YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
R-Kioskin yrittäjälle ei perusteltu lopettamispäätöstä mitenkään – ”Osaltaan olen helpottunut”
R-Kioski lopettaa useita kioskeja Suomessa. Suolahtelaiselle kioskiyrittäjälle tieto tuli yllätyksenä.
Tieto Suolahden R-Kioskin lopettamisesta tuli kioskiyrittäjä Susanna Visulaakalle alkukesällä. Ilmoittajana oli R-Kioskin aluepäällikkö.
– Ei minulla ollut siihen mitään sananvaltaa. Mitään erityistä syytä ei kerrottu, yrittäjä kertoo.
Suolahden R-Kioski ei ole ainoa, joka on saanut lopettamispäätöksen. Maayhtiö sulkee useita kioskeja eri puolilla Suomea.
Visulaaka uskoo, että yhtenä syynä on Veikkauksen pelien pelaamisen vähentyminen kioskeilla. Yhä useampi hoitaa pelaamisen digitaalisesti tietoneella tai älypuhelinsovelluksella.
– Veikkaus-pelit ovat olleet merkittävä tulonlähde R-Kioskille. Pelimyyntiä oli paljon, ennen kuin Veikkaus-kortti tuli pakolliseksi, Visulaaka sanoo.
Moni asiakas on pettynyt kioskin lopettamiseen, sillä paikka on ollut monelle tärkeä esimerkiksi postipalveluiden takia. Postin palvelut löytyvät myös läheisestä K-Supermarketista.
Visulaaka ei aio jatkaa yrittäjänä muualla. Hän on saanut töitä K-Supermarketista.
– Osaltaan olen helpottunut, koska kioskin johtamisessa on paljon hommaa ja työtunteja kertyy paljon. Kyllä lopettaminen silti harmittaa.
R-Kioski: Taustalla väestömäärän muutokset
R-Kioski Oy:n toimitusjohtaja Teemu Rissanen myöntää, että Postin muuttuneet sopimusehdot liittyvät osaltaan kioskien sulkemisiin.
– Maailma ja markkinat muuttuvat jatkuvasti. Kaikkialla muutoksessa eivät kannattavan liiketoiminnan edellytykset toteudu. Tällöin joudumme tekemään valitettavia päätöksiä ja sulkemaan kioskeja. Usein taustalla on paikallisen väestömäärän muutokset. Nämä yhdistettynä merkittäviin muutoksiin pelaamisen, savukkeiden myynnin ja postipalveluiden osalta johtavat asiakkaiden kannalta harmittavaan palveluiden heikkenemiseen eli tässä tapauksessa kioskien sulkemiseen, hän kommentoi.
Samaan aikaan R-Kioski on avannut uusia kioskeja sinne, missä kysyntää ja asiakkaita on, kuten julkisen liikenteen solmukohtiin ja hotelleihin.
Rissasen mukaan paikallisten kioskien tilanteesta pyritään keskustelemaan yrittäjän kanssa.
– Jos kioskin lopettamiseen päädytään, ensisijaisesti haetaan toinen kioski yrittäjälle. Aina maantiede ei tätä kuitenkaan salli. Täydellinen tämä prosessi ei kuitenkaan aina ole. Kommunikaatio ei aina ole riittävän kirkasta ja toisaalta vuokrahuoneistoissa tapahtuu myös äkillisiä muutoksia, jotka tuovat aikataulupaineita. Pääsääntöisesti prosessi toimii mutta aina on parannettavaa, kun kyse on kommunikaatiosta.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi