YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

4.1.2018 klo 07:02
Uutinen

Saitko ”outoja” Twitter-seuraajia – näin ne voivat mustamaalata yritystäsi

Asiantuntijan arvion mukaan jopa joka viides Twitter-tili on keinotekoinen, bottien pyörittämä.

Saiko yrityksesi tai oma Twitter-tilisi oudolta kuulostavia, sinulle tuntemattomia seuraajia? Kyse voi olla niin kutsutuista bottiseuraajista.

– Julkkikset ostavat keinotekoisia Twitter-seuraajia, koska niiden suuri määrä saa henkilön näyttämään tärkeämmältä ja suositummalta, kertoo tietokirjailija Petteri Järvinen.

Myös yritykset voivat käyttää botteja.

– Joillakin jenkkiyrityksillä on botti, joka alkaa seurata sinua automaattisesti, kun twiitissä mainitset heidän tuotteensa nimen. Tavoitteena on herättää alkuperäisen twiittaajan mielenkiinto ja saada hänet seuraamaan takaisin ko. yritystä.

– Osa boteista mainostaa aikuisviihdettä tai jotain tuotetta. Kun sellainen ryhtyy seuraajaksi, henkilö on utelias ja menee tarkistamaan, mistä on kyse. Joissakin tapauksissa voi ryhtyä jopa itsekin seuraajaksi, Järvinen toteaa.

Botteja voidaan käyttää hyväksi myös tarkoitukselliseen mustamaalaamiseen.

– Voisi kuvitella, että kilpaileva yritys tekee likaisen kampanja ja ostaa palveluna botteja, jotka levittävät kilpailijan tuotteista huonoja kokemuksia ja kielteisiä viestejä.

Järvisen mukaan bottitilit voi erottaa ”aitojen” käyttäjien tileistä.

– Yleensä bottitileillä ei ole kuvaa lainkaan tai se on pelkkä grafiikka, ei valokuva. Bottien oma seuraajamäärä on mitättömän pieni, mutta heillä on yleensä suuri joukko lähetettyjä viestejä. Käyttäjän nimi on usein pelkkä numerosarja tai sitten yhdistelmä tavallisista etu- ja sukunimistä. Teknisempää analyysiä voi tehdä siitä, kuinka säännöllisesti ne re-twiittaavat eli uudelleenlähettävät viestejä eteenpäin tai mikä on mobiili-/pöytäkoneen osuus viesteissä.

– Feikkiseuraajien myyminen on jossain määrin bisnestä, joten yksinkertaisten bottien määrä varmasti tulee kasvamaan, eikä pelkästä seuraajien lukumäärästä voi vielä päätellä twiittaajan todellista suosiota. Arviolta 15-20 prosenttia tileistä on keinotekoisia, Järvinen sanoo.

Hän arvioi, että kehittyvän tekoälyn myötä botit oppivat tulevaisuudessa matkimaan ihmistä entistä paremmin. Näin aitoja tilejä on entistä vaikeampi erottaa boteista.

– Tämä avaa ovet entistä tehokkaammalle mielipiteenmuokkaukselle ja vaikuttamiselle. Se, joka hallitsee algoritmeja ja tekoälyä, voi jatkossa hallita yleistä mielipidettä. Kyse on Twitterin ohella kaikesta sosiaalisesta mediasta, Järvinen luonnehtii.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi

Kuva: Istockphoto