YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Roope Tuominen sai tarpeekseen provisiopalkkauksesta ja perusti oman yrityksen
Tuomisen yritys T-Kotelointi Oy myy ja asentaa suojakoteloita ilmalämpöpumpuille ja ilma-vesilämpöpumpuille.

Roope Tuominen sai tarpeekseen provisiopalkkauksesta ja perusti yrityksen kaunistamaan lämpöpumppuja – ”Ei pysty kattamaan elämistä”

Tuore yksinyrittäjä luottaa myyntityön jalkauttamiseen asiakkaiden pariin.

Pitkään myyntialalla toiminut Roope Tuominen sai tarpeekseen provisiopalkkauksen epävarmuudesta ja päätti kokeilla jotain muuta. Hän kehitti mielestään hyvän liikeidean ja perusti oman yrityksen.

– Taloustilanteen vaihtelut ovat johtaneet siihen, että varsinkin provisiomyyjän palkka vaihtelee suuresti. Jos yhtenä kuukautena saa parempaa tuloa, se syödään huonompina kuukausina. Olen tottunut tekemään paljon töitä, joten ajattelin, että miksen laittaisi omaa yritystä pystyyn.

Kymmenen vuotta provisiopalkalla ollut Tuominen kertoo, että kyseisen palkkausmallin ongelmana on yleensä varsin pieni pohja- tai takuupalkka.

– Sillä ei juurikaan pysty kattamaan elämisen kuluja tämän päivän hinnoilla. On pakko päästä provision puolelle, muuten tulee ongelmia, kymmenen vuoden ajan provisiopalkalla töitä kaupan alalla tehnyt tuore yrittäjä kertoo.

Idea ilmalämpöpumpuista

Tuomisen yritys T-Kotelointi Oy myy ja asentaa suojakoteloita ilmalämpöpumpuille ja ilma-vesilämpöpumpuille. Idea syntyi, kun hän edellisessä työssään myi ikkunoita ja parvekelaseja.

– Katselin ihmisen talojen julkisivuja. Monella oli seinällä melko ruman näköinen ilmalämpöpumppu.

Yrittäjä löysi Joensuusta yhteistyökumppanin Kiilax Oy:n, joka suunnittelee ja valmistaa metallisia koteloita lämpöpumpuille.

– Selvitin, että jos pumpun ulkoyksikkö on vääränlainen, yksikön ilmanvaihto ei välttämättä ole riittävä ja laite voi jopa rikkoutua. Oikealla koteloinnilla saa riittävän suojan muun muassa lumelta ja roskilta. Samalla visuaalinen ilme paranee, Tuominen kertoo.

Yrityksen ensimmäisillä viikoilla kysyntä näytti vähäiseltä, mutta viime viikkoina tilanne on Tuomisen mukaan muuttunut.

– Kesälomat ovat päättyneet ja ihmiset palanneet arkeen. Tällä hetkellä on hyvä tilanne myynnin suhteen. Syksystä voi tulla jopa sesonki, kun ilmalämpöpumput keräävät muun muassa lehtiä.

Tuominen hyödyntää pitkää myyntikokemustaan asiakashankinnassa. Hän luottaa tapaamisiin elävässä elämässä.

Jalkautuminen tärkeässä roolissa

Tuominen on asettanut tavoitteet yrittäjyyden rahallisesta tuotosta maltillisiksi.

– Tavoitteena on saada elämisen kulut maksettua ja ehkä jättää jotain myös sukanvarteen. Kaikki tapahtuu omalla painollaan. Jos yritys lähtee kasvamaan, voin harkita sen laajentamista. Vaikka näkymät ovat tällä hetkellä hyvät, en pidä kasvamista itsestäänselvyytenä. Asiakashankintaa on tehtävä jatkuvasti. Kukaan ei tule hakemaan yrittäjää kotoa.

Tuominen hyödyntää pitkää myyntikokemustaan asiakashankinnassa. Hän luottaa tapaamisiin elävässä elämässä.

– Käyn tapaamassa asiakkaita, joskus kylmiltäänkin ilman yhteydenottoa etukäteen. Tällä hetkellä tulostan mainoksia ja jakelen niitä asuinalueilla. Siten tulee kohdattua ihmisiä, jotka ovat kenties kiinnostuneita siitä, millä asialla olen. Luottamussuhteen rakentaminen on tärkeässä roolissa. Tuntuu, että suuri osa luottaa minuun ja haluaa ehkä ostaakin jotain.

Vinkki uusille yrittäjille

Tuominen kannustaa uusia yrittäjiä selvittämään mahdollisimman tarkasti, onko yrityksen tuotteella tai palvelulle kysyntää. Hän päätyi siihen, että jalkautuminen potentiaalisten asiakkaiden pariin oli paras ratkaisu.

– Kiersin ovelta ovelle kysymässä, voisiko kuluttaja mahdollisesti ostaa tällaisen palvelun. Moni ihminen haluaa tukea uutta yrittäjää.

Tuominen pyrki etsimään palvelun, jota moni muu yritys ei tarjoa.

– Teen jotain sellaista, jota moni muu ei tee ja teen siitä parhaan mahdollisen palvelun. En ehkä lähtisi toimimaan alalle, jossa on paljon kilpailua. Jollain tavalla pitää erottautua.

Parasta markkinointia on Tuomisen mukaan yrittäjä itse.

– Ei pidä mennä mihinkään muottiin. Riittää, kun on oma itsensä.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen
Avaa pop-up -ikkuna