YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Senioriyrittäjyys yleistyy pikkuhiljaa
Yli 60-vuotiaiden osuus uusyrityskeskusten asiakkaista oli tämän vuoden tammi-syyskuussa 3 prosenttia. Luku on pieni, mutta kuitenkin kasvussa.
Suomen 30 uusyrityskeskuksen asiakaskunnasta suuri osa, noin puolet, on alle 36-vuotiaita. Yritysneuvonnan tarve ajoittuukin usein opiskeluajan jälkeisiin vuosiin, kun ollaan perustamassa ensimmäistä yritystä. Yli 60-vuotiaiden osuus alkavista yrittäjistä on pieni, mutta niin sanottu senioriyrittäjyys on kuitenkin yleistynyt viime aikoina.
Yli 60-vuotiaiden osuus uusyrityskeskusten asiakkaista oli tämän vuoden tammi-syyskuussa 3 prosenttia. Luku on pieni, mutta kuitenkin kasvussa. Vielä kymmenen vuotta sitten yli 60-vuotiaita yrityksen perustajia ei ollut yritysneuvonnan asiakkaissa juuri lainkaan.
− Elinikä on noussut ja ihmiset ovat paremmassa kunnossa kuin ennen. Ja ehkä tässä on nähtävissä myös kulttuurinen muutos. Työstä on tullut viime vuosina entistä merkittävämpi osa identiteettiä. Siitä voi olla vaikea luopua kokonaan, esimerkiksi eläköitymisen myötä, pohtii Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Jari Jokilampi.
Yleisimmät alat, joille yli 60-vuotiaat ovat perustaneet yrityksiä tänä vuonna, ovat liikkeenjohdon konsultointi, vähittäiskauppa sekä arkkitehti- ja insinööripalvelut.
− On hienoa, että kokeneet ihmiset tahtovat tarjota vuosikymmenten ajan karttunutta asiantuntemustaan yrittäjinä! Ja yhteiskunnan kannalta on tietysti erittäin suotuisa ilmiö, jos työura jatkuu vielä eläkeiän jälkeenkin. Se tasoittaa Suomen taloudellista huoltosuhdetta, Jokilampi toteaa.
Yrittäjyyshaaveita uskalletaan nyt toteuttaa
Uusyrityskeskuksissa ympäri Suomen perustettiin tämän vuoden tammi-syyskuussa yhteensä 5552 yritystä. Viime vuonna vastaavaan aikaan yrityksiä perustettiin 5531 eli lähes saman verran. Uusia asiakkaita oli vertailujaksolla puolestaan seitsemän prosenttia vähemmän ja asiakaskäyntejä kahdeksan prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten.
− Uusyrityskeskuksissa on ollut havaittavissa, että viime vuosina neuvonnassa olleet asiakkaat perustavat yrityksensä vasta nyt, kun yleisestä taloustilanteesta on kuulunut positiivisia signaaleja. Tämä on psykologinen juttu. Nyt luotetaan tulevaisuuteen enemmän kuin pitkään aikaan ja uskalletaan toteuttaa niitä yrittäjyyshaaveita, Jokilampi iloitsee.