YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Sähköauton akuston vika voi tulla kalliiksi – Alan ammattilainen kertoo, mihin huollossa pitää varautua
Autohuoltoalalla toimivan perheyrityksen edustajan mukaan sähköautojen akustojen kestävyys paljastuu toden teolla vasta lähivuosina.
Yhä useammassa autokorjaamossa huolletaan myös sähköautoja. Huoltomäärät ovat vielä pieniä verrattuna polttomoottoriautoihin, mutta toisaalta työtä yksittäisessä sähköautossa usein enemmän. Esimerkkinä on pakkasnesteiden vaihtaminen, joka ei ole polttomoottoriautossa kovin iso operaatio. Toisin voi olla sähköautossa.
– Täyssähköauton pakkasnesteissä pitää olla tarkka siinä, että käytetään oikeita nesteitä. Ne eivät ole samoja kuin polttomoottoriautossa. Sähköauton pakkasnesteiden vaihto on huomattavasti työläämpi prosessi, koska jokaisen auton kohdalla tulee varmistaa valmistajan ohjeesta, miten työ suoritetaan. Siinä voi mennä useita tunteja pidempään kuin polttomoottoriauton kohdalla, helsinkiläisen Aallon Auto Oy:n mekaanikko ja perheyrityksessä mukana oleva Sebastian Aalto kertoo.
Suurin osa liikenteessä olevista sähköautoista on vielä takuun alaisia, joten moni korjaus menee maahantuojan piikkiin. Aallon mukaan sähköautojen huoltaminen on mekaanisten osien osalta pitkälti samanlaista kuin poltomoottoriautoissa. Isot työt keskittyvät akustoihin ja akkumoduuleihin.
“Pahimmillaan moduuleita joutuu vaihtamaan useamman, jolloin huollon hinta nousee merkittävästi.”
Sebastian Aalto, Aallon Auto Oy
Läheskään aina akuston remontissa ei ole heti selvää, miten laajasta työstä on kyse.
– Kun akustoon vaihdetaan uusi moduuli, pitää tarkistaa, onko kapasiteetti muissa moduuleissa niin hyvä, että yhden moduulin vaihto riittää. Tämä selviää vasta, kun tehdään kapasiteettimittaus muihin moduuleihin ja verrataan mittauksia uuteen moduuliin. Pahimmillaan moduuleita joutuu vaihtamaan useamman, jolloin huollon hinta nousee merkittävästi, Aalto selvittää.
Ladattavien hybridiajoneuvojen akusto on usein kovemmalla rasituksella, koska se ajetaan toistuvasti tyhjäksi ja ladataan sen jälkeen täyteen. Täyssähköautoissa akusto kestää pidempään, koska akustoa ei ajeta täysin tyhjäksi.
– Hybrideissä akut ikääntyvät ja ajomatka pienenee nopeammin, Aalto kertoo.
Hybridiauton akuston uusiminen yli 10 000 euroa
Eri automerkeissä voi olla eroja siinä, miten hyvin akuston vaihto onnistuu. Sebastian Aallon mukaan esimerkiksi Mercedes-Benzin ladattavien hybridiautojen akuston moduuleita ei useinkaan pysty vaihtamaan erikseen.
– Tällöin pitää vaihtaa koko akusto, jolloin homma on melko kallista. Hybridin koko akusto maksaa noin 13 000 euroa.
Aallon mukaan esimerkiksi BMW:n sähköautoissa yksi akuston moduuli maksaa noin euroa. Jos kaikki akustossa olevat moduulit vaihdetaan, osien hinta on noin 5000 euroa. Työn hintaa puolestaan nostaa se, että vaihtotyö ei käy käden käänteessä.
– Koko akusto on irrotettava. Sen jälkeen vaihdetaan moduulit, tehdään useita eri mittauksia ja vaihdetaan ilmastoinnin tiivisteet ja pakkasnesteet. Työ kestää kymmenisen tuntia, Aalto kertoo. Hänen mukaansa akustojen todellinen kestävyys alkaa selvitä viiden vuoden sisällä, kun akustojen takuuajat alkavat umpeutua merkittävässä osassa liikenteessä olevista sähköautoista.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi