YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Rengasliikkeen yrittäjä kertoo, milloin kitkarengas kannattaa vaihtaa
Lopen Auto ja Rengas Oy:n Joonas Rantalalla pitää kiirettä. Kuva: Pauli Reinikainen
30.10.2024 klo 11:14
Uutinen

Rengasliikkeen yrittäjältä tärkeä vinkki kitkoilla ajaville – Tästä merkinnästä tiedät, koska renkaat kannattaa vaihtaa uusiin

Yrittäjä Ilkka Rantala on huolissaan taloustilanteen mahdollisista vaikutuksista liikenneturvallisuuteen.

Lopen Auto ja Rengas Oy:n yrittäjä Ilkka Rantala on huhkinut rengasvaihtojen kanssa jo kolmisen viikkoa. Tänä vuonna kausi alkoi tavallista aikaisemmin, vaikka talvesta ei ole vielä tietoakaan.

– Muutamana päivänä oli liukasta, niin ihmiset heräsivät heti, hän kertoo.

Yrittäjä on huomannut kuluttajien kiristyneen taloustilanteen: Monelle 500 euroa alkaa olla kipuraja rengassarjaa ostettaessa. Renkaiden hinnat ovat nousseet Rantalan mukaan 25 prosenttia viimeisten viiden vuoden aikana. Näin ollen 500 euroa riittää useimmiten vain kiinalaisiin halparenkaisiin.

– Jos tästä mennään vielä tiukemmalle taloudessa, ilmiö alkaa varmasti näkyä liikenneturvallisuudessa, Rantala sanoo.

Kalleimmillaan esimerkiksi Teslan rengassarjan hinta voi nousta noin 1 500 euroon. Se voi houkuttaa joitakin kuluttajia valitsemaan halvat kiinalaiset renkaat.

Rantalan mukaan kuluttajat katsovat yhä tarkemmin renkaiden hinta-laatusuhdetta. Loppilaisliikkeessä suosituimpia ovat olleet korealaiset rengasmerkit.

– Merkkirenkaat maksavat monelle liikaa. Aivan halvimpia kiinalaisia ei kuitenkaan haluta myöskään sen takia, että ne eivät yleensä menesty rengastesteissä. Kiinalaisen renkaan nasta ei pysy renkaassa yhtä hyvin kuin vähän kalliimman.

“Jos kitkarenkaita säilytetään kevään ja kesän ulkotiloissa auringonvalossa ja kuumassa, kumin laatu huonontuu varmasti.”

Ilkka Rantala, yrittäjä

Tärkeä numerosarja

Kitkarenkaiden kasvanut suosio näkyy myös Rantalan liikkeen asiakaskunnassa. Yrittäjällä on selvä näkemys siitä, kenelle kitkarengas sopii parhaiten.

– Kaikille muille paitsi niille, jotka ajavat paljon vetisessä jäässä olevia pikkuteitä. Silloin kitkarengas on vaikeuksissa.

Kitkarenkaalla ajavan kannattaa tarkistaa säännöllisesti, missä kunnossa renkaan pinta on. Kitkarenkaan kumi kovettuu ajan myötä, jolloin sen ominaisuudet voivat huonontua merkittävästi.

Rantalan mukaan kumiseos pysyy hyvänä viitisen vuotta. Renkaan säilytysolosuhteilla on merkitystä renkaan eliniän kannalta.

– Jos kitkarenkaita säilytetään kevään ja kesän ulkotiloissa auringonvalossa ja kuumassa, kumin laatu huonontuu varmasti. Renkaat on aina säilytettävä sisätiloissa. Jos kumista tulee harmahtava tai sen renkaan pinta tuntuu kovalta, eikä yhtään elastiselta, kannattaa miettiä renkaiden vaihtamista uusiin. Kumin pitää joustaa sormella painettaessa, yrittäjä kertoo.

Kuluttajat pyrkivät säästämään rengasostoksissa, mutta halvinta ei silti haluta. Kuva: Pauli Reinikainen

Hyvä keino varmistua renkaan käyttöiästä on tarkistaa renkaan kyljessä näkyvä renkaan valmistusajankohta. Renkaassa kerrotaan valmistusviikko ja vuosi neljän numeron sarjana.

– Myyntivuosi voi olla eri kuin valmistusvuosi. Autoilijan kannattaa siis laskea viisi vuotta siitä hetkestä, kun rengas on valmistettu, Rantala neuvoo.

Uusien nastarengasmallien nastat pysyvät Rantalan mukaan paremmin kiinni renkaassa. Nastojen kärki on erilainen ja se tarttuu tien pintaan paremmin.

Näin laki määrää

Talvirenkaita tulee lain mukaan käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana. Vaadittuna aikana talvirenkaassa tulee kulutuspinnan pääurien syvyys olla vähintään 3 millimetriä.

Jos henkilö- tai pakettiautossa käyttää nastoitettuja nastarenkaita, nastat on oltava kaikissa pyörissä, eikä nastojen lukumäärän ero saa eri pyörien välillä olla enempää kuin 25 prosenttia. Poikkeama saa kuitenkin olla tätä suurempi, jos nastojen lukumäärä on jokaisessa renkaassa vähintään 75 prosenttia uuden vastaavan renkaan nastojen lukumäärästä.

Henkilö- ja pakettiautojen lisäksi talvirenkaiden käyttövaatimus koskee myös mm. luokittelumassaltaan yli 750 kg perävaunua (O2-luokka), eli esimerkiksi yleensä matkailuvaunuja tai trailereita. Jos vetoautossa on nastarenkaat, tulee tällaisessa perävaunussa olla vähintään talvirenkaat, mutta niiden ei tarvitse olla nastoitetut. Jos tällaisessa perävaunussa on nastarenkaat, ei vetoautossa tarvitse olla nastarenkaita, vaan niiden sijasta voi käyttää myös  nastattomia talvirenkaita.

Kuorma- ja linja-autojen vetävillä akseleilla on (jos sää sitä edellyttää) 1. marraskuun ja 31. maaliskuun välisenä aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 5,0 millimetriä. Vaatimus ei koske ohjaavia vetäviä akseleita. Kuorma- ja linja-autojen muilla akseleilla sekä näiden ajoneuvojen perävaunuissa on mainittuna aikana käytettävä renkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä.

Lähde: Liikenneturva

Pidä silmällä nastojen määrää

Nastarenkaita myydään useimmiten autoihin, joilla on useampia eri käyttäjiä. Nasta koetaan turvallisempana valintana esimerkiksi perheen kakkos- tai kolmosautoihin.

Uusien nastarengasmallien nastat pysyvät Rantalan mukaan paremmin kiinni renkaassa. Nastojen kärki on erilainen ja se tarttuu tien pintaan paremmin.

Mutta kuinka kauan nastarenkaalla voi ajella turvallisesti?

– Kymmenen vuotta on ehdoton maksimi. Paljon on kiinni siitä, millaisilla teillä ajetaan. Meille on tullut vastaan jopa 20 vuotta käytössä olleita, 100 000 kilometriä ajettuja nastarenkaita, mutta silloin on tingitty pidosta jo hyvän aikaa.

Myös nastarenkaita kannattaa tarkastella aika ajoin. Rantalan mukaan renkaalla ei tee mitään, jos nastojen kärkiä on mennyt poikki. Myös nastojen määrällä on vaikutusta: Katsastuksessa renkaat saatetaan hylätä, jos renkaissa on huomattavan eri määrä nastoja.

“Renkaat näyttävät kuluvan nopeasti etenkin takavetoisissa sähköautoissa.”

Ilkka Rantala

Päänvaivaa rengaskokojen kanssa

Sähköautoihin ostetaan Rantalan mukaan pääasiassa kitkarenkaita, koska äänettömissä autoissa nastarenkaiden äänet koetaan häiritseviksi.

Sähköautot ja ladattavat hybridit ovat tuoneet mukanaan uusia rengaskokoja, joita ei välttämättä löydy yhtä nopeasti hyllystä kuin niin sanottuja perinteisiä rengaskokoja.

– Uusia rengaskokoja on tullut valtava määrä lyhyessä ajassa. Esimerkiksi Dacia Dusterin hybridimallissa on erittäin hankala rengaskoko 215/60/R18, Rantala mainitsee.

Yrittäjä on pannut merkille, että sähköautojen renkaat kuluvat nopeasti. Autojen kovat vääntö- ja teholukemat asettavat renkaille enemmän vaatimuksia.

– Renkaat näyttävät kuluvan nopeasti etenkin takavetoisissa sähköautoissa. Voi olla, että sähköautovalmistajat asentavat uusiin autoihin pehmeän seoksen renkaat, jolloin rengasmelu on pienempi. Pehmeä seos kuitenkin kuluu nopeammin.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen