YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

2.1.2021 klo 08:38
Uutinen

Ruukkimatkailutrendi on siivittänyt Strömfors Bed & Bistron kasvua

– Toimintaympäristöön tutustuminen auttaa. Kannattaa myös varautua siihen, että iltaisin ja talvella maalla on hiljaista. Toisaalta verenpaine laskee, kun yleinen hälinä puuttuu, ja rahaa säästyy, kun ei ole paikkoja, joissa kuluttaa. Elämä voi olla hyvin yksinkertaista, Strömfors Bed & Bistron yrittäjät Jukka Liponkoski ja Hilkka Koskenranta vinkkaavat maaseudulla yrittämistä harkitseville.

Ravintola-alalla toiminut Jukka Liponkoski ja markkinointitehtävissä työskennellyt Hilkka Koskenranta päätyivät Loviisaan sattumalta. He olivat kierrelleet lomilla maatilamatkailupaikkoja ja miettineet, mitä niissä voisi tehdä toisin. Strömforsissa sijainneesta tehdaskiinteistöstä he kuulivat syksyllä 2015 tuttavan kautta.

– Tulimme katsomaan paikkaa muissa asioissa ja näimme alueen hienon tunnelman. Itse kartano valikoitui sattumalta käyntimme yhteyteen, ja siitä se ajatus sitten lähti. Aloimme laittaa maalia seinään, palkkasimme kokin ja avasimme ravintolan, Liponkoski ja Koskenranta muistelevat vauhdikasta alkua.

Kumpikin yrittäjä sai alussa starttirahaa sekä ELY-keskuksen Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman kautta myöntämää Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston tukea. Koskenranta kertoo, että tavoitteena oli pitää yrityksen talous plussalla ja yrittäjät hengissä, sillä on haastavaa lähteä rakentamaan heti menestyksekästä, ja samalla itselleen mielekästä, liiketoimintaa.

Helppo mutta vähän luksus

Jukka Liponkosken ja Hilkka Koskenrannan ajatuksena oli tehdä Strömfors Bed & Bistrosta helposti lähestyttävä ja kodinomainen paikka, jossa on kuitenkin ripaus luksusta. Tavoitteena oli huomioida ne pienet yksityiskohdat, joilla on merkitystä kokonaisuuden osalta. Yrittäjien mukaan on ollut mahtavaa huomata, että asiakkaat ovat kokeneet paikan niin, kuin he itse ovat toivoneet.

Ravintolasta he halusivat luoda vaihtoehdon alueen muille paikoille. Tärkeää oli, että ruoka olisi sellaista, josta he itsekin nauttisivat: kotimaista, maistuvaa ja omalla twistillä toteutettua.

– Raaka-ainetoimittajien löytäminen ei ole ollut ihan helppoa. Pienet toimijat on Suomessa ajettu ahtaalle, eikä isojen kannata kuljettaa pieniä eriä. Muutama toimittaja on kuitenkin ollut alusta asti mukana, Liponkoski kertoo.

Strömfors Bed & Bistron ruokapuoli on kasvanut siihen malliin, että kesällä 2020 mukaan pyydettiin keittiömestari Toma Liimatainen, joka oli ollut mukana ensimmäisenä kesänäkin. Tomasta tuli yrityksen kolmas osakas, ja hän otti vastuulleen keittiötoiminnan.

– Toma on lottovoitto! Hänellä on hyvin samantyyppinen ruoka-ajatus kuin meillä, ja hän on opettanut meitä alkutaipaleelta asti, Liponkoski ja Koskenranta iloitsevat.

Asiakkaille on tarjolla Strömforsin pieneen kokoon nähden paljon palveluja, muun muassa karting-rata, pakohuone, outdoor-aktiviteetteja, joogasali, kaksi saunaa, kaksi hierojaa ja takomista opettava seppä. Hilkka Koskenranta itse on perustanut kylään Strömfors Dog Sports -koiraurheilukeskuksen ja opiskellut eläintenkouluttajaksi.

Suurin potentiaali yrityspuolella

Strömfors Bed & Bistron avautuessa Strömforsin ruukkialueella oli jonkin verran kesäturismia. Paljon esillä olleiden Fiskarsin ja Mathildedahlin myötä ruukkimatkailusta on tullut kasvava trendi. Sen myötä Strömforskin on löydetty. Moni sanoo, että 1600-luvulla perustetulla ruukkialueella tuntuu kuin ulkomailla olisi.

– Vuosi 2020 on ollut todella poikkeuksellinen täälläkin. Keväällä Strömfors Bed & Bistro oli ensin kiinni ja pandemian pyörteissä hiljainen. Kesällä sitä vastoin meillä oli yksittäisiä asiakkaita ja koko ruukkialueella enemmän väkeä kuin koskaan, Liponkoski ja Koskenranta iloitsevat.

Suurimman kasvupotentiaalin yrittäjät näkevät yritysasiakkaissa, mikä on huomioitu myös Strömfors Bed & Bistron uusilla verkkosivuilla.

– Isot paikat ovat kokoustamisen kannalta usein hankalia, mutta meillä asiakas voi varata vaikkapa koko hotellin. Porukka pysyy kasassa kokoustaessa, ruokaillessa ja aktiviteeteissa, eikä tarvitse pelätä, että ulkopuoliset kuulevat liikesalaisuuksia, Koskenranta kertoo.

Koskenranta ja Liponkoski sanovat nauttivansa siitä, että asiakkaat ovat tyytyväisiä.

– Kun työ on elämäntapa ja sitä tekee aamusta iltaan, on tärkeää, että tekeminen kiinnostaa ja tuntuu eettisesti oikealta. Silloin kestää myös sellaiset yrittämiseen liittyvät hommat, joista ei niin pidä, Koskenranta summaa.

Teksti ja kuvat: Anni Laitinen

HYMY Uusimaa II -hanke edistää sekä uuden yritystoiminnan syntymistä maaseudulle että jo toimivien maaseudun yritysten kehittymistä.

Avaa pop-up -ikkuna