YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Single’s Day kasvattaa suosiotaan Suomessa – näkökulmia kampanjointiin riittää
Loppuvuoden kampanjapäivät lähtevät jälleen liikkeelle Single’s Day -tarjouksin. Marraskuussa kampanjoidaan myös Black Fridayn ja Cyber Mondayn teemoilla, josta siirrytäänkin joulukauppaan. Joulun jälkeen käynnistyvät välipäivä- ja tammialet.
Kiinasta lähtöisin oleva marraskuun 11. päivän juhlinnat ovat alun perin suunnattu sinkkuuden juhlistamiseen ja toisaalta tuodakseen sinkkuja yhteen.
Kaupallinen kulma on löytynyt siitä, että toisin kuin ystävänpäivänä, sinkkupäivänä lahjoja voi ostaa itseään hemmotellakseen. Kaupallisen juhlan on aloittanut verkkokauppajätti Alibaba.
Single’s Day on noussut yhdeksi maailman suosituimmista ostospäivistä. Vuonna 2020 Alibaba ja JD.com myivät tavaraa yhteensä 115 miljardin dollarin edestä.
Hintavertailupalvelu Hintaopas.fi kertoo tiedotteessaan, että 70 prosenttia suomalaisista on jo kuullut sinkkupäivästä. Ostospäivän tunnettuus on noussut Suomessa viime vuodesta reippaasti, sillä vuosi sitten vain 11 prosenttia oli tehnyt ostoksia, 36 prosenttia kuullut sinkkupäivästä ja jopa 53 prosentille päivä oli vielä täysin tuntematon.
Black Friday -ostoksia aikoo tehdä noin puolet suomalaisista, mutta odotukset alennusten ja oman rahankäytön suhteen ovat maltillisia.
Hintaoppaan listaamista tuotteista 30 prosentilla hinta laski viime vuoden sinkkupäivänä, mutta 16 prosentilla hinta nousi. Kokonaisuudessaan hinnat laskivat keskimäärin vain noin yhdellä prosentilla, mutta niissä tuotteissa, joiden hinnat laskivat vähintään 10 prosenttia, keskimääräinen alennus oli 19 prosenttia.
Ilmiöihin mukaan
Suomessakin Sinkkujen päivä on kerännyt vuosi vuodelta suosiotaan. Kodinkonekauppiaat ovat perinteisesti olleet mukana näkyvästi kampanjapäivissä, niin nytkin.
Veikon Kone osallistuu tarjouksineen Singel’s Day -kampanjointiin toimitusjohtaja Panu Vainion mukaan kolmatta kertaa.
– Maailmassa syntyy kampanjoita ja niissä täytyy elää mukana. Näistä katsotaan, mistä syntyy ilmiöitä, millaisia kampanjoita kannattaa tehdä ja miten tuotteistaa. Black Friday on kasvanut jo Black Weekiksi tai Black Monthiksi joillain toimijoilla, Vainio kertoo.
Tänä vuonna kodinkone- ja elektroniikkakauppaa varjostaa koronakriisin jättämä varjo logistiikkaongelmiin, komponentti- ja puolijohdepulaan. Valmistusmateriaalien, kuten teräksen ja jalometallien hinta on noussut pilviin ja toimitukset ovat ruuhkautuneet.
– Meillä on ollut hyvät saatavuudet, emmekä ole joutuneet myymään juurikaan ei oota. Puhelimissa ja elektroniikassa tietyt mallit ja värit ovat sellaisia, että niitä ei saa kukaan. Olemme nostaneet kampanjaan vain sellaisia tuotteita, joita on ollut saatavilla.
Kodinkonekauppa on kehittynyt koronapandemian aikana, kun ihmiset ovat satsanneet kotoiluun, rakentamiseen ja remontointiin. Vainio uskoo, että tuotteiden saatavuushankaluudet jatkuvat vielä ensi kevääseen.
– Sitä, milloin saavutamme 100 prosentin saatavuuden, en usko, että tietää kukaan. Jos matkailu vapautuu ja ihmiset alkavat käyttää rahansa siihen, kysynnän ja tarjonnan yhtälö voi muuttua normaalimmaksi, Vainio pohtii.
Tarjouksia ennen joulukauppaa
Laatukoru on suomalainen koru- ja kelloalan yritys, jolla on 13 myymälää pääasiassa Etelä-Suomen alueella, 10 työntekijää työllistävä kultasepänverstas sekä verkkokauppa.
Yritys osallistuu Single’s Day -kampnajointiin kolmatta kertaa, mutta tänä vuonna kampanjointi on entistä suunnitelmallisempaa.
– Viime vuosina heräsimme Single’s Dayn kampanjaan vähän ex-tempore. Nyt suunnittelimme verkkokaupan tarjouksia ja kampanjoita sekä varauduimme varaston ja saatavuuden puolesta paremmin. Myymälöitä olemme ohjeistaneet, että samat tarjoukset pätevät niissäkin, Laatukorun verkkokauppatoiminnasta vastaava Henri Silván kertoo.
Laatukorun tulokulma kampanjointiin on itsensä hemmottelu ja arvostus. Kampanja alkoi jo tiistaina ja kestää koko viikon.
Joulukauppa on korualan yritykselle yksi vuoden tärkeimpiä sesonkeja, joten alennuskampanjat ajoittuvat sitä ennen ja jälkeen.
Silván ei osaa sanoa, kuinka hyvin asiakkaat tuntevat Single’s Dayn taustat ja kampanjan.
– Kerromme kanavissamme kampanjan yhteydessä parilla kolmella lauseella, mikä yhteydessä lyhyesti, mikä Singles’ Dayn idea on.
Enemmän näkökulmia
Pilatesohjaaja Hanna Joensuu sai Y-tunnuksen samalla viikolla, kun koronarajoitukset rantautuivat Suomeen maaliskuussa 2020. Pilatesohjaajana hän on toiminut jo vuodesta 2015 muun työn ohella ja vuodesta 2018 kokopäiväisesti. Koronatilanne vaati kekseliäisyyttä, ja Joensuu alkoi tarjota tunteja videoyhteydessä kotioloista. Konsepti on lähtenyt hyvin käyntiin, ja vaikka liikuntapaikat ovat auki, kotona tehtävälle liikunnalle on edelleen kysyntää.
Sinkkupäivänä Joensuu tarjoaa ilmaisen puolen tunnin pilates-harjoituksen Instagramissa ilmoittautuneille. Hänellä ei ole tuotetarjousta, vaan yllätyksiä paikkansa varanneille.
– Black Fridayn idea on myydä tavaraa halvalla. Single’s Day on mennyt aiemmin minulta vähän ohi, mutta siinä on enemmän minulle tulokulmaa. Sain päähänpiston bussissa istuessani. Toki mietin sen markkinointimahdollisuuksia, mutta tämä on myös vuodenaika, jolloin liikuntapalveluissa on suvantovaihe ja kaikkien on vaikea saada itsestään paljoa irti, Joensuu kertoo.
Joensuu korostaa Instagram-tarjouksessaan sitä, että tunti on avoin riippumatta siitä, onko osallistuja jonkinlaisessa parisuhteessa. Ihmisten lokerointi ei innosta.
– Toivon, että jokainen on oman elämänsä suurin rakkaus ja voisi hetkeksi löytää aikaa laittaa itsensä prioriteettilistan kärkeen.
Single’s Day on Joensuulle myös kokeilu, sillä verkon välityksellä toimiminen ja uusien asiakkaiden löytäminen vaatii jatkuvaa testailua.
Elina Hakola
elina.hakola@yrittajat.fi