YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Sähkökuorma-autojen määrä kasvussa
Autotuojat- ja teollisuus ry:n mukaan vuoden 2022 alussa käynnistynyt sähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki on lisännyt kuljetusyritysten mahdollisuuksia investoida sähkö- ja kaasuautoihin. Kuva: Getty Images

Sähkökuorma-autojen määrä pomppasi – Taustalla tuki, jota ei enää saa

Kaasu- ja sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintatuen määräraha varattiin loppuun syyskuussa.

Suurin osa kuorma-autoista kulkee edelleen polttomoottorilla ja dieselillä, mutta muut käyttövoimalähteet ovat nostaneet suosiotaan. Autotuojat- ja teollisuus ry:n tuoreiden tilastojen perusteella diesel on saanut haastajan biokaasusta ja sähköstä. Suomen autokannassa oli marraskuun alussa yhteensä 101 sähkökäyttöistä kuorma-autoa ja 746 kaasukäyttöistä kuorma-autoa. Vielä vuoden 2021 lopussa sähkökuorma-autoja oli Suomen autokannassa alle 10 kappaletta.

Vuoden 2023 lopussa uutisoimme Suomen ensimmäisestä sähkörekasta.

Autotuojat- ja teollisuus ry:n mukaan vuoden 2022 alussa käynnistynyt sähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki on lisännyt kuljetusyritysten mahdollisuuksia investoida sähkö- ja kaasuautoihin. Kaasukuorma-autojen määrän kasvu on kiihtynyt erityisesti vuosina viime ja tänä vuonna. Kuluvan vuoden tammi-lokakuussa kaasukuorma-autokannan koko on kasvanut noin 35 prosentilla viime vuoden loppuun nähden. Tammi-lokakuussa noin viisi prosenttia ensirekisteröidyistä kuorma-autoista on ollut kaasukäyttöisiä, kun osuus on edellisinä vuosina ollut 2–3 prosenttia.

Autotuojat muistuttaa, että kaasun yleistyminen vähentää merkittävästi kuorma-autoliikenteen päästöjä: Biokaasua valmistetaan erilaisista eloperäisistä jäteraaka-aineista, kuten biojätteestä, jätevesilietteestä, teollisuuden ja maatalouden sivuvirroista sekä lannasta. Kotimaisen jäteraaka-aineista valmistetun biokaasun käytöstä aiheutuu liikennekäytössä lähes 90 prosenttia vähemmän päästöjä kuin fossiilisesta dieselistä.

Norjassa ja Sveitsissä hieman yli seitsemän prosenttia alkuvuonna rekisteröidyistä kuorma-autoista on ollut sähkökäyttöisiä. Suomessa osuus oli 1,1 prosenttia.

Suomi takamatkalla

Tyypillinen raskaan kokoluokan sähkökuorma-auto on kokonaismassaltaan 17 tonnin umpikorinen jakeluauto, jota käytetään kappaletavarakuljetuksissa tai esimerkiksi kylmäkuljetuksissa.

Sähkökuorma-autojen hankintahinta on vielä toistaiseksi huomattavasti dieselautoa korkeampi.

Autotuojat- ja teollisuus ry:n mukaan hankintatuki on ollut tärkeä hintaeroa tasoittava kannuste. Kaasu- ja sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintatuen noin kuuden miljoonan euron kolmivuotinen määräraha varattiin loppuun syyskuussa.

– Sähkökuorma-autojen yleistymistä kuorma-autokannassa jarruttaa vielä toistaiseksi suppea kuorma-autokalustolle soveltuva latausinfra sekä autojen korkea hankintahinta. Kaasukuorma-autojen hankinnassa esteenä on nesteytetyn metaanin harva jakeluverkko. Hankintatuen jatkamiselle ja jakelu- ja latausinfran kehittämiselle on suuri tarve, jotta kuorma-autoliikenteen käyttövoimamurros jatkuisi nopeana, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo.

Suomessa kuorma-autokanta sähköistyy muita pohjoismaita ja EU-keskiarvoa hitaammin. Nopein tahti on tammi-syyskuussa ollut Norjassa, Sveitsissä, Ruotsissa, Tanskassa, Alankomaissa ja Islannissa. Norjassa ja Sveitsissä hieman yli seitsemän prosenttia alkuvuonna rekisteröidyistä kuorma-autoista on ollut sähkökäyttöisiä. Suomessa osuus oli 1,1 prosenttia.

Suomen kehitystä on hidastanut muun muassa se, että käytössä on muita EU-maita raskaampia kuorma-autoja, ja julkinen ja yksityinen latausverkosto ei vielä ole kattava raskaan liikenteen tarpeisiin.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus
Toimitus
Avaa pop-up -ikkuna