YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Sähkökuorma-autojen määrä kasvussa
Autotuojat- ja teollisuus ry:n mukaan vuoden 2022 alussa käynnistynyt sähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki on lisännyt kuljetusyritysten mahdollisuuksia investoida sähkö- ja kaasuautoihin. Kuva: Getty Images

Sähkökuorma-autojen määrä pomppasi – Taustalla tuki, jota ei enää saa

Kaasu- ja sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintatuen määräraha varattiin loppuun syyskuussa.

Suurin osa kuorma-autoista kulkee edelleen polttomoottorilla ja dieselillä, mutta muut käyttövoimalähteet ovat nostaneet suosiotaan. Autotuojat- ja teollisuus ry:n tuoreiden tilastojen perusteella diesel on saanut haastajan biokaasusta ja sähköstä. Suomen autokannassa oli marraskuun alussa yhteensä 101 sähkökäyttöistä kuorma-autoa ja 746 kaasukäyttöistä kuorma-autoa. Vielä vuoden 2021 lopussa sähkökuorma-autoja oli Suomen autokannassa alle 10 kappaletta.

Vuoden 2023 lopussa uutisoimme Suomen ensimmäisestä sähkörekasta.

Autotuojat- ja teollisuus ry:n mukaan vuoden 2022 alussa käynnistynyt sähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki on lisännyt kuljetusyritysten mahdollisuuksia investoida sähkö- ja kaasuautoihin. Kaasukuorma-autojen määrän kasvu on kiihtynyt erityisesti vuosina viime ja tänä vuonna. Kuluvan vuoden tammi-lokakuussa kaasukuorma-autokannan koko on kasvanut noin 35 prosentilla viime vuoden loppuun nähden. Tammi-lokakuussa noin viisi prosenttia ensirekisteröidyistä kuorma-autoista on ollut kaasukäyttöisiä, kun osuus on edellisinä vuosina ollut 2–3 prosenttia.

Autotuojat muistuttaa, että kaasun yleistyminen vähentää merkittävästi kuorma-autoliikenteen päästöjä: Biokaasua valmistetaan erilaisista eloperäisistä jäteraaka-aineista, kuten biojätteestä, jätevesilietteestä, teollisuuden ja maatalouden sivuvirroista sekä lannasta. Kotimaisen jäteraaka-aineista valmistetun biokaasun käytöstä aiheutuu liikennekäytössä lähes 90 prosenttia vähemmän päästöjä kuin fossiilisesta dieselistä.

Norjassa ja Sveitsissä hieman yli seitsemän prosenttia alkuvuonna rekisteröidyistä kuorma-autoista on ollut sähkökäyttöisiä. Suomessa osuus oli 1,1 prosenttia.

Suomi takamatkalla

Tyypillinen raskaan kokoluokan sähkökuorma-auto on kokonaismassaltaan 17 tonnin umpikorinen jakeluauto, jota käytetään kappaletavarakuljetuksissa tai esimerkiksi kylmäkuljetuksissa.

Sähkökuorma-autojen hankintahinta on vielä toistaiseksi huomattavasti dieselautoa korkeampi.

Autotuojat- ja teollisuus ry:n mukaan hankintatuki on ollut tärkeä hintaeroa tasoittava kannuste. Kaasu- ja sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintatuen noin kuuden miljoonan euron kolmivuotinen määräraha varattiin loppuun syyskuussa.

– Sähkökuorma-autojen yleistymistä kuorma-autokannassa jarruttaa vielä toistaiseksi suppea kuorma-autokalustolle soveltuva latausinfra sekä autojen korkea hankintahinta. Kaasukuorma-autojen hankinnassa esteenä on nesteytetyn metaanin harva jakeluverkko. Hankintatuen jatkamiselle ja jakelu- ja latausinfran kehittämiselle on suuri tarve, jotta kuorma-autoliikenteen käyttövoimamurros jatkuisi nopeana, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo.

Suomessa kuorma-autokanta sähköistyy muita pohjoismaita ja EU-keskiarvoa hitaammin. Nopein tahti on tammi-syyskuussa ollut Norjassa, Sveitsissä, Ruotsissa, Tanskassa, Alankomaissa ja Islannissa. Norjassa ja Sveitsissä hieman yli seitsemän prosenttia alkuvuonna rekisteröidyistä kuorma-autoista on ollut sähkökäyttöisiä. Suomessa osuus oli 1,1 prosenttia.

Suomen kehitystä on hidastanut muun muassa se, että käytössä on muita EU-maita raskaampia kuorma-autoja, ja julkinen ja yksityinen latausverkosto ei vielä ole kattava raskaan liikenteen tarpeisiin.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Toimitus
Toimitus