YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Suomen Laiturikaupan yrittäjäkolmikon ja myyntijohtajan yhteistyötä voi kutsua täydelliseksi järjen ja rakkauden liitoksi. Kuva: Inkeri Sundberg
18.3.2025 klo 09:15
Uutinen

Rakkaudella rannoille – 10-vuotias Suomen Laiturikauppa Oy rakentaa tulevaisuutta

Suomen Laiturikauppa Oy:n slogan ”Rakkaudella rantaasi” ei ole vain markkinointipuhetta. Yritys on rakennettu lämpimän asiakaspalvelun, rohkeiden investointien ja vahvan yrittäjäkolmikon voimin.

Suomen Laiturikauppa Oy:n toimitiloissa on lämmin tunnelma. Yrityksen slogan ”Rakkaudella rantaasi” ei liene vain sanahelinää, sillä rakkaudellinen ilmapiiri käy ilmi jo ensi kohtaamisella, kun vastassa ovat yrittäjät Ville ValtanenJenni Valtanen ja Sakari ”Sakke” Aarnio sekä myyntijohtaja Kati Pesonen.

10 vuotta sitten perustettu Suomen Laiturikauppa Oy syntyi, kun Ville Valtanen huomasi, että markkinat tarvitsivat Valtasen sanoin ”enemmän rakkautta ja lämpöä”.

– Minulle oli heti selvää, että en halua meidän olevan vain yksi autotallissa laitureita tekevä firma lisää. Markkinat tarvitsivat uudenlaista ajattelua ja aidosti asiakkaiden tarpeita vastaavia laitureita.

Tällä hetkellä Suomen Laiturikauppa työllistää 20 henkilöä. Yrityksen toimitilat sijaitsevat Turussa ja tehdas Vehmaalla.

Ville Valtanen kuvailee itseään rohkeiden ratkaisujen mieheksi, ja tämä näkyi jo yrityksen alkuvaiheessa.

– Kun olimme vasta aloittaneet yritystoimintaa, marssin pankkiin ja pyysin rahaa. Sain 20 000 euroa, josta päätimme sijoittaa heti 10 000 euroa maikkarin valtakunnalliseen tv-mainokseen.

Riskinotto kannatti, sillä ensimmäisenä vuonna liikevaihto kasvoi jo 800 000 euroon.

– Pankissa toki hieman nikoteltiin, kun kuultiin, mihin puolet lainarahasta oli sijoitettu, Ville naurahtaa.

Rakkauden ja järjen tasapaino

Vierelleen visiönääri ja yrityksen niin sanottu myyntitykki Ville Valtanen tarvitsee kuitenkin myös muita erinomaisia ominaisuuksia, kuten malttia ja järkeä. Näitä löytyy erityisesti yrittäjä Jenni Valtaselta sekä osakkaana toimivalta Sakari ”Sakke” Aarniolta.

Kolmen yrittäjän komboa voisi kutsua täydelliseksi rakkauden ja järjen tasapainoksi.

– Ville tarvitsee rinnalleen kaksi järki-ihmistä, jotta tasapaino säilyy, toteaa puoliso Jenni Valtanen.

Ville nauraa ja myöntää roolinsa. Kolmikolla näyttääkin olevan selkeä roolitus. Jenni hoitaa sopimukset, Sakke tuntee teknisen puolen ja Ville luo asiakassuhteet sekä kuuntelee asiakkaiden tarpeet.

– Rooleja ei noin vaan voi myöskään vaihtaa. Jos esimerkiksi Ville tulee kipeäksi ja ei pääse keikalle niin ei häntä tuosta vain lähdetä korvaamaan, Sakke naurahtaa.

Kasvua ja uusia aluevaltauksia

Suomen Laiturikaupan tarina alkoi vuonna 2015 Mynämäellä Valtasten autotallista, jossa valmistuivat ensimmäiset yksityisasiakkaiden mökkilaiturit. Nykyisin yrityksen asiakaskunta on laajentunut entistä enemmän julkisten ja isompien yritysasiakkaiden suuntaan. Viime vuosina Suomen Laiturikauppa on rakentanut muun muassa Nauvon vierasvenesataman sekä Jyväskylän Lutakon sataman.

Suomen Laiturikauppa on laajentanut toimintaansa myös betonikalusteiden puolelle, joita tuotetaan PALA betoni -brändin alla. PALA betonin myyntijohtajana toimiva Kati Pesonen näkee yrityksen vahvuuden piilevän juuri sen innovatiivisuudessa ja tiimihengessä.

– Täällä uskalletaan ideoida ja toimia rohkeasti sekä myös puhua suoraan. Koskaan ei ole tarvinnut miettiä, voiko tätä asiaa nyt kertoa rehellisesti. Vaikka välillä eteen on tullut myös haasteita, on ollut hienoa nähdä, miten erityisesti Ville on aina uskonut siihen, mitä tehdään, Kati kertoo.

Haasteita toki on kasvava yritys kohdannutkin. Ensimmäinen haastava tilanne tuli eteen vasta kahden kuukauden kuluttua yritystoiminnan aloituksesta.

– Löysin postilaatikostamme 100 000 euron uhkasakon sekä haasteen markkinaoikeuteen, Jenni taustoittaa.

Lopulta kaikki päättyi hyvin, eikä Suomen Laiturikaupalle koitunut harmia haasteesta. Sydämen tykytyksiltä tosin ei vältytty, vaikka yrittäjät alusta saakka tiesivätkin, etteivät olleet tehneet mitään väärää.

Katse tulevaisuuteen

Parhaat innovaatiot Suomen Laiturikauppa on synnyttänyt asiakkaan ongelman tai tarpeiden äärellä. Kerran Ville kehitti ratkaisun yksityisasiakkaan perunanpesuhaasteeseen kehittämällä kustomoidun madalluksen osaksi mökkilaituria.

– PALA betonin ajatus taas putkahti päähän nukkumaan mennessä, Ville toteaa.

Tuohon aikaan Eurooppa kohtasi useita terrori-iskuja, joiden johdosta tarvittiin betoniesteitä väkijoukkoja suojelemaan. Suomen Laiturikaupan yrittäjät näkivät, että käytännöllisen tarpeen lisäksi voisivat esteet palvella myös esteettistä silmää.

Ratkaisukeskeisyys ja vastuullisuus ovat selkeästi osa yrityksen ydintä, arvoja ja strategiaa. Tällä hetkellä yritys etsii ratkaisuja muun muassa saaristomeren tilanteeseen.

–  Kelluva uima-allas ja vedenpuhdistusponttoni ovat vastauksia vesistöjen huonoon tilaan. Haluamme, että ihmiset voisivat nauttia puhtaasta vedestä myös omilla rannoillaan, Jenni kertoo.

Kymmenen vuotta on takana, mutta Suomen Laiturikauppa ei hidasta vauhtiaan. Ville paljastaa, että uusia suunnitelmia on jo hihassa.

– Vielä ei voi puhua kaikesta, mutta intohimo kehittää uusia ratkaisuja pitää meidät liikkeessä. Uskon, että seuraavat kymmenen vuotta tuovat entistäkin jännittävämpiä projekteja.

Inkeri Sundberg