3.5.2024 klo 13:15
Uutinen

Sujuvat omistajanvaihdokset haasteiden edessä

Ympäristö, jossa eletään

Yrityskauppojen toimintaympäristö muuttuu muiden asioiden lailla, eikä omistajanvaihdosprosessitkaan ole immuuneja ympäristön muutoksille. Muutos ei synny hetkessä, vaan pitkän aikavälin tapahtumat ovat vaikuttaneet nykyhetkeen. Rahoitus yskii joissakin kaupan kohteissa, vaikka rahoituksen pelisäännöt eivät ole juurikaan muuttuneet.

Edellinen nousukausi oli poikkeuksellisen pitkä ja alkoi osoittaa taantuman merkkejä jo hieman ennen kuluvan vuosikymmenen vaihdetta. Tämä kehitys on vaikuttanut myös omistajanvaihdoksiin, kuitenkin viiveellä. Nousukauden päätyttyä nykytilanteen kehitystä nopeutti koronapandemia, jonka jälkeen edelleen Venäjän hyökkäyssota. Näiden epätavallisten asioiden aiheuttaman epävarmuuden lisäksi muutoksen ajureita ovat olleet kiihtynyt inflaatio, korkojen nousu, tökkivät materiaalitoimitukset, kysynnän muutokset eri toimialoilla, tuotantokustannusten nousu, investointien supistuminen ja muutokset kuluttajakäyttäytymisessä. Nämä tekijät ovat edelleen vaikuttanut yritysten valuaatiohin negatiivisesti liikevaihtojen supistuessa ja kannattavuuden heiketessä.

Kauppahinta muodostetaan arvonmäärityksessä saadun valuaation, rahoituskustannusten ja kaupankohteen riskikartoituksen avulla. Velkarahan kulut ovat moninkertaistuneet parin vuoden kuluessa, joka on johtanut toteutuneiden kauppojen kauppahintojen alenemiseen. Korkokulut lasketaan sisään rahoittajien laskelmissa kokonaisinvestointiin, jolloin ne haukkaavat osan kauppahinnasta. Takaisinmaksuaikavaade on lyhentynyt riskien kasvaessa, jolloin hintakertoimien johdosta arvostukset ovat alentuneet edelleen merkittävästi.

Kaikkia asioita ei voi yleistää, joidenkin yritysten myytävyys ei ole juurikaan heikentynyt, mutta monen kyllä. Mikäli jätetään riskialtteimmat toimialat huomiotta ja ostettavan kohteen valuaatio on muodostettu nykyinen toimintaympäristö hyvin huomioituna, rahoituksen pitäisi järjestyä. Edellytys tietysti on, että toiminta on kannattavaa.

Kuinka kauppa viimeistellään onnistuneesti

Oston kohteena oleva yhtiö tulee tutkia perusteellisesti. Hyvällä yrityskaupan suunnitelmalla ostaja selvittää ja varmistaa investoinnin järkevyyden ja saavuttaa luottamuksen siihen, mitä on tekemässä. Itseluottamus, perusteellinen yrityskaupan suunnitelma ja jo etukäteen laadittu rahoitussuunnitelma siivittää rahoitusneuvotteluja kitkattomasti eteenpäin. Ellei näin tapahdu, niin todennäköisesti investointia ei kannata tehdä muista syistä. Kaiken lähtökohta on, että kauppahinta on muodostettu nykyhetkellä vallitseva ympäristö huomioiden. Hyvä yrityskaupan suunnitelma pitää sisällään vision, strategian ja liiketoiminnan tunnusluvut sekä ostettavasta kohteesta, että ostajaorganisaatiosta. Rahoittajat eivät halua arvailla, vaan muodostavat näkemyksensä tosiasioiden perusteella. Suunnitelmien vaatimustaso on korkea.

Mitä kohti menemme

Nousukausi on päivä päivältä lähempänä. Korkojen odotetaan laskevan kuluvan vuoden syksyyn mennessä, jolloin investoinnit käynnistyvät ja kulutus kasvaa. Tämä siivittää myös yrityskauppoja uuteen nousuun. Ostokynnys madaltuu, velkaraha halpenee ja pankkiirit toimivat rohkeammin. Kun liikevaihdot lähtevät kasvuun, yhtiöiden kannattavuudet palautuvat ennalleen ja arvostuskertoimet kasvavat. Kaikesta huolimatta aina on hyvä hetki tehdä yrityskauppaa, ainakin joillekin.

Jan Kontiainen
JSK-Yhtiöt Oy
jsk-arvopajat.fi

Kuva: Salla Seeslahti