YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Sängyn ja pöydän yhdistelmän luonut suomalaisyritys tähtää kovaan kasvuun – Tavoite: Olympiastadionin verran asiakkaita
Suomalainen design-tuote Tablebed, eil ruokapöydän ja sängyn yhdistelmä, voitti yhdysvaltalaisen suunnittelupalkinnon. Sen avulla Yhdysvaltojen markkinoiden valloittaminen helpottuu.
Ongelma on monelle kaupunkilaiselle tuttu. Asunto on pieni ja kalusteet syövät tilaa. Dine Rehnfors asui vaimonsa kanssa Turussa pienessä asunnossa ja mietti, mitä kalusteita vielä voisi karsia. Ruokapöytä ja sänky ovat harvoin yhtä aikaa käytössä. Nehän voisi yhdistää.
Rehnfors tutki tarjontaa, mutta ei löytänyt vastaavaa tuotetta markkinoilta. Hän alkoi kehittää sellaista ystävänsä Johan Backaksen kanssa yhdessä. Kolmen vuoden tuotekehityksen jälkeen vuonna 2019 Tablebediksi nimetty tuote saatiin tuotantoon ja kaupalliseen jakeluun.
Sijoittajiksi lähtivät enkelisijoittajat Anssi Kiviranta ja Matias Mäenpää. Maailmanvalloitus voi siis alkaa.
– Tästä vuodesta on vaikea sanoa, kun korona sotki suunnitelmia, mutta ensi vuonna haemme voimakasta kasvua. Tavoitteena on, että vuonna 2023 meillä olisi globaalisti 200 jälleenmyyjää ja useampi 10 miljoonaa euroa liikevaihtoa. Toiveena olisi olympiastadionin verran asiakkaita, eli noin 40 000, toimitusjohtaja Joshua Moorrees kertoo.
Tilat hyötykäyttöön
Tablebed on saanut hyvää palautetta kuluttajilta, jotka näkevät hybridikalusteen työ- ja vierashuoneessaan, mökillään tai muussa pienehkössä tilassa. Hotellit ja muut majoituspalveluita tarjoavat ovat osoittaneet myös mielenkiintoaan.
– Tämä kaluste tuo majoituspalveluiden tarjoajille lisää majoituskapasiteettia ja lisää euroja, kun tiloja saadaan paremmin hyötykäyttöön. Esimerkiksi Helsinkiin on tulossa Valo Workin tiloja, jotka palvelevat päivisin toimistotiloina ja iltaisin hotellina. Näin tiloista tulee monikäyttöisiä ja tehokkaita, Moorrees sanoo.
Tablebed on jo saanut jalansijaa kuudessa Euroopan maassa. Seuraava tavoite on Yhdysvallat, ja kasvua siihen suuntaan kirittää juuri saatu design-palkinto San Francisco Design Weekilta. Tapahtuma järjestettiin tänä vuonna virtuaalisesti, ja 60 000 osallsitujasta valtaosa on Mooresin tietojen mukaan arkkitehteja ja sisustussuunnittelijoita.
– Olemme luomassa kokonaan uutta kategoriaa tilaa säästävien ja toiminnallisten huonekalujen kategoriassa, minkä vuoksi kunniamaininta yllättävästä ja ennennäkemättömästä innovaatiosta lämmittää mieltä. Vaikutuksia on vielä vaikea arvioida, mutta Yhdysvaltojen vientiponnisteluiden kannalta tämä palkinto toimii hyvänä ponnistuslautana meille tärkeisiin sidosryhmiin. Yhdysvaltojen design-piireissä tämä tunnustus on kuin musiikkipiireissä artistille Emma-palkinto, Moorrees sanoo.