YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

23.10.2020 klo 14:38
Uutinen

Saitko epämääräisen puhelun verkkotunnuksesta? Älä haksahda huijaukseen

Domain-huijausten määrä on kasvussa. Suomen Yrittäjien asiantuntija opastaa, miten epämääräisen puhelinmarkkinoinnin kohdalla tulee toimia.

Aggressiivinen puhelinkaupustelu piinaa yhä useampaa yrittäjää. Usein kyseessä on domain-palvelujen markkinointi viranomaistyylillä.

– Yrityksen edustajan annetaan ymmärtää, että joku samalla alueella oleva on rekisteröimässä samaa domainia, joka yrityksellä on käytössä. Sen jälkeen kaupataan etuoikeutta tähän kyseiseen domainiin, Suomen Yrittäjien lakineuvoja Karol Ruutu kertoo.

Eräs Suomen Yrittäjiin yhteyttä ottanut yrittäjä kertoo menneensä lankaan ja reklamoineen asiasta heti laskun tultua. Kyseessä oli noin 500 euron summa. Hän oli yrittänyt reklamoida puhelimitse, mutta puheluihin ei vastattu. Ruutu on kuullut jopa 1000 euron laskuista.

Kun yrittäjä toimi oikein ja jätti laskun maksamatta, häntä uhattiin pian ulosotolla.

– Näitä tapauksia tulee ripotellen viikottain. Joinakin päivinä jopa 5-10 puhelua, Ruutu jatkaa.

Hän neuvoo yrittäjiä tekemään mahdollisimman nopeasti reklamaation.

– Siviilioikeudellinen järjestelmä antaa suojaa arveluttavia sopimuksentekotilanteita vastaan. Markkinoinnin kohteella on aina oikeus pyytää tarkastettavaksi mahdollinen puhelintallenne.

”Tällaisia määräyksiä ei ole olemassa”

Ruudun mukaan vastaavista tapauksista tehdyt rikosilmoitukset eivät yleensä etene syyteharkintaan.

– Voi olla, että jos yrittäjä ei ole maksanut perätöntä laskua, poliisia asia ei välttämättä kiinnosta.

Suomen Yrittäjiin yhteyttä ottaneista yrittäjistä suurin osa on reklamoinut asiasta ajoissa, ennen laskun maksamista.

– Lasku tulee yleensä erillisestä laskutusyhtiöstä. Kun laskusta on reklamoitu, yhtiö saattaa lähettää maksumuistutuksen perään.

Kyberturvallisuuskeskus on niin ikään vastaanottanut viime aikoina useita ilmoituksia aggressiivisesta kauppaamisesta liittyen domain-tunnuksiin.

– Tällaisia viranomaismääräyksiä ei ole olemassa. Verkkotunnuksiin ei myöskään ole lähtökohtaisesti mitään etuosto-oikeuksia millään taholla. Molemmat väitteet ovat lähtökohtaisesti perättömiä ja huijausta, keskus kirjoittaa verkkosivuillaan.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna