YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Salo kirppistelijän paratiisi? – Tuore jäsenyritys Pikkuhyrrä Oy tarjoaa täyspalvelua lapsiperheille
Saloa voisi pian tituleerata jo kirppistelijän paratiisiksi, sillä kaupungissa on nykyisin tarjontaa vaativalle ja kokeneellekin kirpputorien kiertäjälle. Yksi viimeaikaisista kirpputoritulokkaista on lastenvaatteisiin ja -tarvikkeisiin erikoistunut Pikkuhyrrä, joka avasi ovensa puolitoista vuotta sitten Salon ydinkeskustaan.
Alun perin kahden kaveruksen perustama yritys kerää asiakaskuntaa myös kuntarajojen ulkopuolelta ja on nopeasti vakiinnuttanut paikkansa perheenäitien kirppisharrastusten kohteena. Nykyisin toinen yrityksen perustajista, Janni Portaankorva pyörittää liikettä yksin. Sosiaalialan yrittäjänäkin toimiva Portaankorva kertoo olevansa yrittäjä ”henkeen ja vereen”.
– Tällainen yrittäjyys on minulle täysin uutta, sillä minulla ei ollut mitään kokemusta koko kaupan alasta entuudestaan, Portaankorva taustoittaa.
Johtajaluonteeksi tunnustautuva Portaankorva kertoo nauttivansa yrittäjyyden tuomasta vastuusta ja vapaudesta sekä siitä, miten omassa yrityksessä on mahdollisuus toteuttaa asiat oman tyylisesti.
Pikkuhyrrän liiketilaa katsoessa huomaa, että yksityiskohtiin ja asiakaskokemukseen on kiinnitetty huomiota. Avarat ja valoisat tilat sekä tilavat käytävät, joissa myös vaunuilla on sujuva kulkea, luovat toimivan kokonaisuuden. Kun uuden kirppiksen liiketilaa etsittiin, oli selvää, että tilan tulisi sijaita Salon ydinkeskustassa, johon perheen äidit ja isät voivat sujuvasti saapua kauppareissun yhteydessä.
– Se miten kauppa käy, on hyvin sääriippuvaista. Sateisina päivinä asiakkaat eivät lähde samalla tavalla liikkeelle. Toisaalta taas näin kesäaikaan aurinkoinen sää saattaa houkutella menemään ennemmin rannalle kuin shoppailemaan, sanoo Portaankorva.
Nykyisin kirppistelyä voi onneksi harjoittaa myös somessa, eikä paikan päälle meno ole enää ollenkaan välttämätöntä. Lisäpalveluna asiakas voi ostaa kuvauspalvelun, jolloin tuotteet kuvataan ja julkaistaan yrityksen Instagram ja Facebook-sivuilla, josta asiakkaat voivat bongata itselleen mieluisia tuotteita. Pikkuhyrrän myynnistä merkittävä osa tuleekin nykyisin sosiaalisen median kautta, ja paketteja postitetaan satojenkin kilometrien päähän.
– Viestien määrä lisääntyy yleensä iltaa kohden, kun vanhemmilla on aikaa olla puhelimella ja katsoa millaisia tuotteita on tullut myyntiin.
Koko yrityksen ideologia on tehdä lasten vaatteiden ostamisesta mahdollisimman helppoa ja vaivatonta.
– Asiakkaamme voivat valita itsepalvelun tai valita kaikista vaivattomimman vaihtoehdon eli täyspalvelun, jolloin me teemme kaiken hinnoittelusta esillepanoon. Kaikki myyntijakson vuokranneet pystyvät myös seuraamaan myyntiään reaaliaikaisesti nettisivuillamme. Kiitelty palvelu on ollut myös pöydän ylläpito, joka sisältyy hintaan.
Toistaiseksi sivutyönään Pikkuhyrrää pyörittävä Portaankorva omaa paljon ideoita yrityksen tulevaisuuden suhteen.
– Meillä on ollut jo nyt erilaisia teemapäiviä, mutta tulevaisuudessa haluaisin lisätä niiden määrää. Liikkeessä on ollut mm. popup-valokuvausta, vaate-esittelyjä, hermoratahierontaa sekä tarrajahtia lapsille ajankohtaisen teeman mukaan, kuten jouluna, vappuna ja pääsiäisenä.
Asiakkaiden henkilökohtainen palvelu on Portaankorvalle tärkeää ja siksi hän pyrkiikin olemaan itse mahdollisimman paljon paikalla liikkeessä.
– Haluan olla asiakkailleni tavoitettavissa, ja että he voivat halutessaan kommunikoida suoraan omistajan kanssa. Minulla on kuitenkin tällä hetkellä neljä osa-aikaista työntekijää, jotka ovat suureksi avuksi.
Janni Portaankorva ja Pikkuhyrrä Oy ovat tuore jäsenyritys Salon Yrittäjien paikallisyhdistyksessä.