YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Rehuverkkoa ympäri maailmaa
Piippo oyj vie paalaustuotteita lähes jokaiseen maanosaan. Idän vienti siivitti yrityksen liikevaihdon voimakkaaseen kasvuun ennen sotaa.
Piippo oyj valmistaa Outokummussa paalauslankoja ja -verkkoja maatalouden käyttöön sekä kaapelilankoja ja -täytteitä. Verkkoja käytetään myös jätteiden käsittelyssä, kaapeleita esimerkiksi tuulivoimarakentamisessa. Konsernin toinen yhtiö Manilla oy myy lankoja ja köysiä kuluttajatuotteina vähittäiskauppojen kautta ja teollisuuteen.
Vuonna 1942 perustetun Piipon kansainvälinen kasvu alkoi 1980-luvun Neuvostoliitosta. Suurten tilausten myötä tuotantotiloja laajennettiin ja työntekijöiden määrää lisättiin. Kansainvälistyminen isommassa mittakaavassa pyörähti käyntiin Neuvostoliiton romahdettua, kun vientiä oli etsittävä muualta. Nyt tuotteita viedään noin 40 maahan.
– Toimimme jo kaikilla päämarkkinoilla, joten emme niinkään etsi uusia vientimaita, vaan pyrimme kasvattamaan markkinaosuuksiamme. Kasvua haetaan erityisesti Keski-Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta, toimitusjohtaja Jukka Keisanen avaa.
Ennätyksestä lomautuksiin
Piipon liikevaihto alkoi kasvaa, kun yhtiö päätti keskittyä pääosin agriliiketoimintaan. Oleellisena tekijänä ovat kansainväliset yhteistyöverkostot, joiden avulla tuotteita kehitetään.
– Keskitymme tuotekehityksessä muun muassa siihen, miten saamme tuotteiden avulla rehun säilymään parempana pidempään. Vahvuutemme on myös myyntityö kasvotusten, se erottaa meidät muista, Keisanen analysoi.
Viime vuonna Piippo teki konsernin historian parhaan liikevaihdon, 22,3 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi muutamassa vuodessa useita miljoonia euroja ennen kaikkea Venäjälle suunnanneen viennin kasvun ansiosta. Sitten alkoi Ukrainan sota ja idänkauppa loppui kuin seinään. Tilanne johti Piipon noin satahenkisen henkilöstön 4–15-viikkoisiin lomautuksiin, ja heikentää tämän vuoden tulosta ja liikevaihtoa.
– Toivotaan, että Venäjältä vetäytymisen vaikutukset pysyvät lomautuksissa. Uskon, että onnistumme korvaamaan menetykset toisilla markkinoilla, Keisanen muotoilee.
Hitaita muutoksia
Keisasen mukaan alan ennustettavuus on nyt hankala. Myös ilmastonmuutos vaikuttaa satomääriin. Osalla markkinoista muutokset vaikuttavat asiakkaiden halukkuuteen hankkia varastoon vähäänkään ylimääräisiä tuotteita.
– Asiakkaat seuraavat myös hintakehitystä aiempaa tarkemmin. Varastoihin ei osteta yhtään ylimääräistä ja kauden hintaa odotetaan mahdollisimman pitkään.
Myös jalansijan saaminen konservatiivisella alalla ja kansainvälisillä markkinoilla ottaa aikansa.
– Uusia asiakkaita tulee hitaasti tuotteisiin tutustumisen, testikauden ja pienen ensitilauksen kautta. Toisaalta asiakassuhteet ovat pitkäaikaisia, mikä on tietenkin positiivista, Keisanen pohtii.
Toimitusjohtaja vaihtuu
Jukka Keisanen on työskennellyt kymmenen vuotta Piippo oyj:ssä, joista kuusi toimitusjohtajana. Hän jättää tehtävänsä syksyn aikana muuttaakseen puolisonsa luo Varsinais-Suomeen, ja aloittaa samalla työskentelyn NMC Termonova oy:n toimitusjohtajana.
Keisasen seuraajaksi tulee Vilomix Finland oy:n toimitusjohtajana työskennellyt Mikko Anttila, 41. Hän on kotoisin keskisuomalaiselta lypsykarjatilalta ja on työskennellyt koko uransa rehuteollisuudessa.
Anttila uskoo, että idänkaupan aiheuttamasta notkahduksesta selvitään.
– Piipolla on laadukkaat tuotteet, hyvä toimitusvarmuus ja laaja kumppaniverkosto. Nyt on tärkeintä saada myyntiin kasvua uusien ja nykyisten kumppanien kanssa, hän näkee.
Teksti ja kuvat: Susanna Lehikoinen-Eriksson