunta vuotta. Perheyritys on ollut alalla 50 vuotta.

– Meidän onnemme on, että talvikeruukohteita on vielä ollut. Tiedän yrityksiä, joissa kuljettajia on jouduttu lomauttamaan.

Jos lakko jatkuu ensi viikkoon, tilanne pahenee entisestään.

– Toivon todella, että sopu syntyy pian. Puhutaan viikosta tai kahdesta, kun toimiala pysähtyy käytännössä täydellisesti. Terminaalien varastot ja juna-asemat alkavat olla täynnä puuta.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna