YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Sähköautokuskien suosioon noussut yrittäjä Jesse Haapala on säästänyt jopa yli 20 000 euroa asiakkaansa rahoja – Näin hän sen tekee
Kokkolalaisyrityksessä tiedetään, ettei sähköauton akustoa läheskään aina tarvitse vaihtaa uuteen.
Yhä useampi sähköauton omistaja suuntaa autohuoltoon Kokkolaan, jopa Helsingistä asti. Yrittäjä Jesse Haapalan asiakkaista suurin osa tulee pääkaupunkiseudulta, vaikka välimatkaa huoltoon on melkoisesti.
Haapalasta on tullut someilmiö, mikä on buustannut hänen suosiotaan sähköautoilijoiden keskuudessa. Yrittäjästä uutisoi aiemmin Helsingin Sanomat.
Sähköautoista Haapala kiinnostui kymmenisen vuotta sitten.
– Hommasin täyssähköisen Volkswagenin yrityksen sijaisautoksi vuonna 2016 asiakkaiden käyttöön. Siitä se innostus lähti. Ihastuimme siihen, miten kiva ja helppo auto se oli ajaa, hän kertoo Yrittajat.fille.
Seuraavana vuonna yrityksessä päätettiin tehdä isoja satsauksia sähköautojen huoltoihin. Hankittiin koulutusta ja työkaluja. Ajatuksena oli saada kokemusta yrityksen oman sähköauton vioista, mutta kaikkien yllätykseksi vikoja ei ilmennyt.
– Siihen aikaan käytännössä kaikki liikenteessä olleet sähköautot olivat takuuikäisiä, eli huoltotöitä ei ollut. Kysyntä oli nolla, vaikka innostusta korjauksiin olisi ollut kauheasti, Haapala muistelee.
”Teslan vaihtoakku maksaa noin 15 000 euroa. Meidän kauttamme korjaus on pystytty tekemään edullisimmillaan noin 5 000 eurolla.”
Jesse Haapala, yrittäjä
Selvää säästöä huollolla
Kokkolan Autohuollon somesisällöt ovat kantaneet hedelmää, sillä nyt Haapalan yksin omistamassa yrityksessä tehdään sähköautohuoltoja päivittäin. Neljä työntekijää keskittyy niihin täysipäiväisesti, vaikka yrityksessä huolletaan myös polttomoottoriautoja. Yrityksessä on yhteensä 19 asentajaa.
– Usein merkkihuolto vaihtaa sähköautoihin valmistajan ohjeiden mukaan kokonaisia akustoja, mutta me pyrimme löytämään kustannustehokkaampia ratkaisuja. Vaihdamme esimerkiksi vain tiettyjä osia tai yksittäisiä akkumoduuleja, yrittäjä kertoo.
Haapala on huomannut kokemuksen kautta, että auton koko akustoa ei tarvitse läheskään aina vaihtaa uuteen. Parhaimmassa tapauksessa huollolla on saatu aikaan merkittävä säästö asiakkaalle.
– Teslan vaihtoakku maksaa noin 15 000 euroa. Meidän kauttamme korjaus on pystytty tekemään edullisimmillaan noin 5 000 eurolla.
Kyse on takuuajan ulkopuolisista korjauksista yli 8-vuotiaille Tesloille.
Vielä isompia säästöjä on saavutettu Porschen hybridimalleissa, joiden uudesta akustosta pitää pulittaa jopa 30 000 euroa.
– Näissä tapauksissa asiakas on voinut säästää yli 20 000 euroa, Haapala kertoo.
”Määrä kasvaa”
Haapalan mukaan sähköautojen huollot lisääntyvät jatkuvalla syötöllä, kun autojen takuuajan umpeutuvat. Suurin osa huoltoon tulevista sähköautoista on tällä hetkellä Tesloja, mitä selittää niiden suuri määrä liikenteessä.
– Hiljalleen on alkanut tulla muitakin merkkejä. Olemme huoltaneet myös takuun alaisia juttuja kuten kolhuja akustossa.
Kyseisiä kolhuja ei välttämättä korjata vakuutusyhtiön piikkiin, jos kyseinen auto on hylätty katsastuksessa akkukolhun perusteella.
– Silloin vakuutusyhtiö yleensä ottaa kannan, ettei vahinkoa korvata, jos vahinkotapahtumaa ei ole rekisteröity vaurion tapahtuessa.
Hapettumat aiheuttavat vikoja
Yleisin syy sähköauton ajamiseen Haapalan korjaamolle on akuston hapettumisesta aiheutunut vika. Tämä vaivaa etenkin Teslan akustoja.
– Teslan akkuihin pääsee kosteutta, mikä aiheuttaa hapettumia. Kyse voi olla ulkoisesta kosteudesta tai kondenssikosteudesta akuston sisällä tai näiden yhdistelmästä. Tällaiset viat ovat yleensä korjattavissa. Avaamme akun, puhdistamme sen, korjaamme kosteuden aiheuttamat vauriot ja tiivistämme kotelon.
Haapala on kehittänyt ongelmaan ratkaisun, jonka hän uskoo ainakin hidastavan kosteuden kertymistä auton akustoon. Kyseessä on kuivauspatruuna, joka asennetaan huollon yhteydessä akuston ulkopuolelle. Ratkaisu on patentoitu.
– Patruunan kautta akusto hengittää. Aina kun akku lämpenee, ilma laajenee. Venttiilin kautta kosteus pääsee ulos ja kun akku jäähtyy, se vetää ulkoilmaa sisään. Kuivauspatruunan ansiosta akustoon imetään paljon kuivempaa ilmaa, jolloin kondenssiveden kertyminen vähenee.
”Hybrideissä enemmän mahdollisia ongelmia”
Haapala ei halua suoraan arvioida eri merkkien vikaherkkyyttä, mutta lataushybrideistä hänellä on mielipide.
– Meille tulleissa hybrideissä korostuu se, että akku on kulunut liikaa ja alkaa aiheuttaa ongelmia kuten kennojen vikaantumista. Näen lataushybrideissä enemmän mahdollisia ongelmia, koska niissä on mukana sekä polttomoottori- että akkuteknologia.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi