YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

1.4.2019 klo 17:12
Uutinen

Sopimus Yalen yliopiston kanssa – Jamixin ohjelmisto syntyi tyttöystävälle 30 vuotta sitten

Sopimusta on edeltänyt kahden vuoden pitkä projekti Suomessa ja Yhdysvalloissa.

Jyväskyläläinen ammattikeittiöiden ohjelmistoa kehittävä Jamix on allekirjoittanut sopimuksen arvostetun yhdysvaltalaisen Yale-yliopiston kanssa.

Yliopisto hyödyntää ohjelmistoa opiskelija-asuntoloiden 11 keittiössä, 10 kioskissa sekä suuressa keskuskeittiössä ja leipomossa reseptien, raaka-aineiden, ruokalistojen ja varastojen hallinnassa. Ohjelmistossa on sisällä työnohjaus, tuotantolistat ja ravintoarvotiedot sekä sisäisen tiedottamisen kanava opiskelijoille. Yalen ravintolat valmistavat 14 000 annosta päivittäin.

Sopimusta on edeltänyt kahden vuoden pitkä projekti Suomessa ja Yhdysvalloissa.

– Viime syksynä alkoi maratonin loppustadion häämöttää, mutta sopimus ei silloinkaan ollut vielä varmaa, toimitusjohtaja ja perustaja Mikko Jaatinen kertoo.

Jaatinen osallistui marraskuussa 2016 Hotel Experience Expert -messuille New Yorkissa. Siellä sattui kiertämään myös Yalen yliopiston ravintolatoiminnasta vastaavat johtajat, jotka etsivät järjestelmää käyttöönsä.

– Heillä oli kysymyksiä ja minulla niihin kaikkiin vastaukset. Sain kutsun tulla esittelemään ohjelmistoani Yalen kampukselle ja kohta uuden kutsun. Paljon oli kyse siitä, että tapasin oikeat ihmiset oikeaan aikaan, Jaatinen kertoo.

Hän alkoi käymään Yhdysvalloissa noin kolmen kuukauden välein ja järjesti tapaamisen Yaleen joka reissulle. Vuoden jälkeen oli ilmeistä, että Jaatisen täytyi muuttaa paikan päälle. Palaveri kolmen kuukauden välein oli liian harvoin.

Nykyään Jamixilla on toimisto Bostonissa ja Jaatinen asuu pääosin Yhdysvalloissa.

Hankaluuksia ja hidasteita on riittänyt

Etenemistahtiin vaikutti myös muut asiat. Yksi suuri erottava tekijä on mittayksiköiden ero. Muu maailma käyttää kilogrammoja ja litroja, Yhdysvalloissa puhutaan unsseista, kupeista ja gallonista, jotka ovat suurpiirteisempiä kuin Euroopan grammat. Niiden muuttaminen koko ohjelmistoon hukkaamatta kuitenkaan eurooppalaisia mittayksiköitä oli suuri projekti. Jaatinen vertaa sitä talon sähköjärjestelmän vaihtamiseen.

– Muunnostyöt kuulostavat pikkujutulta, mutta pistorasian vaihtaminen ei riitä. Täytyy vaihtaa myös sulaketaulut ja repiä lattiat auki, koska sielläkin on sähköliitäntöjä, Jaatinen kertoo.

Jamix on hyödyntänyt aikaa luomalla sähköisiä yhteyksiä kahteen maan suurimpaan tukkuun ja hankkinut niihin liittyviä vastuuvakuutuksia ja muita muodollisuuksia.

Siltä varalta, että Yalen sopimus ei olisi toteutunutkaan, Jaatinen on valmistellut muita mahdollisia asiakkuuksia. Hän on käynyt puhumassa Stanfordin yliopistossa ja käynyt keskusteluita Harvardin yliopiston kanssa sekä luonut suhteita ruoka-alan toimijoihin.

–Projekti on ollut ajoittain turhauttava sen epävarmuuden takia. Yale on halunnut olla Jamixin ensimmäinen asiakas Yhdysvalloissa ja saada siitä huomion, Jaatinen kertoo.

–Yksittäisenä asiakkaana Yale on tietysti upea ja merkittävä, mutta se myös avaa meille USA:n markkinan. Referenssi ei voisi hienompi enää olla, Jaatinen kertoo.

