Hämeenlinnalaisyrittäjä Sami Torvisen mukaan S-ryhmän alennuskampanja ei vaikuta hänen omiin bisneksiinsä, mutta hän on silti halunnut nostaa asian julkisuuteen.
5.5.2023 klo 08:50
Uutinen

S-ryhmän halvan alkoholin kampanja suututti ravintolayrittäjät Hämeenlinnassa –  “Ketju käyttää pohjattomia resursseja yksityistä yritystä vastaan”

S-Ryhmän omistaman ravintola Amarillon yökerhokampanja on suunnattu kilpailevaa Hohto-yökerhoa vastaan, sanoo hämeenlinnalaisyrittäjä Sami Torvinen.

–  Tämä on sama asia kuin jos ABC tai Prisma alkaisi myydä jotain puoleen hintaan. Siis jos osuuskauppa toimisi ruokaravintolassa samalla tavalla esimerkiksi hampurilaisyrittäjiä vastaan tai rupeaisi myymään euron bensaa. Tämä koskee nyt vain alkoholia, mutta se voisi koskea myös jotain muuta, tapahtumatekniikka- ja av-alan Showtekniikka-yrityksen omistaja Sami Torvinen sanoo.

Jupakka alkoi, kun Torvinen puhemiehenä ja 15 ravintolayrittäjää kirjoittivat Hämeen Sanomiin mielipidekirjoituksen. Asia ei Torvisen mukaan suoraan kosketa hänen omaa bisnestään. Torvinen omistaa myös karaokeravintolan ja lähiöravintolan.

Asia on saanut julkisuutta myös muun muassa Helsingin Sanomissa ja Iltalehdessä.

– Amarillolla on pohjattomat resurssit. Ketju käyttää niitä nyt yksityistä yritystä vastaan, tarkemmin sanottuna Hohto-yökerhoa vastaan. Hohto aukesi helmikuun puolivälissä ja vei yhdessä viikonlopussa asiakkaat Amarillon yökerhosta.

Paljon soittoja muilta yrittäjiltä

Osuuskauppa Hämeenmaa lanseerasi kampanjan maaliskuun lopulla. Kampanjassa hanatuotteita ja shotteja myydään neljällä eurolla ja lasillisen kuohuviiniä saa kahdella eurolla. Lisäksi yökerhoon on ilmainen sisäänpääsy koko illan.

Mielipide­kirjoituksessa yrittäjät moittivat Amarilloa hintojen polkemisesta ja  kyseenalaisen kilpailukeinon käyttämisestä. Mielipidekirjoituksen oli allekirjoittanut 15 ravintolayrittäjää.

Asian noustua julkisuuteen Torvinen on saanut paljon yhteydenottoja muilta yrittäjiltä ympäri Suomea.

– Olen ollut puhelimessa aamusta iltaan, kun yrittäjät ympäri Suomea soittavat. Mediat, yhdistykset ja yrittäjät ovat soitelleet. Ravintola- ja baariyrittäjät ovat 100-prosenttisesti puolellamme. Muista yrittäjistä osa on tuonut esiin sen, että yritykset voivat hinnoitella niin kuin he haluavat, mikä pitää paikkansa, Torvinen sanoo.  

Vastakaiku S-Ryhmältä vaisu

Keskusteluyhteyden saaminen S-ryhmään on ollut Torvisen mukaan heikkoa.

Iltalehden haastattelema Osuuskauppa Hämeenmaan toimialajohtaja Minna Kainulainen ei pidä kampanjaa poikkeavana.

– Normaalista kampanjasta on kyse. Ihan vain tällainen ”happy hour” -teemainen kampanja, Kainulainen sanoo Iltalehdelle.

Kainulaisen mukaan S-ryhmä ei keskustele muiden yrittäjien kanssa hinnoista.

– Kun vertailemme hintoja, niin ihan on muillakin samantyylisiä kampanjoita. En ota hintoihin sen enempää kantaa, Kainulainen toteaa lehdessä.

Hänen mukaansa Amarillo jatkaa kampanjaa normaalisti.

Yritykset eivät saa rajoittaa kilpailua

Suomen Yrittäjien asiantuntija Sanna Lempiäinen sanoo, että asiakkaita ja kuluttajia hyödyttävän kilpailuprosessin suojelemiseksi kaikki sellainen yritysten välinen yhteistyö, jonka tarkoituksena on kilpailun estäminen, rajoittaminen tai vääristäminen, on lähtökohtaisesti kiellettyä.

– Toimiva kilpailu edellyttää ensinnäkin, että kukin yritys tekee liiketoimintaansa liittyvät päätökset itsenäisesti ilman tietoa siitä, mitä muut tulevat tekemään. Toiseksi yritykset eivät saa rajoittaa keskinäistä kilpailuaan esimerkiksi hintakartellien avulla, Lempiäinen sanoo.

Keskenään kilpailevat yritykset eivät siis saa sopia hinnoista tai hinnan määräytymisperusteista, kuten tavaroista tai palveluista perittävistä hinnoista, hän sanoo. Hintayhteistyö on kiellettyä riippumatta siitä, perustuuko yhteistyö kirjalliseen tai suulliseen sopimukseen tai hiljaiseen yhteisymmärrykseen.

Torvinen on tietoinen lainsäädännöstä, mutta on silti sitä mieltä, että asia piti nostaa pöydälle.

– Tässä ei olla sopimassa hintoja, vaan olemme lähinnä sillä asialla, että yksittäinen toimija lopettaisi poikkeuksellisen alennusmyyntinsä. Yökerhomaailmassa kampanjat eivät ole erikoisia, niitä tulee ja menee. Se mikä tekee tästä täysin poikkeuksellisen on, että koko ilta myydään alkoholia huomattavalla alennuksella ja se jatkuu kuukausitolkulla, Torvinen sanoo.

Yrittäjämediat ei tavoittanut Hohto-yökerhon ravintoloitsijaa Mico Meliniä kommenoimaan.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Eeva Pesonen