YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Sitoutuneet asiakkaat kannattelivat vaatelainaamon koronan yli – Nyt yritys muuttaa kivijalasta kauppakeskukseen: “Meidän pitää olla siellä, missä ihmisetkin ovat”
Soile-Maria Linnemäki pohti pitkään, sopiiko hänen kestävään kehitykseen keskittynyt yrityksensä kauppakeskukseen. – Niin pitkään, kuin olemme nurkan takana pienen porukan palveluna, emme voi ikinä valtavirtaistua, hän sanoo.
Vaatelainaamo Vaatepuu selvisi kahdesta koronavuodesta sitoutuneiden asiakkaiden ja uusien toimintamallien avulla. Nyt lainaamon kaksi liikettä siirtyy keskeisemmille liikepaikoille kauppakeskuksiin.
Koronan olisi luullut olevan kuolinisku yritykselle, jonka liiketoiminta perustuu siihen, että asiakkaat lainaavat esimerkiksi siistejä vaatteita toimistolle tai juhlatilaisuuksiin.
– Voi kuvitella, ettei vaatelainaus ollut korona-aikana kauhean houkuttelevaa, kun kaikki ovat olleet kotona. Silloin myytiin oloasuja, sanoo Vaatepuun toimitusjohtaja Soile-Maria Linnemäki.
Hän perusti Vaatepuun vuonna 2013 vaihtoehtona pikamuodille ja shoppailulle. Yrityksen idea on yksinkertainen: niin juhla- kuin arkivaatteita lainataan kuin kirjastosta kirjoja. Tarjolla on eri hintaisia sekä mittaisia jäsenyyksiä, ja jäsenet saavat pitää vaatteita lainassa yhdestä viikosta viiteen viikkoon.
Vaatepuulla on liikkeet Helsingissä, Järvenpäässä, Heinolassa ja Turussa.
Perustoiminta jatkui koronankin yli
Vuonna 2019 yritys oli juuri ehtinyt kehittää ydintoimintansa rinnalle muitakin kestävän pukeutumisen palveluja, kuten vastuullisesti tehtyjä vaatteita myyvän kaupan, ompelimopalvelun ja second hand -kirpputorin.
– Saimme toiminnalle volyymia, koska vaatelainaamobisnes oli, ja on edelleen aika pientä. Se osoittautui hyväksi vedoksi, Linnemäki sanoo.
Kun koronasulku tuli alkuvuodesta 2020, Linnemäki sai liikkeensä perustoiminnan jatkumaan muiden palvelujen avulla.
– Meillä on myös sitoutunut asiakaskunta, ja he kannattelivat meitä pysymällä jäseninä, enkä joutunut lomauttamaan ketään. Toki teimme myös Business Finlandin kehittämishankkeita.
Ostoskeskus ristiriitainen sijainti
Linnemäki on jälleen uuden siirron edessä yrityksensä kanssa. Elo-syyskuun vaihteessa Järvenpään ja Helsingin liikkeet muuttavat kauppakeskuksiin. Linnemäki pohti asiaa pitkään, sillä liiketilojen sijaintikin kertoo, mitä yritys haluaa viestittää.
– Olen pohtinut, mitä meidän kuuluu olla. Omalla tavallamme olemme anarkistinen ja kapinallinen yritys, joka yrittää jarruttaa shoppailua ja kannustaa korjaamaan, kierrättämään, lainaamaan ja vuokraamaan.
Linnemäen mielestä ostoskeskus on tällaiselle yritykselle vähän ristiriitainen sijainti.
– Meillä on aika paljon valikoimissa Suomi-designia, joten olen pohtinut, kuuluuko meidän olla hipstereiden design-kortteleissa. Nyt kivijalkamme ovat olleet välimaastossa, kaupallisten keskusten tuntumassa.
Vaihtoehto jokaiselle
Linnemäki on kuitenkin tullut tulokseen haluavansa muuttaa maailmaa ja tavoittaa isoja massoja.
– Niin pitkään, kuin olemme nurkan takana pienen porukan löytämänä ja omaksumana palveluna, emme voi ikinä valtavirtaistua. Haluan, että tästä tulee vaihtoehto jokaiselle. Meidän pitää siis olla siellä, missä ihmisetkin ovat.
Järvenpäässä liike siirtyy Prisma-keskukseen, Helsingissä kauppakeskus Rediin. Sinne on perustettu kiertotalousyritysten osuuskunta, ja liiketilat ovat yhteiset.
– Kokoiseni brändit pääsevät metroaseman viereen keskeiselle paikalle ja tuomaan yhteisvolyymilla palveluja kaikkien saataville.
Linnemäki arvioi, että yrityksen toimintaedellytykset ovat nyt jopa paremmat kuin ennen koronaa.
– Kun ihmiset ovat olleet pari vuotta kotona, he eivät enää halua shoppailla, vaikka korona onkin voitettu. Ja siksi monet kivijalkayrittäjät ovat kovilla.
Hän uskoo, että Vaatepuu onkin pidemmällä tähtäimellä voittaja.
– Odotukset ovat hirveän isot, tämä on tosi jännittävää. Olen saanut tosi paljon energiaa tästä kaikesta hässäkästä.
Kaisu Puranen