Taustalla 30 vuoden kehittelytyö

Jamix ja Jaatisen yrittäjäura on lähtenyt käyntiin 30 vuotta sitten puolivahingossa. Jaatinen opiskeli Jyväskylän yliopistossa ja oppi ohjelmointitaitoja.

Ammattikeittiöohjelmisto alkoi kehittyä, kun Jaatinen seurusteli 21-vuotiaana suurtalousesimieheksi opiskelevan tytön kanssa ja kehitti tälle ruokien kustannuksia ja ravintoarvoja laskevan ohjelmiston. Siitä kiinnostuivat ammattikoulun opettajatkin.

–Satsasin siihen täysillä. He kysyivät, voisiko ohjelmistoon lisätä rasvaprosentin ja näyttivät sille laskukaavan. Seuraavana päivänä vein heille uuden levykkeen, johon olin lisännyt rasvaprosentin. Vein harva se päivä uuden version ja sain palautetta oppilaitoksesta. Vuonna 1990 ammattikoulu osti ohjelmiston opetuskäyttöön, Jaatinen kertoo.

Hän muistelee, että ohjelmiston kauppahinta olisi ollut noin 2 000 markkaa. Se oli suuri summa opiskelijalle, jonka opintolaina oli 7 000 markkaa lukukaudessa ja kesätyöstä pankissa sai bruttopalkkana noin 3 400 markkaa kuussa. Omalle kuukausien työlleen hän ei osannut laskea hintaa.

Vuoden 1990 keväällä Jaatinen oli myynyt noin viisi ohjelmistoa, mutta syksyllä puhelin soi jo taukoamatta käyttötuesta ostotarjouksiin. Jaatinen huomasi olevansa yrittäjyyden tiellä. Vuoden loppuun mennessä ohjelmia oli myyty jo 50.

– Tein kaiken itse monta vuotta. 1990-luvun puolivälissä palkkasin yhden työntekijän ja sitten seuraavan. Vuonna 2011 meillä oli yksi myyjä ja myynti polki paikallaan. Vuoden lopulla palkkasin äitiysloman sijaisen asiakastukeen. Hän kysyi, saako hän myydä samalla, jos ohjelmia kysytään. Annoin luvan ja myyntimme nousi vuonna 2012 jopa 38 prosenttia, Jaatinen kertoo.

Kasvuloikkia maailmalle

Yrittäjä huomauttaa, että Jamix oli pitkään pieni yritys, joka teki paljon, mutta ei juurikaan kasvanut. Viimeisen reilun viiden vuoden aikana liikevaihto on kasvanut vajaasta miljoonasta eurosta viime vuoden 2,7 miljoonaan euroon. Työntekijöitä on nykyään 30.

Jamixin asiakkaita ovat suuret toimijat, kuten Mikkelin kaupunki, kunnat ja oppilaitokset, Stockmann Herkku ja ravintolaketjut sekä pienemmät toimijat.

– Liikevaihtomme kasvaa tänä vuonna reilusti yli 3 miljoonan euron ja se on kotimaan kasvua. Yalea voidaan alkaa laskuttaa, mutta seuraavat potentiaaliset asiakkaat ovat myös suuria ja menee kuukausia ennen kuin pääsemme niiden kanssa laskutusvaiheeseen. . Mutta kun pääsemme vauhtiin, kuka tietää, mitä kasvumahdollisuuksia siellä on, Jaatinen kertoo.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi

Juttua muokattu 1.4. klo 18.48

Lisätty 10 kioskia ja leipomo Yalen toimintaympäristön käyttökohteisiin

Tarkennettu opintolainan määrä vuodesta lukukauteen ja pankin kesätyön palkka bruttopalkaksi kuukaudessa.

Korjattu Jamixin työntekijämäärä 27: stä 30:een.

Lisätty tieto, että vuoden 1990 loppuun mennessä ohjelmistoja oli myyty 50.

Korjattu vuosiluku 2010 -> 2011 asiakastuen sijaisen palkkaamisesta. Vuoden 2012 myynti nousi 38 prosenttia.

Korjattu tieto laskutettavista asiakkaista: Yalea voidaan jo laskuttaa, mutta muita potentiaalisia asiakkaita vasta kuukausien kuluttua.