YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Saitko uhkaavan Messenger-viestin? Tältä se voi näyttää – “Voi tulla kalliiksi yritykselle”
Huijausviestissä voidaan uhata Facebook-sivun sulkemisella.
Facebookin yrityssivun ylläpitäjä voi saada Messenger-palveluun varsin aidolta näyttävän viestin, jossa kerrotaan Facebookin sääntöjen rikkomisesta ja uhataan FB-sivun sulkemisella tai hyllyttämisellä tietyn ajan sisällä.
Kyseessä on useimmiten huijaus, joka on naamioitu aidon näköiseksi. Viestissä voi olla Facebookin omistavan Metan logo ja osoite, joilla pyritään lisäämään huijauksen uskottavuutta. Viesti voi tulla esimerkiksi lähettäjältä “Advertising support”.
Viestissä on useimmiten linkki, joka johtaa tietojen kalastelusivustolle. Pahimmassa tapauksessa huijarit saavat käyttöoikeudet kyseisellä FB-sivulle, jolloin riskinä on merkittävä mainehaitta yritykselle. Rikolliset voivat käyttää tietoja muun muassa pankkihuijauksiin ja muihin erilaisiin rikollisiin tarkoituksiin.
– Mainehaitan lisäksi kaapparit voivat vaatia maksua tilin palauttamisesta, mikä voi tulla kalliiksi yritykselle, tietokirjailija Petteri Järvinen sanoo.
Järvinen neuvoo yrittäjiä dokumentoimaan viestin ennen sen poistamista.
– Jos yrittäjä saa tällaisen Messenger-viestin, siitä kannattaa ottaa ruutukaappaus tai kuvata viesti älypuhelimella. Sen jälkeen viesti on syytä ilmiantaa Metalle. He ovat todennäköisesti kiinnostuneita asiasta, koska viestit vaarantavat yritysasiakkaiden tietoturvan, Järvinen sanoo.
Jos samaa FB-yritystiliä käyttää useampi henkilö, huijausviesti kannattaa ilmiannon jälkeen poistaa, jotta kukaan ei epähuomiossa antaisi tietoja huijareille.
Varmista huijaus googlaamalla
Järvinen huomauttaa, että Meta ei sulje Facebook-sivua pysyvästi yhden ainoan ilmoituksen perusteella.
– Jos kyseessä olisi aito ilmoitus, yritykselle annetaan aina mahdollisuus vastata ja reagoida mahdolliseen väärinkäytökseen ja korjata toimintansa.
Huijausviestien uskottavuutta on pyritty lisäämään vaatimalla tilin ylläpitäjää lähettämään virallisessa henkilöllisyystodistuksessa käytettävä kuva.
– Tällaisten huijausten uskottavuus on lisääntynyt merkittävästi, koska niissä on harvoin kirjoitusvirheitä kuten takavuosina. Huijarit voivat tarvittaessa käyttää suomalaisia apureita.
Järvinen muistuttaa, että sosiaalisen median kanavat ovat nykyisin tärkeitä monelle yrittäjälle. Niiden varassa voi olla jopa koko liiketoiminta.
– Jos epäilee saaneensa huijausviestin, siinä olevia avainlauseita kannattaa googlata. Siten saa yleensä varmuuden, että kyseessä todellakin on huijaus.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi