YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Rauli Mård vastaa Twitter-kohuun: “Vakuutan, että en ole ostanut yhtäkään seuraajaa”
Taiteilija Rauli Mårdin Twitter-seuraajien määrästä nousi kohu sosiaalisessa mediassa. Miehen mukaan harva suomalainen tietää, miten laajat kansainväliset verkostot hän on onnistunut rakentamaan.
Tänään ilmestyneen uusimman Yrittäjä-lehden kanteen kuvattu taiteilija Rauli Mård tunnetaan Twitter-käyttäjien keskuudessa suuresta seuraajamäärästään. Seuraajat ovat yksi tapa mitata suosiota sosiaalisessa mediassa. Kriittisimmät ovat epäilleet, että Mård on kasvattanut seuraajakuntaansa rahalla.
Mård on noteerannut viime päivien keskustelun, mutta ei ole jaksanut antaa sille liikaa painoarvoa.
– Vakuutan, että en ole ostanut yhtäkään seuraajaa. Twitter muutti jokin aika sitten linjaansa ja poisti maailmanlaajuisesti toimimattomia, ei-aktiivisia tilejä. Tämän jälkeen seuraajamääräni putosi radikaalisti mutta on jo lähtenyt uuteen nousuun, Mård selvittää.
Tilien siivoamisen jälkeen nykyinen määrä on noin 220 000.
”Seuraan lähes jokaista takaisin”
Märdin mukaan suurin osa häntä somessa kritisoivista suomalaisista ei tiedä, miten laajat verkostot miehellä on ympäri maailmaa. Hänellä on henkilökohtaisia kontaktiverkostoja muun muassa Japanissa ja Intiassa.
– Hyvä esimerkki verkostoni toimivuudesta on, että Yrittäjä-lehden artikkeli toi minulle keikan YK:n suurlähettiläiden jokavuotiseen gaalatilaisuuteen New Yorkissa.
– Twitterissä olen onnistunut kasvattamaan seuraajien määrää, koska seuraan itse lähes jokaista omaa faniani. Olen painanut seuraa-nappia 218 000 kertaa. Olen rakentanut eräänlaista seittiä someen. Arvostan ihmisiä, jotka seuraavat somessa aktiivisesti muita käyttäjiä. Mielestäni somessa tärkeintä on se, miten kiinnostunut käyttäjä on ympäröivästä maailmasta. Siksi pidän seurattavien määrää oleellisempana kuin seuraajien määrää, Mård jatkaa.
Vuonna 2016 MTV3 uutisoi Mårdin valtaisasta, yli 400 000:n Twitter-seuraajan määrästä. Tuolloin Mård kertoi saaneensa oppia Twitter-suosion kasvattamiseen kanadalaiselta agentiltaan.
– Hänen mukaansa omia seuraajia tärkeämpää on se, ketä itse seuraa. Sehän on loogista, koska et voi valita, ketkä sinua seuraavat, mutta jokaisen seurattavan kohdalla olen painanut tietoisesti follow-nappulaa. Seurattavien lista onkin eräänlainen sisällysluettelo sinuun, Mård kertoi.
”Kielteisyys korostuu somessa”
Mård on harmissaan somessa vallitsevasta kielteisen keskustelun kulttuurista.
– Valitettavasti kielteisyys tuntuu korostuvan nykyaikana. Reaaliaikainen, nopea reagointi tuntuu olevan tärkeämpää kuin asiallinen ja rakentava keskustelu. Lähdetään miinus edellä. Somen pitäisi olla positiivinen väylä saada omia ajatuksiaan liikkeelle. Ajattelutapa pitäisi muuttaa.
Mård on pyrkinyt tukemaan muita kansainvälistymisestä kiinnostuneita lähtemään rohkeasti liikkeelle.
– Joka ainoan, joka uskaltaa lähteä pistämään itseään alttiiksi kansainvälisesti, pitäisi olla esimerkki muille. Some on vain sivutuote.
– Tärkeintä ovat henkilökohtaiset kontaktit ja se, mitä mieltä he ovat minusta. Mitään muuta pääomaa minulla ei ole. Livekohtaamisissa on aivan sama, paljonko seuraajia on Twitterissä.
Teksti ja kuva: Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi