YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Ruotsi teki täyskäännöksen energiapolitiikassa, logistiikka-ala vaatii samaa Suomessa – “Laskisi dieselin hintaa 8-14 senttiä litralta”
Ruotsi alentaa dieselin jakeluvelvoitetta merkittävästi. Sen seurauksena dieselin litrahinta tippuu peräti 50 senttiä.
Linja-autoliitto, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL sekä Taksiliitto toivovat Ruotsin mallin mukaista jakeluvelvoitteen alentamista tulevaan Suomen hallituksen ohjelmaan. Ruotsissa on sovittu, että polttoaineiden jakeluvelvoite alennetaan 30,5 prosentista kuuteen prosenttiin vuoden 2024 alusta alkaen.
Ruotsin jakeluvelvoite on bensiinin kohdalla 7,8 prosenttia ja dieselin kohdalla 30,5 prosenttia. Suomessa aiotaan nostaa jakeluvelvoitetta 28 prosenttiin vuoden 2024 alusta. Se nostaisi dieselin hintaa arvioiden mukaan 16-26 senttiä litralta.
Liittojen mukaan jakeluvelvoitteen alentamisella olisi konkreettinen alentava vaikutus polttonesteiden hintoihin myös Suomessa. Kuuden prosentin jakeluvelvoite laskisi litrahintaa Suomessa SKALin mukaan 8-14 senttiä litralta.
”Suomessa jakeluvelvoite on osa ilmastopolitiikan tavoitteiden toteuttamista. Se on kuitenkin vain yksi keino muiden joukossa, joilla Suomi voi torjua ilmastonmuutosta. Kuljetus- ja logistiikka-alan kannalta on löydettävä muita ja erityisesti kustannustehokkaampia politiikkakeinoja kuin maksurasituksen nostaminen liikenteessä”, liitot vaativat tiedotteessaan.
Tievetoomus luovutettiin
SKAL ry on huolissaan paitsi polttonesteiden hintojen noususta, myös teiden kunnon heikentymisestä.
SKAL ja Suomen Tieyhdistys käynnistivät helmikuussa teiden kuntoon keskittyvän Tievetoomuksen, johon haettiin aluksi sataa allekirjoitusta. Vetoomuksen suosio ylitti kuitenkin odotukset, sillä sen on allekirjoittanut 1 072 yritystä ja järjestöä. Allekirjoittaneiden joukossa ovat muun muassa EK, SAK, Suomen Yrittäjät ja MTK.
Tievetoomus luovutettiin tänään hallitusohjelmaneuvotteluiden Rakennettu ympäristö -jaoston edustajille. Vetoomuksen vastaanotti ryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Heikki Autto (kok).
“Tiestön kunto vaikuttaa kaikkien suomalaisten elämään. Noin 90 prosenttia Suomessa kuljetetuista tavaratonneista kulkee kumipyörillä. Suomen kilpailukyky, huoltovarmuus ja energiantuotanto ovat riippuvaisia tieverkosta”, SKAL lausuu.
SKALin mukaan vetoomuksen suosio osoittaa, että tiestön kunnosta kannetaan laajasti huolta.
Kerroimme äskettäin itäsuomalaisesta taksiyrittäjästä, joka on kärsinyt vuosikausia huonosti hoidetuista tieosuuksista. Lue artikkeli täältä!
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi