YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kaksi yrittäjää kertoo mielipiteensä sähköpakettiautoista
Eero Kemppainen hankki yritykselleen Volkswagenin uuden sähköpakettiauton.

Siivousalan yrittäjä tilasi sähköpakettiauton kokeilunhalusta – Yksi asia mietityttää, ja se voi olla monen kohdalla este hankinnalle

Kaksi yrittäjää kertoo mielipiteensä sähköpakettiauton ostamisesta.

Raahelaisen yrittäjäpariskunnan Kristiina ja Eero Kemppaisen yrityksessä on ajettu pari tuhatta kilometriä uutena ostetulla Volkswagen ID. Buzz Cargo -pakettiautolla. Kyseessä on sähköpakettiauto, jollaisia Suomessa on vasta vähän.

Kemppaisen Raahen Monisiivous Oy:llä on käytössä kymmenkunta pakettiautoa. Nyt hankittu auto on ensimmäinen sähköllä toimiva.

– Päädyin tähän oikeastaan ihan puhtaasta kokeilunhalusta. Autolla oli yli vuoden toimitusaika ja olin jo melkein unohtanut koko homman.

Eero Kemppainen on ollut tyytyväinen yrityksensä hankintaan.

Vajaan 62 000 euron hintainen pakettiauto on uusin lisäys Volkswagenin mallistoon. Bensiini- tai dieselkäyttöisen pakettiauton saisi selvästi edullisempaan hintaan.

– Jos tarvitsee vain tilaa tavaroiden kuljettamiseen, varsinkin tämän kokoisia saa halvemmalla. Yrityksemme luopui samaan aikaan kahdesta vanhemmasta pakettiautosta, Kemppainen kertoo.

”Istui heti käteen”

Kemppainen ei ole ehtinyt omien sanojensa mukaan perehtyä kaikkiin uuden pakettiauton ominaisuuksiin, mutta ajotuntuma on kunnossa.

– Tämä istui heti käteen. 

Siivousyrityksen pihalla on latauspistoke, jolla auto latautuu noin neljässä tunnissa. Auton toimintasäde yhdellä latauksella on kesäaikaan noin 300 kilometriä. Kemppaisen yrityksessä se riittää, sillä ajot ovat verrattain lyhyitä.

– Toki välillä latauksia pitää hieman suunnitella, koska toimintasäde on lyhyempi kuin polttomoottoripakettiautolla.

Kulut laskivat

Sähköpakettiauton hankintahintaa kompensoivat osittain edullisemmat käyttökustannukset. Kemppainen on laskenut, että 20 sentin kilowattituntihinnalla sadan kilometrin matka maksaa nelisen euroa.

– Se on aika vähän verrattuna esimerkiksi dieseliin. Edellisellä dieselpakettiautolla polttoaineisiin meni 800 euroa kuukaudessa, yrittäjä vertaa.

ID. Buzz Cargo kuluttaa 20-22 kilowattituntia sähköä sadalla kilometrillä. Kemppaisen mukaan kuljettaja voi käyttää halutessaan ominaisuutta, jolla auto käyttää jarrutusenergiaa akkujen lataamiseen ajon aikana.

Tulevista pakettiautohankinnoista Kemppainen ei ole vielä päättänyt.

– Yrityksessämme on ollut sellainen autopolitiikka, että ostamme autot uutena ja ajamme niillä vähintään kymmenen vuotta. Vanhin pakettiautomme on 22 vuotta vanha emmekä aio luopua siitä vieläkään.

”Asiakkaat eivät ole halukkaita maksamaan”

Pääkaupunkiseudulla toimiva yrittäjä Petteri Peltola kuuluu niihin, jotka eivät ole vielä vakuuttuneet riittävästi sähköpakettiautojen hyödyistä.

Peltola on itsekin tuore sähköautoilija, sillä hän on ajanut jonkin aikaa Teslalla. Sähköautoinnostus alkoi kuitenkin sähkö-Ministä, jonka hän kertoo ostaneensa perheen kolmosautoksi ”vahingossa”.

– Se oli huikean hauska laite, mutta yrittäjän päiväkohtaisia ajoja en pystynyt sillä hoitamaan. Nyt kokeilen jonkin aikaa, olisiko Teslasta siihen. Syksyllä ratkaistaan, otanko firmalle sähköauton vai jatkanko dieselillä.

Petteri Peltola.

Tähän asti Peltolalla on ollut oman henkilökohtaisen autonsa lisäksi yrityksen pakettiauto. Peltola on mukana kahdessa yrityksessä, joista toisessa oltiin jo miettimässä sähköpakettiauton hankkimista.

– Totesimme, ettei hankinta ole kuitenkaan vielä ajankohtaista melko lyhyen toimintamatkan takia. Käytännössä range jää alle 300 kilometriin. Ongelmana on myös se, että sähköpakettiauto maksaa vielä merkittävästi enemmän kuin polttomoottorikäyttöinen. Asiakkaat eivät ole halukkaita maksamaan siitä, että joku kuskaa tavaraa sähköisesti ja ekologisemmin, Peltola perustelee.

Käytännössä sähköpakettiauton ja polttomoottoriauton hintaero on vähintään 20 000 euroa.

– Pelkällä polttoaineen säästön takia hankinta ei kannata. Olen kuitenkin sitä mieltä, että sähköllä ajaminen olisi ehdottomasti mukavampaa ja hauskempaa.

Peltola kerto ajavansa yli 70 000 kilometriä vuodessa. Hän pitää siitä huolimatta sähköisen työsuhdeauton hankintaa varteenotettavana.

– Haasteena itselläni on se, että ajetut reitit ja matkat vaihtelevat koko ajan. Latausverkosto Suomessa on hyvä, mutta jos joudun menemään kiireellä johonkin, se on välillä haaste, jos akkua ei ole ladattu riittävästi. Olen myös todennut, että kaikki julkiset latausasemat eivät toimi.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen
Avaa pop-up -ikkuna